نساجی قائم شهر گرفتار واگذاریهای غلط!(یادداشت خبرنگار)
از گذشتهای دور زندگی مردم شهرستان قائمشهر با تار و پود نساجی این شهر گره خورده است.
نساجی تابلو و هویت قائم شهر است و طبیعی است مردم این شهرستان نسبت به سرنوشت این صنعت کهن حساس و دغدغهمند باشند.
نساجی قائمشهر با قدمت حدود یک قرن فعالیت تولیدی روزهای خوش و ناخوش زیادی را پشت سر گذشته است. این روزها که سخن از فروش و واگذاری این کارخانه توسط شهرداری به بخش خصوصی مطرح است مردم این شهرستان دلواپس آینده او هستند. نساجی قائمشهر که جزء اولین کارخانجات صنعت نساجی کشور است در میان حرف و حدیثهای فراوان و تعجب ناظران و کارشناسان اقتصادی و صنعتی دو سال قبل به شهرداری قائم شهر واگذار شد.
اکنون خبر واگذاری این کارخانه از شهرداری به بخش خصوصی نگرانیها و پرسشهایی را برای مردم این شهرستان در پی داشته است و آن اینکه:
1. آیا این کارخانه هم به سرنوشت دیگر کارخانجات صنعتی قائم شهر چون گونیبافی و نساجی تبرستان گرفتار خواهد شد؟!
2. اگرچه نساجی قائم شهر (شماره یک) پس از خارج شدن از مالکیت و مدیریت دولتی و شرکتهای تابعه قبلاً واگذاریهای ناموفق به بخش خصوصی را تجربه کرده و نتیجه آن رکود یا تعطیلی و بحران مقطعی این صنعت را به همراه داشته است اما دغدغه این روزهای مردم قائم شهر فروش و واگذاری این کارخانه آنهم توسط شورای شهر و شهرداری قائم شهر به بخش خصوصی است که این واگذاری چگونه انجام خواهد گرفت؟!
3. آیا این تصمیم بسیار مهم و تخصصی در صلاحیت شهرداری و شورای شهر قائم شهر است؟ همانگونه که واگذاری این کارخانه به شهرداری را غیر کارشناسی میدانستند؟
4. آیا صاحبنظران و کارشناسان بخش صنعت و اقتصاد بویژه دستگاههای نظارتی در این تصمیمسازی بیتفاوت خواهند ماند؟ یا مشارکت و دخالت خواهند کرد؟
5. «آزموده را آزمودن خطاست». آیا سیاستهای غلط واگذاری این کارخانه در گذشته به بخش خصوصی باز هم تکرار خواهد شد؟
6. آیا شرایط و بضاعت موجود مدیریت شهری، تصمیمسازان را به پرسه ناموفق واگذاری غلط به بخش خصوصی رهنمون نخواهد ساخت؟
در پاسخ به همه این سؤالات، بیتردید تشکیل کمیته یا کارگروه تخصصی شهرستانی با مدیریت فرماندار و همکاری و نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاهها و نهادهای ذیربط در کنار شورای شهر و شهرداری امری ضروری و اجتنابناپذیر است تا با خرد جمعی و اتخاذ تصمیم اصولی، کارخانه نساجی قائمشهر (شماره یک) به اهلش سپرده شود و با این اتفاق مبارک ضمن حفظ و صیانت از این سرمایه ارزشمند بار دیگر نساجی (شماره یک) به روزهای اوج پویایی و رونق و شکوفایی نایل شود.
بنابراین انتظار این است تا دیر نشده فرماندار شهرستان قائم شهر با فراهم ساختن شرایط لازم برای جلب مشارکت و همکاری صاحبنظران و کارشناسان و دلسوزان نسبت به نجات و احیای واقعی صنعت نساجی قائم شهر که مطالبه بحق مردم این شهرستان است اهتمام بورزد.
قائم شهر- جمشید گرائیلی
نساجی تابلو و هویت قائم شهر است و طبیعی است مردم این شهرستان نسبت به سرنوشت این صنعت کهن حساس و دغدغهمند باشند.
نساجی قائمشهر با قدمت حدود یک قرن فعالیت تولیدی روزهای خوش و ناخوش زیادی را پشت سر گذشته است. این روزها که سخن از فروش و واگذاری این کارخانه توسط شهرداری به بخش خصوصی مطرح است مردم این شهرستان دلواپس آینده او هستند. نساجی قائمشهر که جزء اولین کارخانجات صنعت نساجی کشور است در میان حرف و حدیثهای فراوان و تعجب ناظران و کارشناسان اقتصادی و صنعتی دو سال قبل به شهرداری قائم شهر واگذار شد.
اکنون خبر واگذاری این کارخانه از شهرداری به بخش خصوصی نگرانیها و پرسشهایی را برای مردم این شهرستان در پی داشته است و آن اینکه:
1. آیا این کارخانه هم به سرنوشت دیگر کارخانجات صنعتی قائم شهر چون گونیبافی و نساجی تبرستان گرفتار خواهد شد؟!
2. اگرچه نساجی قائم شهر (شماره یک) پس از خارج شدن از مالکیت و مدیریت دولتی و شرکتهای تابعه قبلاً واگذاریهای ناموفق به بخش خصوصی را تجربه کرده و نتیجه آن رکود یا تعطیلی و بحران مقطعی این صنعت را به همراه داشته است اما دغدغه این روزهای مردم قائم شهر فروش و واگذاری این کارخانه آنهم توسط شورای شهر و شهرداری قائم شهر به بخش خصوصی است که این واگذاری چگونه انجام خواهد گرفت؟!
3. آیا این تصمیم بسیار مهم و تخصصی در صلاحیت شهرداری و شورای شهر قائم شهر است؟ همانگونه که واگذاری این کارخانه به شهرداری را غیر کارشناسی میدانستند؟
4. آیا صاحبنظران و کارشناسان بخش صنعت و اقتصاد بویژه دستگاههای نظارتی در این تصمیمسازی بیتفاوت خواهند ماند؟ یا مشارکت و دخالت خواهند کرد؟
5. «آزموده را آزمودن خطاست». آیا سیاستهای غلط واگذاری این کارخانه در گذشته به بخش خصوصی باز هم تکرار خواهد شد؟
6. آیا شرایط و بضاعت موجود مدیریت شهری، تصمیمسازان را به پرسه ناموفق واگذاری غلط به بخش خصوصی رهنمون نخواهد ساخت؟
در پاسخ به همه این سؤالات، بیتردید تشکیل کمیته یا کارگروه تخصصی شهرستانی با مدیریت فرماندار و همکاری و نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاهها و نهادهای ذیربط در کنار شورای شهر و شهرداری امری ضروری و اجتنابناپذیر است تا با خرد جمعی و اتخاذ تصمیم اصولی، کارخانه نساجی قائمشهر (شماره یک) به اهلش سپرده شود و با این اتفاق مبارک ضمن حفظ و صیانت از این سرمایه ارزشمند بار دیگر نساجی (شماره یک) به روزهای اوج پویایی و رونق و شکوفایی نایل شود.
بنابراین انتظار این است تا دیر نشده فرماندار شهرستان قائم شهر با فراهم ساختن شرایط لازم برای جلب مشارکت و همکاری صاحبنظران و کارشناسان و دلسوزان نسبت به نجات و احیای واقعی صنعت نساجی قائم شهر که مطالبه بحق مردم این شهرستان است اهتمام بورزد.
قائم شهر- جمشید گرائیلی