هنرمندان خارجی حاضر در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، چه گفتند؟
لزوم تشکیل جبهه متحد سینماگران مقاومت
تصویر روز-
بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت در دورههای اخیر، پررنگتر شده و گسترش بیشتری یافته است. به طوری که در هر دوره، شاهد حضور تعداد قابل توجهی از آثار و فیلمسازان خارجی با مضامین ضدسلطه و آزادیخواهانه در این جشنواره هستیم. پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت نیز میزبان جمعی از فیلمسازان مستقل و ضداستعمار، از اقصی نقاط جهان بود. در این گزارش، بخشهایی از صحبتهای هنرمندان خارجی حاضر در این جشنواره را میخوانید:
وئیس کاسترو کارگردان کشور ونزولا بیان کرد: جشنوارههایی مثل جشنواره مقاومت از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار هستند، چرا که به موضوعاتی میپردازند که رسانههای تحت نظر سلطه جهانی، قادر به روایت آن نیست. این گونه جشنوارهها عموماً باعث میشوند که صدای مظلومان جهان نیز به گوش تمام دنیا برسد و با نمایش آثار برجسته در حوزه مقاومت جهانی در این مسیر گام بر میدارد.
کاسترو بیان کرد: در فیلمها و سریالهای آمریکایی هرچند نقدهایی به سیاستهای آمریکا وجود دارد ولی در لایههای زیرین به موضوعاتیاشاره میشود که سلطه آمریکا را ترویج میکند و میگوید آمریکا بزرگترین قدرت است و این نشان میدهد فیلمها و سریالها با مقصود خاصی ساخته میشود. در فیلمهای هالیوودی همه یهودیان آدمهای خوبی هستند؛ اما مردم آمریکای لاتین کثیف نشان داده میشود و این تبعیض همواره در هالیوود وجود دارد بنابراین این سریالها چیزی نیستند جز دنبال کردن یک خط فکری.
جان جیانویتو کارگردان سینمای آمریکا خاطرنشان کرد: من یک فیلمساز مستقل هستم و از این که بالاخره توانستم به ایران سفر کنم بسیار خوشحالم.جشنواره مقاومت، جشنوارهای است که آثار آن رنج مردمان مظلوم دنیا را به تصویر میکشد و به همین خاطر خاطر آن را یک جشنواره ارزشمند میدانم. معمولاً رسانههای سلطه باعث میشوند که صدای این مظلومان به گوش مردم دنیا نرسد و به همین دلیل تصور میکنم جشنوارههایی مثل جشنواره مقاومت باید بیشتر شوند تا تاثیر لازم را جهان بگذارند.
جان جیانویتو خاطر نشان کرد: به عنوان فیلمساز مستقل که از شرکتهای تولید فیلم کمکی دریافت نمیکنم سعی کردم آثاری بسازم که نشان دهد چطور آمریکا سعی میکند ستم خود را به دنیا دیکته کند. در همین رابطه مستندی درباره عراق و ظلم آمریکا بر مردم عراق، مستندی درباره افغانستان و مستندی درباره ظلم آمریکا به مردم فیلیپین ساختهام.
دن کوهن کارگردان یهودی فیلم «کشتن غزه» اظهار کرد: من فیلمساز و مستندساز هستم که مستند «کشتن غزه» را ساختم. به عنوان یک آمریکایی دلم میخواهم بگویم آمریکا سعی دارد مردم ایران را به سلطه خود درآورد با این حال مردم آمریکا در کنار مردم ایران هستند، از همین رو باید تلاش کرد به راهی که جشنواره بر آن تاکید دارد ادامه داد. من از جشنواره تشکر میکنم که به مستندسازانی که جان خود را به خطر میاندازند و به موضوعاتی که رنج مردم را نشان میدهد، بها میدهد. خوشحالم که مستند من هم در این جشنواره اکران میشود.
وی درباره مشکلش در ورود به ایران از سوی دولت آمریکا عنوان کرد: فشارهایی که دولت آمریکا روی ایران و مردمی که از آمریکا میخواهند به ایران سفر کنند، زیاد است و سفر به ایران را بسیار سخت میکند؛ اما در لحظه آخر دوستان جشنواره ترتیبی دادند تا به جشنواره بیایم، البته خودم هم فکر نمیکردم بتوانم به ایران سفر کنم.
این کارگردانی آمریکایی گفت: در همین جا باید عنوان کنم پس از ساخت «کشتن غزه» نامهای از سفارت اسرائیل دریافت کردم که در آن عنوان شده بود من مایه ننگ یهودیت هستم؛ اما در نهایت آنها خواستند این موضوع را ماستمالی کنند و به من گفتند از سوی یک کارمند این نامه به شما ارسال شده است.
وی افزود: پیامی که از سفارت اسرائیل داشتم نشان از این دارد که اسرائیل به خود اجازه میدهد من را که یک کارگردان اهل آمریکا هستم، مورد توهین قرار دهد. اسرائیل میخواهد بگوید من نماینده یهودیت هستم و کارهای منفی خود را تبلیغ کند، در حالی که اینطور نیست. به عنوان یک خبرنگار آمریکایی باید اضافه کنم دولت آمریکا سعی میکند ما را در حاشیه نگه دارد و بگوید مسائل فلسطین چیزی نیست که بقیه میگویند برای مثال کشته شدن یک خبرنگار فلسطینی توسط اسرائیلیها بسیار وحشتناک بود اما آمریکا به این موضوع توجهی نشان نداد.
کوهن همچنین درباره شبکههای اجتماعی غربی گفت: من تبلیغی برای فیلم خود در فیسبوک گذاشتم که توسط این شبکه حذف شد. فیسبوک توسط ناتو و عربستان حمایت میشود. این کشورها گروههای اندیشه ورز ایجاد کردهاند که فیسبوک را کنترل میکنند و حتی تاب یک ضدتبلیغ را ندارند. همان طور که میبینید شبکههای اجتماعی توسط افراد قدرتمند احاطه میشوند و آنچه را که میخواهند پیش میبرند در حالی که این شبکهها باید در اختیار مردم باشند.
این کارگردان آمریکایی خاطر نشان کرد: ما خط قرمزهایی برای فیلمسازی داریم. وقتی به موضوعات دیگر مثل جنگ سوریه پرداخته میشود خط قرمز مانع از این میشود که مردم متوجه شوند که آمریکا به گروههای تکفیری کمک میکند.
ماهش نارایانان، فیلمساز هندی که با فیلم «تیک آف» در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت حضور یافت گفت: در هند مردم کمتر دوست دارند فیلمهایی مثل اثر من که درباره جنگ است، ببینند و شاید ۱۰ درصد از مردم هند از فیلمهایی مشابه اثر من استقبال کنند و به همین دلیل هم من فیلمم را به این جشنواره رساندم.
وی درباره مسئله گروگان گرفتن پرستاران هندی تصریح کرد: دولت هند سعی میکرد این اتفاق را مثل یک راز نگه دارد و آن را به کسی نشان ندهد. ما مجبور شدیم بخشی از فیلم را سانسور کنیم چون موضوع این فیلم را دولت هند نپسندید. در این فیلم به دولت آلسعود و حادثه رخ داده برای پرستاران در گرونگان گیری توسط داعشاشاره شد و هیچ کدام اینها مورد رضایت دولت هند نبود. حتی مشکل این پرستاران هنوز هم جزو اطلاعات طبقهبندی شده محسوب میشود. فیلم «تایگر زنده است» نیز به این موضوع پرداخته است اما فضایی فانتزیتر و غیرواقعیتر دارد.
این فیلمساز هندی تصریح کرد: به نظرم جشنواره فیلم مقاومت از جشنوارههای مهم دنیاست چون حس و حال مقاومت را نشان میدهد.
اسامه عبید، فیلمساز لبنانی و از کارگردانان فیلم «مبنی 125» گفت: از زمانی که ما کودک بودیم همیشه با یک باور بزرگ شدیم و آن حقیقت قدس است به همین دلیل ما با تمام وسایل و ابزاری که داریم در کنار قدس میایستیم.
وی ادامه داد: من در دورهای فیلمم را ساختم که آمریکاییها تبلیغ میکردند که قدس پایتخت اسرائیل شود و من احساس کردم باید کاری رسانهای انجام دهم. به این ترتیب توانستیم ۱۴ شخصیت موثر در جامعه را از شاعر گرفته تا دیگر چهرهها در این فیلم گرد هم آوریم و با آنها گفتوگو کنیم. قدس پایتخت ابدی و تنها پایتخت فلسطین خواهد بود و ما سعی کردیم این مفهوم را در فیلم خود برسانیم.
رواد الامین دیگر کارگردان «مبنی 125» درباره جزییات این فیلم اظهار کرد: دستاورد بزرگی است که کشوری بخواهد درباره مقاومت کاری کند چون این اقدامات باعث میشود که آن کشورها تحت تحریمهای زیادی قرار بگیرند. محور مقاومت امروزه فقط به چند کشور محدود نمیشود و گسترش بسیاری پیدا کرده است. کاری که این جشنواره انجام میدهد این است که فیلمسازان حوزه مقاومت را در کنار هم جمع میکند تا با هم تبادل نظر داشته باشند.
وی در پایان درباره اهمیت پرداختن به حوزه مقاومت عنوان کرد: وقتی برخی کشورها که موضوع مقاومت برایشان مسئله است با هم متحد شدند تولیدات حوزه مقاومت هم افزایش یافت و درنتیجه مردم هم بیشتر سراغ این آثار رفتند.
کیم دروزینین کارگردان روسی که برای نمایش فیلمش در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در تهران حضور یافت نیز درباره سینمای ایران و آشنایی خود با این سینما گفت: در روسیه بازار فیلم به اندازه کافی باز نیست به همین دلیل اکثر مردم آشنایی چندانی با سینمای ایران ندارند و به همین دلیل معتقدم این فستیوال راه خوبی برای آشنایی مردم دیگر کشورها با سینمای ایران به ویژه بخشی از آنکه با گفتمان کشورتان همسوست، است.
وی افزود: از نگاه من هنر و سینما یک پتانسیل بسیار قوی برای نزدیک کردن ملتها به یکدیگر است. هنر همیشه مردم را به وجد میآورد و به سؤالات آنها پاسخ میدهد و حتی گاهی مثالهایی برای حل مسایل پیچیده ارایه میکند.
این کارگردان روسی اضافه کرد: ما به عنوان فعالان هنر باید جلوهای از جهان را روی زمین و برای مردم بسازیم.
وی همچنین درباره جشنواره فیلم مقاومت و رویکرد آن در حمایت از موضوعات مرتبط با مقاومت و ایستادگی کشورها بیان کرد: فستیوالها را باید به صورت دایمی و با هر موضوعی برگزار کرد چون فستیوالها همیشه اجازه میدهند مردم و هنرمندان کشورها به یکدیگر نزدیک شوند. از طرفی مقاومت همیشه موضوعی به روز است و بررسی زندگی یک فرد یا جامعه یا مسایل یک کشور در جنگ در یک فیلم میتواند بسیار جالب باشد.
دروزینین درباره اینکه چقدر میتواند به فستیوالهای معتبر جهانی برای ارایه فیلمش اطمینان داشته باشد، اظهار کرد: اگر این فستیوالها صادقانه برگزار شوند و فیلمها را نه براساس معیارهای سیاسی بلکه براساس معیارهای هنری ارزیابی کنند میتوان به آنها اطمینان داشت درحالیکه اکنون خیلی این ارزیابیهای هنری وجود ندارد.
مراد شاهین رئیس سازمان سینمایی سوریه نیز توضیح داد: سینمای سوریه جدی و هدفمند است و از عمق فرهنگ سوریه برمیآید. این اواخر وظیفهای برعهده سینمای سوریه گذاشته شد تا از فرهنگ و تاریخ سوریه حفاظت کند و در مقابل از آنچه که برای آن رخ میدهد دفاع کنند. با تعیین این وظیفه بود که ما به حضور در جشنوارهها به عنوان یک هدف نگاه کردیم تا پیام خود را به کشورهای دوست و غیره برسانیم.
رئیس سازمان سینمایی سوریه درباره ساخت فیلمهایی درباره مقاومت با توجه به جریان سازیهای منفی رسانهها عنوان کرد: باید یک جبهه یکپارچه داشت تا بتوانیم نسبت به افکار منفی در حوزه مقاومت عمل کنیم. اگر یکپارچه باشیم و شفافسازی کنیم میتوانیم تصویر درستی را در حوزه مقاومت به غرب نشان دهیم.
شاهین درباره به تصویرکشیدن اتفاقات چندساله اخیر در جنگ سوریه اظهار کرد: اگر ما بخواهیم اتفاقات این جنگ را به تصویر بکشیم شاید به بیش از ۲۰ سال زمان نیاز داشته باشیم با این حال تا همین جا هم سینمای سوریه تلاش کرد در حوزه آگاه سازی و تصویر کردن مسایل اقدامات لازم را انجام دهد. در حین جنگ تفکری وارد جامعه شد که تلاش کرد هویت ما را تغییر دهد اما سازمان سینمایی سوریه سعی کرد از طریق شفاف سازی با اینها مقابله کند. تلاش دیگر این بود که مقاومت ملت و ارتش را از طریق فیلمهای مستند آرشیو کنیم تا منابعی موثق باشند که حتی مخالفان نیز بتوانند از طریق این آثار به حقیقت دست یابند.
رئیس سازمان سینمایی سوریه در پایان درباره داعش نیز بیان کرد: داعش سعی میکرد از رسانه و پتانسیل آن استفاده کند و متاسفانه برخی از رسانههای ما هم اقدامات آنها را پخش کردند. ما مسئولیت داریم که کشتارها و اقدامات وحشتناک آنها را به فیلم تبدیل کنیم. مسئولیتی هم داریم که درباره افرادی که توسط داعش کشته شدند فیلم بسازیم تا بتوانیم آنها را جاودانه کنیم.
حسین عباس، بازیگر سوری نیز درباره بازی در فیلمهایی با موضوع مقاومت تصریح کرد: خوش شانسی من است که در کارهایی با مضمون مقاومت حضور داشتهام. سوریه جلودار خط مقاومت است و اگر شکست میخورد خط مقدم مقاومت شکست میخورد. هدف اصلی ما حفظ قبله فلسطین است و ما بازیگران سعی کردیم با بازی در فیلمهای حوزه مقاومت محور مقاومت را حفظ کنیم.
بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت در دورههای اخیر، پررنگتر شده و گسترش بیشتری یافته است. به طوری که در هر دوره، شاهد حضور تعداد قابل توجهی از آثار و فیلمسازان خارجی با مضامین ضدسلطه و آزادیخواهانه در این جشنواره هستیم. پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت نیز میزبان جمعی از فیلمسازان مستقل و ضداستعمار، از اقصی نقاط جهان بود. در این گزارش، بخشهایی از صحبتهای هنرمندان خارجی حاضر در این جشنواره را میخوانید:
وئیس کاسترو کارگردان کشور ونزولا بیان کرد: جشنوارههایی مثل جشنواره مقاومت از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار هستند، چرا که به موضوعاتی میپردازند که رسانههای تحت نظر سلطه جهانی، قادر به روایت آن نیست. این گونه جشنوارهها عموماً باعث میشوند که صدای مظلومان جهان نیز به گوش تمام دنیا برسد و با نمایش آثار برجسته در حوزه مقاومت جهانی در این مسیر گام بر میدارد.
کاسترو بیان کرد: در فیلمها و سریالهای آمریکایی هرچند نقدهایی به سیاستهای آمریکا وجود دارد ولی در لایههای زیرین به موضوعاتیاشاره میشود که سلطه آمریکا را ترویج میکند و میگوید آمریکا بزرگترین قدرت است و این نشان میدهد فیلمها و سریالها با مقصود خاصی ساخته میشود. در فیلمهای هالیوودی همه یهودیان آدمهای خوبی هستند؛ اما مردم آمریکای لاتین کثیف نشان داده میشود و این تبعیض همواره در هالیوود وجود دارد بنابراین این سریالها چیزی نیستند جز دنبال کردن یک خط فکری.
جان جیانویتو کارگردان سینمای آمریکا خاطرنشان کرد: من یک فیلمساز مستقل هستم و از این که بالاخره توانستم به ایران سفر کنم بسیار خوشحالم.جشنواره مقاومت، جشنوارهای است که آثار آن رنج مردمان مظلوم دنیا را به تصویر میکشد و به همین خاطر خاطر آن را یک جشنواره ارزشمند میدانم. معمولاً رسانههای سلطه باعث میشوند که صدای این مظلومان به گوش مردم دنیا نرسد و به همین دلیل تصور میکنم جشنوارههایی مثل جشنواره مقاومت باید بیشتر شوند تا تاثیر لازم را جهان بگذارند.
جان جیانویتو خاطر نشان کرد: به عنوان فیلمساز مستقل که از شرکتهای تولید فیلم کمکی دریافت نمیکنم سعی کردم آثاری بسازم که نشان دهد چطور آمریکا سعی میکند ستم خود را به دنیا دیکته کند. در همین رابطه مستندی درباره عراق و ظلم آمریکا بر مردم عراق، مستندی درباره افغانستان و مستندی درباره ظلم آمریکا به مردم فیلیپین ساختهام.
دن کوهن کارگردان یهودی فیلم «کشتن غزه» اظهار کرد: من فیلمساز و مستندساز هستم که مستند «کشتن غزه» را ساختم. به عنوان یک آمریکایی دلم میخواهم بگویم آمریکا سعی دارد مردم ایران را به سلطه خود درآورد با این حال مردم آمریکا در کنار مردم ایران هستند، از همین رو باید تلاش کرد به راهی که جشنواره بر آن تاکید دارد ادامه داد. من از جشنواره تشکر میکنم که به مستندسازانی که جان خود را به خطر میاندازند و به موضوعاتی که رنج مردم را نشان میدهد، بها میدهد. خوشحالم که مستند من هم در این جشنواره اکران میشود.
وی درباره مشکلش در ورود به ایران از سوی دولت آمریکا عنوان کرد: فشارهایی که دولت آمریکا روی ایران و مردمی که از آمریکا میخواهند به ایران سفر کنند، زیاد است و سفر به ایران را بسیار سخت میکند؛ اما در لحظه آخر دوستان جشنواره ترتیبی دادند تا به جشنواره بیایم، البته خودم هم فکر نمیکردم بتوانم به ایران سفر کنم.
این کارگردانی آمریکایی گفت: در همین جا باید عنوان کنم پس از ساخت «کشتن غزه» نامهای از سفارت اسرائیل دریافت کردم که در آن عنوان شده بود من مایه ننگ یهودیت هستم؛ اما در نهایت آنها خواستند این موضوع را ماستمالی کنند و به من گفتند از سوی یک کارمند این نامه به شما ارسال شده است.
وی افزود: پیامی که از سفارت اسرائیل داشتم نشان از این دارد که اسرائیل به خود اجازه میدهد من را که یک کارگردان اهل آمریکا هستم، مورد توهین قرار دهد. اسرائیل میخواهد بگوید من نماینده یهودیت هستم و کارهای منفی خود را تبلیغ کند، در حالی که اینطور نیست. به عنوان یک خبرنگار آمریکایی باید اضافه کنم دولت آمریکا سعی میکند ما را در حاشیه نگه دارد و بگوید مسائل فلسطین چیزی نیست که بقیه میگویند برای مثال کشته شدن یک خبرنگار فلسطینی توسط اسرائیلیها بسیار وحشتناک بود اما آمریکا به این موضوع توجهی نشان نداد.
کوهن همچنین درباره شبکههای اجتماعی غربی گفت: من تبلیغی برای فیلم خود در فیسبوک گذاشتم که توسط این شبکه حذف شد. فیسبوک توسط ناتو و عربستان حمایت میشود. این کشورها گروههای اندیشه ورز ایجاد کردهاند که فیسبوک را کنترل میکنند و حتی تاب یک ضدتبلیغ را ندارند. همان طور که میبینید شبکههای اجتماعی توسط افراد قدرتمند احاطه میشوند و آنچه را که میخواهند پیش میبرند در حالی که این شبکهها باید در اختیار مردم باشند.
این کارگردان آمریکایی خاطر نشان کرد: ما خط قرمزهایی برای فیلمسازی داریم. وقتی به موضوعات دیگر مثل جنگ سوریه پرداخته میشود خط قرمز مانع از این میشود که مردم متوجه شوند که آمریکا به گروههای تکفیری کمک میکند.
ماهش نارایانان، فیلمساز هندی که با فیلم «تیک آف» در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت حضور یافت گفت: در هند مردم کمتر دوست دارند فیلمهایی مثل اثر من که درباره جنگ است، ببینند و شاید ۱۰ درصد از مردم هند از فیلمهایی مشابه اثر من استقبال کنند و به همین دلیل هم من فیلمم را به این جشنواره رساندم.
وی درباره مسئله گروگان گرفتن پرستاران هندی تصریح کرد: دولت هند سعی میکرد این اتفاق را مثل یک راز نگه دارد و آن را به کسی نشان ندهد. ما مجبور شدیم بخشی از فیلم را سانسور کنیم چون موضوع این فیلم را دولت هند نپسندید. در این فیلم به دولت آلسعود و حادثه رخ داده برای پرستاران در گرونگان گیری توسط داعشاشاره شد و هیچ کدام اینها مورد رضایت دولت هند نبود. حتی مشکل این پرستاران هنوز هم جزو اطلاعات طبقهبندی شده محسوب میشود. فیلم «تایگر زنده است» نیز به این موضوع پرداخته است اما فضایی فانتزیتر و غیرواقعیتر دارد.
این فیلمساز هندی تصریح کرد: به نظرم جشنواره فیلم مقاومت از جشنوارههای مهم دنیاست چون حس و حال مقاومت را نشان میدهد.
اسامه عبید، فیلمساز لبنانی و از کارگردانان فیلم «مبنی 125» گفت: از زمانی که ما کودک بودیم همیشه با یک باور بزرگ شدیم و آن حقیقت قدس است به همین دلیل ما با تمام وسایل و ابزاری که داریم در کنار قدس میایستیم.
وی ادامه داد: من در دورهای فیلمم را ساختم که آمریکاییها تبلیغ میکردند که قدس پایتخت اسرائیل شود و من احساس کردم باید کاری رسانهای انجام دهم. به این ترتیب توانستیم ۱۴ شخصیت موثر در جامعه را از شاعر گرفته تا دیگر چهرهها در این فیلم گرد هم آوریم و با آنها گفتوگو کنیم. قدس پایتخت ابدی و تنها پایتخت فلسطین خواهد بود و ما سعی کردیم این مفهوم را در فیلم خود برسانیم.
رواد الامین دیگر کارگردان «مبنی 125» درباره جزییات این فیلم اظهار کرد: دستاورد بزرگی است که کشوری بخواهد درباره مقاومت کاری کند چون این اقدامات باعث میشود که آن کشورها تحت تحریمهای زیادی قرار بگیرند. محور مقاومت امروزه فقط به چند کشور محدود نمیشود و گسترش بسیاری پیدا کرده است. کاری که این جشنواره انجام میدهد این است که فیلمسازان حوزه مقاومت را در کنار هم جمع میکند تا با هم تبادل نظر داشته باشند.
وی در پایان درباره اهمیت پرداختن به حوزه مقاومت عنوان کرد: وقتی برخی کشورها که موضوع مقاومت برایشان مسئله است با هم متحد شدند تولیدات حوزه مقاومت هم افزایش یافت و درنتیجه مردم هم بیشتر سراغ این آثار رفتند.
کیم دروزینین کارگردان روسی که برای نمایش فیلمش در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در تهران حضور یافت نیز درباره سینمای ایران و آشنایی خود با این سینما گفت: در روسیه بازار فیلم به اندازه کافی باز نیست به همین دلیل اکثر مردم آشنایی چندانی با سینمای ایران ندارند و به همین دلیل معتقدم این فستیوال راه خوبی برای آشنایی مردم دیگر کشورها با سینمای ایران به ویژه بخشی از آنکه با گفتمان کشورتان همسوست، است.
وی افزود: از نگاه من هنر و سینما یک پتانسیل بسیار قوی برای نزدیک کردن ملتها به یکدیگر است. هنر همیشه مردم را به وجد میآورد و به سؤالات آنها پاسخ میدهد و حتی گاهی مثالهایی برای حل مسایل پیچیده ارایه میکند.
این کارگردان روسی اضافه کرد: ما به عنوان فعالان هنر باید جلوهای از جهان را روی زمین و برای مردم بسازیم.
وی همچنین درباره جشنواره فیلم مقاومت و رویکرد آن در حمایت از موضوعات مرتبط با مقاومت و ایستادگی کشورها بیان کرد: فستیوالها را باید به صورت دایمی و با هر موضوعی برگزار کرد چون فستیوالها همیشه اجازه میدهند مردم و هنرمندان کشورها به یکدیگر نزدیک شوند. از طرفی مقاومت همیشه موضوعی به روز است و بررسی زندگی یک فرد یا جامعه یا مسایل یک کشور در جنگ در یک فیلم میتواند بسیار جالب باشد.
دروزینین درباره اینکه چقدر میتواند به فستیوالهای معتبر جهانی برای ارایه فیلمش اطمینان داشته باشد، اظهار کرد: اگر این فستیوالها صادقانه برگزار شوند و فیلمها را نه براساس معیارهای سیاسی بلکه براساس معیارهای هنری ارزیابی کنند میتوان به آنها اطمینان داشت درحالیکه اکنون خیلی این ارزیابیهای هنری وجود ندارد.
مراد شاهین رئیس سازمان سینمایی سوریه نیز توضیح داد: سینمای سوریه جدی و هدفمند است و از عمق فرهنگ سوریه برمیآید. این اواخر وظیفهای برعهده سینمای سوریه گذاشته شد تا از فرهنگ و تاریخ سوریه حفاظت کند و در مقابل از آنچه که برای آن رخ میدهد دفاع کنند. با تعیین این وظیفه بود که ما به حضور در جشنوارهها به عنوان یک هدف نگاه کردیم تا پیام خود را به کشورهای دوست و غیره برسانیم.
رئیس سازمان سینمایی سوریه درباره ساخت فیلمهایی درباره مقاومت با توجه به جریان سازیهای منفی رسانهها عنوان کرد: باید یک جبهه یکپارچه داشت تا بتوانیم نسبت به افکار منفی در حوزه مقاومت عمل کنیم. اگر یکپارچه باشیم و شفافسازی کنیم میتوانیم تصویر درستی را در حوزه مقاومت به غرب نشان دهیم.
شاهین درباره به تصویرکشیدن اتفاقات چندساله اخیر در جنگ سوریه اظهار کرد: اگر ما بخواهیم اتفاقات این جنگ را به تصویر بکشیم شاید به بیش از ۲۰ سال زمان نیاز داشته باشیم با این حال تا همین جا هم سینمای سوریه تلاش کرد در حوزه آگاه سازی و تصویر کردن مسایل اقدامات لازم را انجام دهد. در حین جنگ تفکری وارد جامعه شد که تلاش کرد هویت ما را تغییر دهد اما سازمان سینمایی سوریه سعی کرد از طریق شفاف سازی با اینها مقابله کند. تلاش دیگر این بود که مقاومت ملت و ارتش را از طریق فیلمهای مستند آرشیو کنیم تا منابعی موثق باشند که حتی مخالفان نیز بتوانند از طریق این آثار به حقیقت دست یابند.
رئیس سازمان سینمایی سوریه در پایان درباره داعش نیز بیان کرد: داعش سعی میکرد از رسانه و پتانسیل آن استفاده کند و متاسفانه برخی از رسانههای ما هم اقدامات آنها را پخش کردند. ما مسئولیت داریم که کشتارها و اقدامات وحشتناک آنها را به فیلم تبدیل کنیم. مسئولیتی هم داریم که درباره افرادی که توسط داعش کشته شدند فیلم بسازیم تا بتوانیم آنها را جاودانه کنیم.
حسین عباس، بازیگر سوری نیز درباره بازی در فیلمهایی با موضوع مقاومت تصریح کرد: خوش شانسی من است که در کارهایی با مضمون مقاومت حضور داشتهام. سوریه جلودار خط مقاومت است و اگر شکست میخورد خط مقدم مقاومت شکست میخورد. هدف اصلی ما حفظ قبله فلسطین است و ما بازیگران سعی کردیم با بازی در فیلمهای حوزه مقاومت محور مقاومت را حفظ کنیم.