kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲

کوتاه از سراسر جهان

ارمنستان
رویترز: مردم ارمنستان دیروز به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام، به پای صندوق‌های رای رفتند. «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان در صدد است تا با استفاده از فرصت این انتخابات، جایگاه خود را تقویت کند. او اردیبهشت گذشته از سوی قانون‌گذاران به دنبال اعتراضاتی که اوایل سال جاری میلادی صورت گرفته بود، به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شده است.پاشینیان سابقا در یک نشریه به عنوان دبیر کار کرده و در پی ناآرامی‌ها در سال 2008 هم به زندان افتاده است.
کانادا
ایسنا: حدود ۲۰۰ تن از اعضای گروه‌های راست افراطی و ۱۰۰ معترض مخالف آنها مقابل پارلمان کانادا با هم درگیر شدند. بهانه این درگیری نیز مخالفت و یا موافقت با پذیرش مهاجران اعلام شده است. این درگیری تا آنجا ادامه یافت که نیروهای پلیس ضد شورش مجبور به مداخله و جدا‌سازی طرفین شدند. عناصر افراطی شعار «نه به توافق مهاجرتی» سر می‌دادند و طرف مقابل هم شعارهایی چون «شرم» و «مهاجران خوش‌ آمدند، نژادپرستان به خانه بروید» را فریاد می‌زدند.
تونس
القدس العربی: شماری از جوانان تونسی طی بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، رسما از آغاز جنبشی به نام «جلیقه‌ قرمزها» با هدف درخواست برای تغییرات و اصلاح در کشور خبر دادند.این حرکت با الگوگیری از «جلیقه ‌زردها» در فرانسه و در واکنش به «گرانی، فساد، بیکاری و سیاست‌های نامناسب دولت» آغاز شده است.
در‌ بیانیه مذکور آمده است: جنبش جلیقه قرمزها گامی در مسیر مبارزه برای بازپس‌گیری کرامت و عزت بوده و این جنبش به اعتراضات مسالمت‌آمیز پایبند خواهد بود.
آمریکا
فورچون: «جان کلی» رئیس‌دفتر کاخ سفید، اعلام کرد که اواخر سال جاری میلادی(اوایل دی) از سمتش کناره‌گیری خواهد کرد. مشاوران کاخ سفید معتقدند، «نیک ایرز» رئیس‌دفتر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، به عنوان رئیس‌دفتر موقت معرفی خواهد شد. احتمالا خروج جان کلی بر نظم کاخ سفید تاثیر منفی خواهد گذاشت. طی دو سال اخیر و با ورود «دونالد ترامپ » به کاخ سفید، بیش از 50 عضو کابینه و یا دستیار ارشد وی از کار برکنار شده و یا استعفا داده‌اند.
پاکستان
فارس: شماری از نیروهای ارتش چین برای شرکت در رزمایش مشترک با نظامیان پاکستانی، موسوم به «جنگجو ششم 2018 »، وارد این کشور شدند. هدف از این رزمایش، که تا سه هفته در پاکستان ادامه خواهد داشت، آمادگی برای مبارزه با تروریسم اعلام شده است.
نیروهای ویژه ارتش‌های چین و پاکستان در رزمایش جنگجو، عملیات‌های فرضی ویژه‌ای را برای مبارزه با تروریسم انجام خواهند داد.
چندی پیش نیز رزمایش هوایی مشترک پاکستان و چین موسوم به «شاهین 7 »، با هدف ارتقای توان نظامی و تقویت صلح و ثبات در منطقه انجام شده بود.