معاون پلیس راهور ناجا:
70 درصد کشتههای تصادفات ایران مربوط به جادهها است
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: 70 درصد کشتههای تصادفات رانندگی کشور مربوط به جادهها و 30 درصد درون شهرها است.
به گزارش ایرنا، سرهنگ عینالله جهانی در اولین یادمان قربانیان حوادث ترافیکی استان زنجان افزود: متاسفانه سال گذشته حدود 16 هزار و 200 نفر از هموطنان بر اثر تصادفات رانندگی جان باختند و علاوه بر آن حدود 335 هزار نیز مجروح شدند که این آمارها بسیار دردناک است.
وی اظهار داشت: آمار جانباختگان حوادث رانندگی از سال 85 تا 96 نشان میدهد، در سال 91 برای اولین بار تعداد کشتههای حوادث رانندگی ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه از میانگین جهانی که 7/5 نفر بود، کمتر شد.
این مسئول ادامه داد: طی سال 85، حدود 27 هزار و 500 نفر در تصادفات رانندگی در ایران کشته شدند در حالی که هفت میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود داشته است.
جهانی بیان کرد: خوشبختانه این آمار سیر نزولی خود را طی کرد، بطوری که هم اکنون حدود 33 میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد اما تعداد کشتهشدگان 16هزار و 200 نفر است.
وی بیان کرد: اگر شمار کشتهها به نسبت افزایش خودروها در کشور پیش میرفت، سالانه باید 80 هزار فوتی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور به وقوع میپیوست.
جهانی شمار کشتهشدگان سوانح رانندگی سال گذشته ایران را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: هر چند وضعیت رانندگی در کشور بهتر شده و رو به بهبود میرود اما متاسفانه با تمامی اقدامات انجام شده از سوی مسئولان به ویژه پلیس دیگر سیر نزولی در این بخش مشاهده نشده است.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: آمار جانباختگان موتوسواران ایران و آسیا نشان میدهد که موتورسواری و موتورسیکلت به معضل بزرگی برای شهرها تبدیل شده چرا که اولین گروه کشتهشدگان حوادث رانندگی در شهرها عابران و دومین آن موتورسواران
هستند.
وی یادآوری کرد: اغلب راکبین موتورسیکلتها را جوانان تشکیل میدهند و بیشتر آنان نیز از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند که باید این موضوع بر این گروه تکلیف و اجباری شود.
این مسئول ادامه داد: بررسیها نشان میدهد کلاههای استفاده شده از سوی موتورسواران نیز کیفیت مناسبی ندارند و این موضوع موجب میشود هنگام وقوع سانحه تصادف، به سر صدمه بیشتری وارد شود.
وی ابراز کرد: بیش از 70 درصد کل سوانح رانندگی به خطای انسانی بازمیگردد.
جهانی بیان کرد: رانندگی با خستگی و خواب آلودگی و رعایت نکردن سرعت مطمئنه از دلایل مهم وقوع تصادفات رانندگی در ایران است و در این میان سهم سرعت در وقوع سوانح رانندگی نیز مهم بوده بطوری که در سال 91، 21 درصد حوادث فوتی و جرحی به خاطر تجاوز ار سرعت مطمئنه و مجاز بوده است.
وی اظهار داشت: طی سال گذشته 33 درصد تصادفات فوتی ناشی از عدم توجه به جلو بوده است. جهانی افزود: استفاده از کمربند ایمنی در داخل شهرها برای سرنشینان جلو اجباری شده است اما این مهم در جادهها و بزرگراهها برای همه سرنشینان الزامی است که باید جدی گرفته شود.
وی یادآوری کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده در سال گذشته هشت درصد جان باختگان تصادفات رانندگی کشور را کودکان زیر 10 سال به خود اختصاص دادهاند. جهانی افزود: حوادث رانندگی در ایران دومین علل مرگ و میر بعد از بیمارهای قلبی و عروقی است.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: 51 درصد کشتهشدگان ناشی از تصادفهای رانندگی کشور در صحنه، 42 درصد مراکز درمانی و هفت درصد نیز هنگام انتقال به بیمارستان رخ میدهد.
سرهنگ جهانی افزود: بر اساس میانگین جهانی فوت در مسیر و بیمارستانها بین 11 تا 25 درصد است و برای کاهش شمار کشتهشدگان باید اورژانس کشور به تجهیزات و کادر امدادرسانی بیش از گذشته تقویت شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون سه هزار و 400 نقطه حادثهخیز در راههای برونشهری و بیش از 2 هزار نقطه در درون شهرهای کشور وجود دارد که با کارهای انجام گرفته نقاط حادثهخیز برون و درون شهری زیادی در کشور شناسایی شده است. این مسئول خاطرنشان کرد: با وجود آشکارسازی این نقاط، اما کماکان به عنوان حادثهخیز قلمداد میشوند و میتواند بخشی از تصادفات را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: چیزی در حدود هفت درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف حوادث رانندگی میشود و علاوه بر آن در موضوع پرداختیهای خسارت بر بیمه نیز مبالغ بسیار سنگین است.