گم شدن سوژه و محتوا در سریال «دختر گمشده»
مینی سریال «دختر گمشده» را میتوان ضعیفترین پرداخت به سوژهای پلیسی در رسانه ملی دانست؛ چرا که به نظر میرسد این مجموعه بدون هیچگونه مطالعه و خلاقیتی به فیلم تبدیل شده است. گرچه در روند داستانی خود قصد داشته مخاطب را همراه خود کرده و درگیر آدمهای این سریال کند اما به دلیل کوتاه بودن مجموعه «دخترگمشده» و شتابزدگی در جمع کردن داستان، مخاطب هم به نوعی دچار سردرگمی شده به طوری که بهناگاه خود را در پایان این سریال میبیند!
مجموعه «دخترگمشده» که در هفت قسمت 50 دقیقهای تهیه شده بود قصد داشت که فضای امن و آرامشی که در کشور به یمن حضور نیروهای انتظامی وجود دارد نشان دهد و به نوعی تلاش عزیزان ناجا را برای حفظ امنیت بیان کند و به همین منظور کارگردان این مجموعه هم بسیار تلاش کرد که چهره پلیس متعهد و قدرتمند ایران اسلامی را آن گونه که در شأن نظام هست به بینندگان شبکه سه نمایش دهد. اما در قسمت پایانی این مجموعه در عین اینکه کارگردان این مجموعه همه سعی خود را کرده که تلاش پلیس در دستگیری و به دام انداختن تبهکاران وسارقان دختر گمشده را به خوبی نشان دهد این مهم در یک میزانسن بسیار ضعیف به تصویر درآمد.
از طرفی هم چهره آقای کمالی پدر سارا که در داستان این سریال از مسئولان متعهد و مسلمان کشورمان هست را فردی ترسو، بسیار بیدفاع و ناامید نشان داده که علیرغم اینکه نگران به خطر افتادن جان دخترش هست اما بسیار بیتفاوت با سارقان برخورد میکند! حتی لوکیشنهای این سریال بدون دقت انتخاب شده بود و نشان میداد که تهیهکننده این مجموعه هم سرعت را فدای دقت کرده است.
اگرچه در این مجموعه بازیگرانی چون کورش تهامی، هومن حاج عبدالهی، شهرزاد کمالزاده و ماهچهره خلیلی حضور داشتند اما آنچه بازی این هنرمندان را زیرسوال برد فیلمنامه ضعیف این مجموعه بود که نتوانست یک سریال موفق به نظر برسد.
در این مجموعه بهانه داستان دختری به نام سارا است که در واقع به عنوان یک آقازاده قرار است به عنوان شخصیت اصلی مطرح شود و داستان براساس اتفاقاتی که برای او پیش میآید پیش برود اما درادامه می بینیم که نه تنها سارا (که به طور ناگهانی دزدیده میشود) دراین قصه به خوبی دیده نمیشود و از طرفی هم از واقعیت آقازاده بودن به نوعی دور هست بلکه مخاطب احساس میکند که سارا چقدر ذلیل و بدبخت است و در خانواده بیپناهی زندگی میکند! همین موضوع، داستان سریال را متناقض جلوه میدهد.
از طرفی باید اذعان کنیم کشورما دارای پلیس و نیروی انتظامی بسیار مقتدری است که واقعا دور از انصاف است که در تصاویر سینمایی و تلویزیونی کشورمان اقتدار پلیس را نادیده بگیریم و ضعیف نشان دهیم. به هرحال در ساخت سریالهای پلیسی باید تلاش شود که قدرت پلیس در مقابله با سارقان و تبهکاران به عنوان قدرت برتر آن جامعه مطرح شود.
رسول شمالی ورزنده
مجموعه «دخترگمشده» که در هفت قسمت 50 دقیقهای تهیه شده بود قصد داشت که فضای امن و آرامشی که در کشور به یمن حضور نیروهای انتظامی وجود دارد نشان دهد و به نوعی تلاش عزیزان ناجا را برای حفظ امنیت بیان کند و به همین منظور کارگردان این مجموعه هم بسیار تلاش کرد که چهره پلیس متعهد و قدرتمند ایران اسلامی را آن گونه که در شأن نظام هست به بینندگان شبکه سه نمایش دهد. اما در قسمت پایانی این مجموعه در عین اینکه کارگردان این مجموعه همه سعی خود را کرده که تلاش پلیس در دستگیری و به دام انداختن تبهکاران وسارقان دختر گمشده را به خوبی نشان دهد این مهم در یک میزانسن بسیار ضعیف به تصویر درآمد.
از طرفی هم چهره آقای کمالی پدر سارا که در داستان این سریال از مسئولان متعهد و مسلمان کشورمان هست را فردی ترسو، بسیار بیدفاع و ناامید نشان داده که علیرغم اینکه نگران به خطر افتادن جان دخترش هست اما بسیار بیتفاوت با سارقان برخورد میکند! حتی لوکیشنهای این سریال بدون دقت انتخاب شده بود و نشان میداد که تهیهکننده این مجموعه هم سرعت را فدای دقت کرده است.
اگرچه در این مجموعه بازیگرانی چون کورش تهامی، هومن حاج عبدالهی، شهرزاد کمالزاده و ماهچهره خلیلی حضور داشتند اما آنچه بازی این هنرمندان را زیرسوال برد فیلمنامه ضعیف این مجموعه بود که نتوانست یک سریال موفق به نظر برسد.
در این مجموعه بهانه داستان دختری به نام سارا است که در واقع به عنوان یک آقازاده قرار است به عنوان شخصیت اصلی مطرح شود و داستان براساس اتفاقاتی که برای او پیش میآید پیش برود اما درادامه می بینیم که نه تنها سارا (که به طور ناگهانی دزدیده میشود) دراین قصه به خوبی دیده نمیشود و از طرفی هم از واقعیت آقازاده بودن به نوعی دور هست بلکه مخاطب احساس میکند که سارا چقدر ذلیل و بدبخت است و در خانواده بیپناهی زندگی میکند! همین موضوع، داستان سریال را متناقض جلوه میدهد.
از طرفی باید اذعان کنیم کشورما دارای پلیس و نیروی انتظامی بسیار مقتدری است که واقعا دور از انصاف است که در تصاویر سینمایی و تلویزیونی کشورمان اقتدار پلیس را نادیده بگیریم و ضعیف نشان دهیم. به هرحال در ساخت سریالهای پلیسی باید تلاش شود که قدرت پلیس در مقابله با سارقان و تبهکاران به عنوان قدرت برتر آن جامعه مطرح شود.
به هرصورت به نظر میآید که در سریال «دختر گمشده» سوژه اصلی را کارگردان این سریال گم کرده بود و همین موضوع هم باعث شد که نتواند چهرهای قوی و واقعی از پلیس را نشان دهد.