ابهام درخصوص منع به کارگیری بازنشستگان
عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال: ما دولتی نیستیم! وزارت ورزش نظر دیگری دارد، شفاف اعلام کند
در حالی که طی چند هفته گذشته از تاج و برخی مدیران فوتبالی به عنوان بازنشستگانی یاد میشد که باید ورزش را ترک کنند، حالا عضو هیئترئیسه فدراسیون فوتبال میگوید: فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی مستقل و غیردولتی اداره میشود و پایه فعالیت هایش بر اساس اساسنامهای است که به تایید فیفا و تصویب هیئت دولت رسیده است.
سرویس ورزشی-
موضوع جدایی مدیران بازنشسته یکی از مهمترین موضوعات ورزش است. همین چند روز قبل بود که وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که قانون باید اجرا شود و مدیران بازنشسته از ورزش جدا شوند. پس از این اظهار نظر سلطانی فر در صفحه شخصی خودش هشداری هم به آن دسته از مدیرانی داد که برای ماندن دنبال رایزنی با نهادهای بینالمللی هستند. وزیر ورزش در این باره نوشت: «تماس برخی از مدیران فدراسیونها با فدراسیونهای جهانی اثری بر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان نخواهد داشت. فدراسیونهای جهانی برای قوانین مصوب پارلمانها و نهادهای عالی قانونگذاری در کشورها احترام قائل هستند. ما ملزم به اجرای قانون هستیم.»
این واکنش وزیر در حالی است که پیش از این اخباری مبنی بر تماس از چند فدراسیون ملی ایران از جمله والیبال، جودو و... پیرامون همین مسئله با فدراسیونهای جهانی مطرح شده بود.
فدراسیون فوتبال نهادی مستقل و غیردولتی است
تصور عمومی آن است که تاکید وزیر ورزش بر رفتن بازنشستههای ورزش، شامل حال فدراسیون فوتبال هم میشود و شاید بر همین اساس است که دیروز طالقانی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: از وزارت ورزش و جوانان میخواهم که اگر بر این باور است که فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی است این موضوع را علنی،رسمی و روشن مطرح کند.
عبدالکریم طالقانی در صحبتهای خود با خبرگزاری فارس اظهار داشت: در آخرین جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، در این باره صحبت شد. در این نشست،اعضا بر موضوع تکیه بر اساسنامه فدراسیون آن بحث و تبادل نظر داشتند. براین اساس، جمعبندی کلی و قطعی احترام به موضوع رعایت مفاد اساسنامه بود و اینکه فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل و غیردولتی است. فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد دولتی ثبت نشده و این موضوع کاملا واضح است. بار دیگر میگویم که این موضوع در همان بند اول اساسنامه فدراسیون فوتبال دیده میشود و سال هاست همین اساسنامه و همین بند در راس فعالیتهای فدراسیون فوتبال قرار دارد. وی تصریح کرد: در صورتی که وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش کشور که برای سایر فدراسیونها تعیین تکلیف کرده عقیده دیگری دارد و معتقد است فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی است، باید این موضوع را به صورت علنی و روشن مطرح کند. از آنجا که وزارت ورزش برای همه فدراسیونها تصمیم گیری کرده درباره فدراسیون فوتبال هم باید رسما موضعش را اعلام کند تا اکثریت اعضا هیئترئیسه تکلیف خود را بدانند. اگر این فدراسیون دولتی است چرا اجازه دادند ۶ بازنشسته دو سال پیش در انتخابات هیئت رئیسه آن شرکت کنند؟ آن زمان هم بحث ممنوعیت فعالیت بازنشستگان مطرح بود اما از ثبتنام و در ادامه فعالیت این افراد جلوگیری نشد. دقیقا بر این اساس که فدراسیون فوتبال نهادی غیردولتی و مستقل بود اعضا هیئترئیسه کاندیدا و در نهایت انتخاب شدند.
طالقانی تصریح کرد:بار دیگر از وزارت ورزش و جوانان میخواهم که اگر بر این باور است که فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی است موضع خود را علنی،رسمی و روشن مطرح کند و از هشدارهای غیرمستقیم دست بردارد.در این صورت با این تلقی و با پذیرش موضوع دولتی بودن فدراسیون فوتبال،عواقب و تبعات آن با کسانی است که چنین موضوعی را مطرح میکنند.هر چند بسیاری از حقوقدانان محترم در هفتههای اخیر بر این موضوع صحه گذاشتهاند که فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی مستقل و غیردولتی اداره میشود و طبعا مشخص است پایه فعالیتهای فدراسیون فوتبال بر اساس اساسنامهای است که به تایید فیفا و تصویب هیئت محترم دولت رسیده است.
واکنش وزارت ورزش چیست؟
با صحبتهای عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال حالا باید منتظر واکنش وزارت ورزش بود و دید آیا آنها فدراسیون فوتبال را به عنوان نهادی مستقل و غیردولتی قبول دارند یا خیر؟!
قطعا صحبتهای وزیر ورزش یا معاون ورزشی وزارتخانه میتواند به ابهامات موجود پایان دهد ولی ظواهر امر نشان میدهد داستان فدراسیون فوتبال و دو باشگاه بزرگ کشور سرفصلی جداگانه دارد و شاید تغییرات شامل حال فوتبالیها نشود.
بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به دلیل وجود بندی در اساسنامه فدراسیون فوتبال به کار خود ادامه خواهد داد و عملا هرگونه تغییری در این فدراسیون با استناد به قانون جدید تقریبا منتفی است.
فدراسیون فوتبال حدود سه سال قبل در نامهای به فیفا این موضوع را مطرح کرده که آیا اساسنامه این فدراسیون نیازی به تغییرات دارد و در نامه آن زمان فیفا اعلام میشود که اساسنامه مورد تائید آن نهاد بینالمللی میباشد.این مسئله تائیدکننده اساسنامهای بود که هنوز به قوت خود باقی است.
اساسنامه فعلی فدراسیون در بند یک خود این موضوع را به صورت شفاف روشن کرده که این فدراسیون نهادی مستقل و خصوصی است.حالا فدراسیون فوتبال با استناد به همین بند خود را از خطر برکناری روسای بازنشسته دور نگه میدارد.
درباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که در اولی دو عضو هیئت مدیره و در دومی مدیرعامل (گرشاسبی) و رئیسهیئت مدیره(جعفر کاشانی)بازنشسته هستند نیز سندی مهم مانع تغییرات میشود.هر دو باشگاه بصورت تجاری به ثبت رسیدهاند و این سند نشان میدهد که فعالیت مدیران آنها تفسیری جز فعالیت غیردولتی آنها ندارد.
گفتنی است که حکم مدیرعاملی حمیدرضا گرشاسبی که اخیرا از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر شد نیز با تکیه بر همین سند بود.حالا باید دید این مستندات موجب میشود تا حساسیتهای این روزها نسبت به مدیران فدراسیون و دو باشگاه مطرح تهرانی کاسته شود یا آنکه پرونده مسیر دیگری را طی میکند.
موضوع جدایی مدیران بازنشسته یکی از مهمترین موضوعات ورزش است. همین چند روز قبل بود که وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که قانون باید اجرا شود و مدیران بازنشسته از ورزش جدا شوند. پس از این اظهار نظر سلطانی فر در صفحه شخصی خودش هشداری هم به آن دسته از مدیرانی داد که برای ماندن دنبال رایزنی با نهادهای بینالمللی هستند. وزیر ورزش در این باره نوشت: «تماس برخی از مدیران فدراسیونها با فدراسیونهای جهانی اثری بر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان نخواهد داشت. فدراسیونهای جهانی برای قوانین مصوب پارلمانها و نهادهای عالی قانونگذاری در کشورها احترام قائل هستند. ما ملزم به اجرای قانون هستیم.»
این واکنش وزیر در حالی است که پیش از این اخباری مبنی بر تماس از چند فدراسیون ملی ایران از جمله والیبال، جودو و... پیرامون همین مسئله با فدراسیونهای جهانی مطرح شده بود.
فدراسیون فوتبال نهادی مستقل و غیردولتی است
تصور عمومی آن است که تاکید وزیر ورزش بر رفتن بازنشستههای ورزش، شامل حال فدراسیون فوتبال هم میشود و شاید بر همین اساس است که دیروز طالقانی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: از وزارت ورزش و جوانان میخواهم که اگر بر این باور است که فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی است این موضوع را علنی،رسمی و روشن مطرح کند.
عبدالکریم طالقانی در صحبتهای خود با خبرگزاری فارس اظهار داشت: در آخرین جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، در این باره صحبت شد. در این نشست،اعضا بر موضوع تکیه بر اساسنامه فدراسیون آن بحث و تبادل نظر داشتند. براین اساس، جمعبندی کلی و قطعی احترام به موضوع رعایت مفاد اساسنامه بود و اینکه فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل و غیردولتی است. فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد دولتی ثبت نشده و این موضوع کاملا واضح است. بار دیگر میگویم که این موضوع در همان بند اول اساسنامه فدراسیون فوتبال دیده میشود و سال هاست همین اساسنامه و همین بند در راس فعالیتهای فدراسیون فوتبال قرار دارد. وی تصریح کرد: در صورتی که وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش کشور که برای سایر فدراسیونها تعیین تکلیف کرده عقیده دیگری دارد و معتقد است فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی است، باید این موضوع را به صورت علنی و روشن مطرح کند. از آنجا که وزارت ورزش برای همه فدراسیونها تصمیم گیری کرده درباره فدراسیون فوتبال هم باید رسما موضعش را اعلام کند تا اکثریت اعضا هیئترئیسه تکلیف خود را بدانند. اگر این فدراسیون دولتی است چرا اجازه دادند ۶ بازنشسته دو سال پیش در انتخابات هیئت رئیسه آن شرکت کنند؟ آن زمان هم بحث ممنوعیت فعالیت بازنشستگان مطرح بود اما از ثبتنام و در ادامه فعالیت این افراد جلوگیری نشد. دقیقا بر این اساس که فدراسیون فوتبال نهادی غیردولتی و مستقل بود اعضا هیئترئیسه کاندیدا و در نهایت انتخاب شدند.
طالقانی تصریح کرد:بار دیگر از وزارت ورزش و جوانان میخواهم که اگر بر این باور است که فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی است موضع خود را علنی،رسمی و روشن مطرح کند و از هشدارهای غیرمستقیم دست بردارد.در این صورت با این تلقی و با پذیرش موضوع دولتی بودن فدراسیون فوتبال،عواقب و تبعات آن با کسانی است که چنین موضوعی را مطرح میکنند.هر چند بسیاری از حقوقدانان محترم در هفتههای اخیر بر این موضوع صحه گذاشتهاند که فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی مستقل و غیردولتی اداره میشود و طبعا مشخص است پایه فعالیتهای فدراسیون فوتبال بر اساس اساسنامهای است که به تایید فیفا و تصویب هیئت محترم دولت رسیده است.
واکنش وزارت ورزش چیست؟
با صحبتهای عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال حالا باید منتظر واکنش وزارت ورزش بود و دید آیا آنها فدراسیون فوتبال را به عنوان نهادی مستقل و غیردولتی قبول دارند یا خیر؟!
قطعا صحبتهای وزیر ورزش یا معاون ورزشی وزارتخانه میتواند به ابهامات موجود پایان دهد ولی ظواهر امر نشان میدهد داستان فدراسیون فوتبال و دو باشگاه بزرگ کشور سرفصلی جداگانه دارد و شاید تغییرات شامل حال فوتبالیها نشود.
بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به دلیل وجود بندی در اساسنامه فدراسیون فوتبال به کار خود ادامه خواهد داد و عملا هرگونه تغییری در این فدراسیون با استناد به قانون جدید تقریبا منتفی است.
فدراسیون فوتبال حدود سه سال قبل در نامهای به فیفا این موضوع را مطرح کرده که آیا اساسنامه این فدراسیون نیازی به تغییرات دارد و در نامه آن زمان فیفا اعلام میشود که اساسنامه مورد تائید آن نهاد بینالمللی میباشد.این مسئله تائیدکننده اساسنامهای بود که هنوز به قوت خود باقی است.
اساسنامه فعلی فدراسیون در بند یک خود این موضوع را به صورت شفاف روشن کرده که این فدراسیون نهادی مستقل و خصوصی است.حالا فدراسیون فوتبال با استناد به همین بند خود را از خطر برکناری روسای بازنشسته دور نگه میدارد.
درباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که در اولی دو عضو هیئت مدیره و در دومی مدیرعامل (گرشاسبی) و رئیسهیئت مدیره(جعفر کاشانی)بازنشسته هستند نیز سندی مهم مانع تغییرات میشود.هر دو باشگاه بصورت تجاری به ثبت رسیدهاند و این سند نشان میدهد که فعالیت مدیران آنها تفسیری جز فعالیت غیردولتی آنها ندارد.
گفتنی است که حکم مدیرعاملی حمیدرضا گرشاسبی که اخیرا از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر شد نیز با تکیه بر همین سند بود.حالا باید دید این مستندات موجب میشود تا حساسیتهای این روزها نسبت به مدیران فدراسیون و دو باشگاه مطرح تهرانی کاسته شود یا آنکه پرونده مسیر دیگری را طی میکند.