kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷

۴ گزینه رئیس‌جمهور برای وزارتخانه‌های بدون وزیر معرفی شدند

رئیس‌جمهور گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های راه، رفاه، صمت و اقتصاد را طی نامه‌ای به رئیس‌مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز شنبه 28 مهرماه با استعفای محمد شریعتمداری از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عباس آخوندی از سمت وزارت راه و شهرسازی موافقت کرده و رضا رحمانی را به عنوان سرپرست «وزارت صمت» و محمد اسلامی را به عنوان سرپرست «وزارت راه و شهرسازی» منصوب کرد.
با قبولِ این دو استعفا، جمع وزارتخانه‌های بدون وزیر به چهار وزارتخانه رسید. وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزیر ندارند و اکنون چهار گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت این وزارتخانه به مجلس معرفی شدند. در میان وزرای پیشنهادی، دو گزینه پیشتر از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی انتخاب شده‌اند. حال باید دید سرنوشت این وزارتخانه‌ها به کجا می‌رسد.
 وزارت راه؛ محمد اسلامی
محمد اسلامی متولد اول مهرماه 1335 در اصفهان است‌. وی دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در سال 1358 در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو آمریکا در سال 1360 و MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف در سال 1383 است.
معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ1374- 1366،‌ مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران1382- 1374،‌ قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا 1384-1383، ‌رئیس ‌موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی 1386-1383، ‌معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع 1396- 1386،‌ ‌ ‌عضو شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، ‌عضویت هیئت امنای دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از سال 1385-1382،‌ رئیس ‌هیئت ‌مدیره شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مستضعفان از سال 1390- 1391،‌ رئیس ‌هیئت‌مدیره شرکت عمران و مسکن ایران 1395- 1391، ‌عضو انجمن هوافضا ایران و عضویت در نظام مهندسی ساختمان بخشی از رزومه کاری اسلامی در سه دهه اخیر است.
وزارت صنعت؛
 رضا رحمانی
رحمانی متولد ۱۳۴۵ در شهر تبریز و دارای مدرک تحصیلی لیسانس حقوق، فوق‌لیسانس مدیریت منابع انسانی و دکتری در رشته مدیریت استراتژیک است. وی قبل از تصدی به‌عنوان سرپرست وزارتخانه صمت قائم ‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، بوده است.
رحمانی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از شهر تبریز به مجلس راه پیداکرده بود. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره نهم مجلس شورای اسلامی ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.رحمانی پیش از نمایندگی در مجلس، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، همچنین مدیرکل بازرسی و مدیرکل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی بود.
کارمند وزارت صنایع و معادن، معاون منابع انسانی گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز، مدیرعامل کارخانه آلومینیوم المهدی، مدیرکل بازرسی استانداری آذربایجان شرقی، مدیرکل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی و نایب ‌رئیس ‌اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس از جمله فعالیت‌های رحمانی است.
وزارت کار؛ محمد شریعتمداری
محمد شریعتمداری، متولد سال 1339، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است.تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت از مرداد 1396 تاکنون، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان از 6 تا 26 آبان 1392 به‌مدت 20 روز، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم، تصدی وزارت بازرگانی از سال 1376 تا 1384، ریاست هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی از سال 1376 تا 1384، ریاست شورای عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن ایران از سال 1376 تا 1384، ریاست ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) از سال 1373 تا 1376، عضویت هیئت امنای دانشگاه‌های مازندران و علامه طباطبائی تهران از سال 1376 تا 1384، قائم‌مقامی وزیر بازرگانی، معاونت بازرگانی داخلی، معاونت هماهنگی وزارت بازرگانی و ریاست کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی از سال 1368 تا 1372 از مسئولیت‌ها و سوابق کاری شریعتمداری است.
نکته قابل تامل در معرفی وی به عنوان وزیر کار آنجاست که شریعتمداری دیروز در همایش روز ملی صادرات خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفته است: «هیچ جای دیگری من را به کار نگیرید زیرا اگر این شرایط مهیا نباشد نمی‌توان کار کرد.»
وزارت اقتصاد؛ فرهاد دژپسند
پس از اینکه در چهارم شهریور ماه کرباسیان دومین وزیر اقتصادی دولت روحانی استیضاح شد، سید رحمت‌الله اکرمی خزانه‌دار کل کشور به عنوان سرپرست منصوب شده و پس از گمانه‌زنی‌های انجام شده در نهایت فرهاد دژپسند به عنوان گزینه نهایی از سوی رئیس‌جمهور برای سکان‌داری وزارت اقتصاد معرفی شد.
فرهاد دژپسند سیاستمدار ایرانی متولد بهشهر است. او معاون هماهنگی برنامه و بودجه محمدباقر نوبخت رئیس ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. وی فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی و استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است. در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی اقتصاد ایران و اقتصاد بخش عمومی تدریس می‌کند.
دژپسند از سوی محمدباقر نوبخت رئیس ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان معاون هماهنگی برنامه و بودجه این معاونت منصوب شد. در دولت هشتم معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی بود و در دوره یکساله (۱۳۸۴- ۱۳۸۵) حضور فرهاد رهبر در ریاست سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، معاونت تولیدی این سازمان بر عهده او بود.