kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷

اندیشکده واشنگتن: آیت‌الله خامنه‌ای مصمم به اقتدار ایران است(خبر ویژه)

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به ابلاغیه رهبر انقلاب برای بررسی بیشتر پیش‌نویس سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت تاکید کرد این تلاش برای عدم تبعیت از غرب و پیشرفت و اقتدار کشور در 50 سال آینده است.

اندیشکده واشنگتن در این زمینه می‌نویسد: طرح ضدغربی ایران برای پنجاه سال آینده که در تازه‌ترین رهنمود فرهنگی و حکومتی آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر عالی ایران، توضیح داده شده، نشان‌دهنده ماموریت‌های جمهوری اسلامی است.
آیت‌الله خامنه‌ای در 14 اکتبر پیش‌نویس «طرح پیشرفت اسلامی - ایرانی» را منتشر کرد، سندی که در آن اهداف نیم قرن آینده مطرح شده است.
در کل، رهنمودهای این سند نشان‌دهنده دو ماموریتی است که رهبر جمهوری اسلامی برای دستیابی به برتری منطقه‌ای و حتی جهانی درنظر دارد؛ ماموریت نخست، اسلامی کردن همه ابعاد زندگی یا همان مخالفت با معیارهای غربی نظام جهانی است و ماموریت دوم، استفاده از دستاوردهای پیشرفته علمی برای استقلال و خودکفایی فنی است. در یک کلام می‌توان گفت که به نظر می‌رسد حکومت ایران بر پیوند عمیق‌تر ایدئولوژی بنیادگرا و فناوری مدرن سرمایه‌گذاری کرده است.
آیت‌الله خامنه‌ای با هدف جمع‌آوری بازخورد این طرح، علاوه بر پرسش‌ از نهادهای علمی و مذهبی (روحانیت)، به اداره‌های دولتی و نهادهای تصمیم‌گیرنده نظام دستور داد تا اهداف این طرح را به طرح‌های عملیاتی کاربردی تبدیل کنند. با انتشار نسخه نهایی این پیش‌نویس، این طرح به مجموعه رسمی رهنمودها برای همه تصمیمات دولتی از شروع اولین سال قرن پانزدهم هجری یا همان 2020 تبدیل خواهد شد.
هدف اصلی این طرح «جلوگیری از تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران، گسترش بسیج، تقویت توان دفاعی و بازدارندگی کشور، ترویج وحدت اسلامی و تقویت همبستگی مسلمانان، به ویژه ازطریق تاکید بر اعتقادات مشترک آنها، ترویج روحیه جهادی در جهان اسلام، حمایت از جنبش‌های آزادیخواه اسلامی و دفاع از فلسطین است.» درمجموع، نسخه نهایی شامل پنجاه‌وشش توصیه است که همه ابعاد مسایل داخلی و خارجی ایران را پوشش می‌دهد.
اجرای این سیاست‌ها کشور را تا سال 2065 به اوج جدیدی خواهد رساند: «ایران کشوری پیشرو در زمینه تولید انسان‌های مسلمان و یکی از پنج کشور در زمینه علم و فناوری خواهد شد.»به نظر می‌رسد این حرکت در حکم هشدار به اروپا، آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش است که تهران تصمیم دارد به استفاده از سرپیچی، پان اسلامیسم و گسترش نفوذ به عنوان اجزای دیپلماسی منطقه‌ای‌اش ادامه دهد.
تاکید دوباره بر ایدئولوژی انقلابی این طرح بیانگر رسالت آیت‌الله خامنه‌ای نه‌تنها به عنوان رهبر ایران به عنوان یک ملت - کشور بلکه به عنوان «تمدن جدید» است.
او همچنین از کل دولت خواست تا تشکیلات فرهنگی ایجاد کند که قادر به مقاومت دربرابر تهاجم فرهنگی غرب باشد که او از آن به عنوان استعمار نو یاد می‌کند.
از نظر او، مسئولیت سربازانی که در جبهه جنگ نرم می‌جنگند، دوبرابر و شامل حفاظت از جامعه دربرابر ویروس‌های فرهنگی دشمن و تولید مضامین اصیل مذهبی برای تمایز هویت جامعه اسلامی است.
ازنظر آیت‌الله خامنه‌ای، «تمدن اسلامی» با حضرت محمد(ص) آغاز شد و به واسطه دو تهاجم نظامی بزرگ، جنگ صلیبی و تهاجم مغول، مختل شد، تهاجماتی که جهان اسلام را دربرابر استعمار و غرب آسیب‌پذیر کرد. این جهان‌بینی به توضیح چرایی رد مکرر مدل غربی توسعه ازسوی جمهوری اسلامی کمک می‌کند.
آیت‌الله خامنه‌ای از عنوان «تمدن اسلامی» به عنوان احیای واقعی تجربه حضرت محمد(ص) دفاع می‌کند.
آیت‌الله «روح‌الله خمینی» سلف آیت‌الله خامنه‌ای، نیز با نسخه‌های غیرانقلابی اسلام مخالفت می‌کرد و از این تضاد تقابلی، به عنوان نبرد بین اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی یاد می‌کرد.نتیجه، رهنمودها و دستورالعمل‌های طرح آیت‌الله خامنه‌ای حامل چیزی جز حفظ سرسختانه ویژگی انقلابی جمهوری اسلامی نیست.