kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲

توضیح «تیم اندرسون»، پژوهشگر استرالیایی به کیهان درباره علت اخراجش از دانشگاه سیدنی

تابستان 96، کیهان میزبان دکتر «تیم آندرسون»، استاد دانشگاه سیدنی بود.

سرویس خارجی-

 وی در جلسه گفت‌وگویی که با «حسین شریعتمداری»  مدیر مسئول کیهان و روزنامه‌نگاران داشت از نظرات خود گفت و گفت که چطور رژیم صهیونیستی را ناقض حقوق اولیه فلسطینی‌ها می‌داند، تا چه اندازه به محور مقاومت علاقه دارد و چقدر جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با تجاوزگری صهیونیست‌ها و رهبری محور مقاومت پیشگام می‌داند . وی همچنین در همان جلسه تصریح کرد هیچ فرصتی را برای برملا کردن چهره واقعی رژیم اسرائیل در فضاهای آکادمیک و دانشگاهی استرالیا از دست نخواهد داد و همواره رویه وی استوار بر اصل روشنگری بوده و خواهد بود و همواره از جنایات اسرائیل سخن خواهد گفت.
تحرکات تیم آندرسون در تبلیغات مثبت برای جبهه مقاومت و از سویی دیگر مفتضح کردن صهیونیست‌ها در نقطه‌ای از دنیا که لابی‌های صهیونیستی بسیار فعالی هم دارد ظاهرا کار دستش داده و گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای از اخراج وی به عنوان استاد برجسته دانشگاه«سیدنی» به گوش می‌رسد.وی همواره از فشارهای گسترده از سوی مدیریت دانشگاه جهت متوقف کردن فعالیت‌های خود به کیهان گفته و تاکید کرده بود که حرف‌های وی به مذاق بسیاری در استرالیا خوش نمی‌آید.
در مکاتبه اخیری که با وی داشتم در روز جمعه گذشته، اندرسون به من گفت انتشار یک پست در فضای مجازی که در آن به جنایات صهیونیست‌ها اشاره کرده برای او دردسر ساز شده و طی حکمی از سوی، «استفن گارتون» رئیس‌دانشگاه «سیدنی» رسما از این دانشگاه اخراج شد. اخراج وی به خاطر یک پست جنبه سیاسی داشته و دلیل واقعی نبوده است.وی در این پست به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرده و بر اساس گزارشات مستند، ‌گریزی به آمار کشته شدگان فلسطینی در جریان جنگ 51 روزه زمستان 93 زده و نوشته بود 75 درصد از 1088 شهید فلسطینی را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند. در مقابل تنها دو یهودی غیرنظامی در حملات تلافی جویانه فلسطینی‌ها کشته شده بودند. وی در ادامه به واکنش‌های نهاد حقوق بشری پرداخته و از قول آنها با طعنه نوشته بود حملات صهیونیستی دفاع از خود بوده ولی حملات تلافی جویانه فلسطینی‌ها نقض حقوق بشر بوده است! آندرسون در ادامه نیز پرچم نازیسم را با پرچم رژیم جعلی اسرائیل مقایسه کرده بود.
وی در ایمیلی که برای کیهان ارسال کرده از این اقدام دانشگاه ابراز ناراحتی و اعلام کرد اعتراض خود را به هیئت بازنگری ابلاغ کرده است . وی همچنین هرگونه اقدامی را برای سانسور افکار خود و هر گونه مانعی را برای ابراز عقایدش محکوم کرده است. وی این اقدام دانشگاه را «غیراصولی» خواند. آندرسون روز جمعه به کیهان این را هم گفت که قشر آکادمیک دانشگاه از جمله اساتید و دانشجویان همبستگی و حمایت خود را از او اعلام کرده‌اند. 32 نفر از اساتید دانشگاه سیدنی با ارسال نامه‌ای اخراج آندرسون را «مایه تاسف» خوانده‌اند. از جمله این اساتید می‌توان به نام‌هایی همچون، دکتر «دیوید پروفی»، پروفسور «کولین ویت»، پروفسور «جان فرو» و دکتر «روبرت آستین» اشاره کرد. دانشجویان فلسطینی دانشگاه از جمله «فهد علی» فلسطینی-استرالیایی نیز در نامه‌ای سرگشاده اقدام دانشگاه استرالیا را نادرست دانسته است.
یادآور می‌شود هفته گذشته شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز وی را به دلیل انتقاد از صهیونیست‌ها اخراج کرد.
قرار است آقای «اندرسون» طی همین روزها درباره آنچه برسرش آمده برای ما مطالب مفصل‌تری را ارسال کند.