اخبار ویژه
مردم حق دارند بدانند کدام نمایندگان از سوء مدیریت راضیاند
علی مطهری با بهانه کردن نظارت استصوابی میگوید با شفافیت آرای نمایندگان موافق نیست.
او در این باره نوشت: این روزها از اینجانب نیز نظرم را درباره این طرح سؤال میکنند. در پاسخ میگویم من با شفافیت حضور و غیابها و سفرهای نمایندگان و مانند اینها موافقم اما با شفافیت آراء آنها موافق نیستم زیرا جامعه امروز ما هنوز رشد لازم را در این زمینه پیدا نکرده است. اگر آراء نمایندگان به طرحها و لوایح اعلام عمومی شود، نماینده در حوزه انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروههای فشار قرار میگیرد یا به موجب نظارت استصوابی حق او در انتخابات بعدی ضایع میشود. به همین جهت ممکن است در محذور واقع شود و رأی واقعی خود را اعمال نکند، در حالی که نماینده باید در ابراز رأی خود آزاد باشد. لذا اینجانب این طرح را امضاء نکردم و به فوریت آن هم رأی ندادم.»
درباره این ادعای مطهری گفتنی است: اولاً کسی که عنوان نمایندگی ملت را یدک میکشد، باید شجاعت و حریت آن را داشته باشد که رأی خود را اعلان کند. نمایندهای که به هر بهانهای میترسد، قطعاً فاقد حداقل صلاحیت نمایندگی است.
ثانیاً نماینده باید در قبال مردم حوزه انتخابیه خود- بلکه کل ملت- پاسخگو باشد و انتصاب انتقاد مردم به «آزار و اذیت گروههای فشار»، نوعی توجیه برای فرار از شفافیت است.
ثالثاً در شرایط فقدان نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا، شاهد فجایع و خسارت و خیانتهای بسیاری در شهرها و روستاهای مختلف هستیم که قابل کتمان و انکار نیست.
دست بر قضا کوتاهی برخی اعضای شورای نگهبان در عدم نظارت دقیق و صحیح، هماکنون موجب رفتن برخی افراد به مجلس شده که حداقلهای مصالح ملی را رعایت نمیکنند و مثلاً درباره تعهدات 15 ساله برجام گفتند 20 دقیقه هم برای بررسی و تصویب آن زیاد است!
اما نکته مهمتر این است که برخی نمایندگان اهل بدهبستان و ضعیفالنفس و کاسبکار، شفافیت رأی را مهمترین ابزار رو شدن دست خود و همکاران خود میدانند و به همین دلیل با شفافیت مخالفت میکنند. مردم حق دارند بدانند گیر برخی نمایندگان چیست که برای مسائل بسیار جزئی در مجلس نطق و سؤال و... میکنند اما حاضر نیستند درباره مسائل مهم اقتصادی از رئیسجمهور یا وزیران سؤال و مطالبه پاسخ کنند. بالاخره اکثریت مجلس از 4 پاسخ رئیسجمهور به 5 سؤال نمایندگان قانع نشد. اما مردم حق دارند بدانند که آن اقلیت قانع شده از پاسخهای تکراری و ضعیف رئیسجمهور و دولتمردان، چه کسانی هستند که سوء مدیریت و خطاهای بزرگ در حد واگذاری و رانت 18 میلیارد دلاری را میپذیرند؟ آیا مثلاً آقای علی مطهری هم جزو آنهاست؟
حمله به شورای نگهبان کتمان افتضاح اقتصادی حلقه نیاوران
تئوریسینهای اقتصاد لیبرالی که دولت را به بیراهه کشاندند، اکنون ساکتند و پیدایشان نیست.
روزنامه وطن امروز با اشاره به حلقه موسوم به نیاوران مینویسد: این طیف اگرچه همچون نفرات اصلی تیم اقتصادی دولت، چندان برای مردم شناخته شده نیست، لیکن بالاترین تأثیر را در تعیین سیاستهای اقتصادی در مقطع پس از جنگ تحمیلی به این سو داشته است. مسعود نیلی در حال حاضر، همان گونه که مقصر کلید زدن شکاف طبقاتی عظیم در جامعه ایرانی از ابتدای دولت سازندگی و رساندن تورم به 50 درصد در آن مقطع بود، حالا هم عامل اصلی پرواز دلار و سقوط هر روزه ارزش داراییهای مردم است.
علی سرزعیم، از فارغالتحصیلان مؤسسه تحت مدیریت نیلی، درباره فضای آموزشی آن مطالب جالبی را به قلم آورده است. او مینویسد: «مؤسسه مجموعهای بسته شده بود که مشخصات فرقهگرایانه در آنجا دیده میشد. مسئولان مؤسسه به طور روزافزونی خود را از جامعه دانشگاهی کنار میکشیدند و بدبینی عجیب و فوقالعادهای نسبت به دیگر اساتید اقتصاد موجود داشتند به نحوی که به هیچ عنوان از پتانسیل معدود افراد قوی و ممتاز موجود استفاده نمیکردند. حالت تبختر و متکبرانه نسبت به دیگران و انعزال و کنارهگیری، آنها را در مظان عداوت، حسادت، بدخواهی و بدبینی قرار میداد. برای اینجانب که در آن سالها در مؤسسه مشغول تحصیل بودم روشن بود که نرخ رشد علمی مؤسسه رو به کاهش بود اما نرخ رشد علمی دانشکدههای اقتصاد دیگر بالا بود!»
با این توضیحات، ظاهراً باید دیگر دلیل اصلی گوش نکردن دولت به راهحلهای صدها اقتصاددان دلسوز کشور را شناخته باشید! این اما تازه اول بسمالله است!
اصلاحطلبان حامی و بانی همین دولت هر لحظه حاضرند نه فقط ما که مجموعه قوانین منطق، فلسفه، هندسه، ریاضیات و بالاتر شخص «ارسطو طالیس» به عنوان پایهگذار علم منطق را هم با استدلالهای سهمگین شگفت زده کنند! مثلاً پروانه سلحشوری، نماینده شاخص لیست امید در مجلس میگوید خلاف نظر ارسطو و دیگران، اگر کسی منطق داشته باشد، میداند که راهحل معضلات اقتصادی، برداشتن نظارت استصوابی شورای نگهبان، ورود زنان به ورزشگاهها، رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی و چند قلم فرموده دیگر از همین جنس است!
تصویب ملحقات FATF یعنی تشویق به نقض بیشتر برجام
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مقام معظم رهبری بعد از چند بار رد و بدل شدن نامه با دفتر ایشان درخصوص اعلام نظر درباره لوایح چهارگانه FATF اعلام کردند که در این باره مجلس و دولت نظر دهند؛ یعنی مجلس و دولت را مامور به این کار کردند.
حشمتالله فلاحتپیشه در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: چندی پیش درباره لوایح چهارگانه یک سری ایرادات را به مقام معظم رهبری اعلام کردند که ایشان نیز ملاحظاتی را مطرح کردند. بعد از آن گردش کاری صورت گرفت. در نهایت ایشان این موضوع را بیان کردند که باید در اینباره مجلس و دولت نظر دهند؛ یعنی مجلس و دولت را مامور کردند که نظرشان را اعلام کنند.
وی افزود: نظر مجلس میتواند تایید یا رد باشد لذا اینکه برخی افراد موضوع لوایح چهارگانه را به دفتر رهبری و اعلام نظر ایشان ربط میدهند، درست نیست. رهبری درباره لوایح چهارگانه تنها چنین دستوری دادند و دستور دیگری نداشتند.
درباره این اظهارات شایان ذکر است که اولا رهبری در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس (30 خرداد 97) به روشنی فرمودند: مجلس باید مظهر عزت ملی و مظهر اقتدار و استحکام نظام باشد؛ مجلس این است، امام فرمودند که مجلس، عصاره فضایل ملت است؛ این نکته، نکته مهمی است؛ توجه کنید: عصاره فضایل، نه عصاره همه خصلتها! بعضی از خصلتها جزو فضایل نیست. مجلس بایستی عصاره فضایل ملت باشد، فضایل این ملت هم خیلی زیاد است. مجلس نباید نماد تردید باشد، نماد خودکمبینی باشد؛ نباید نماد یأس و نومیدی یا نماد عدم اعتنا و عدم مبالات به مسائل کشور باشد... من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیونها و این معاهدات بینالمللی، ببینید؛ این معاهدات بینالمللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطهای پختوپز میشود که اطراف قضیه، من باب مثال آن 100 کشور با 150 کشور که بعدا به آن میپیوندند، هیچ تاثیری در آن پختوپز اولیه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعههای هیئتهای فکریشان - به قول خودشان اتاق فکرشان - مینشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پختوپز میکنند، بعد این را به وسیله دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنبالهرو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب میکنند؛ اگر یک دولت مستقلی هم پیدا بشود - حالا مثل جمهوری اسلامی - که مثلا بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده بینالمللی را قبول ندارم.» سرش میریزند که «آقا! 120 کشور، 150 کشور، 200 کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمیکنید؟» کنوانسیونها غالبا این [جور] است.
حالا چه کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بینالمللی و کنوانسیونها مواد مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم درمورد همین چیزهایی که اخیرا در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلا خودش قانون بگذراند. فرض کنیم مبارزه با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خوب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه با پولشویی است. هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادیای هم ندارد و همان کاری که خود شماها میخواهید بکنید. در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم ته آن چیست یا حتی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به خاطر آن جهات مثبت و جنبههای مثبت، قبول بکنیم.»
اینکه برخی نمایندگان مجلس با وجود این استدلال صریح و حکیمانه همچنان دنبال تصویب ملحقات و مطالبات کارگروه مافیایی (آمریکایی) FATF باشند، داستان گاو بنیاسرائیل را تداعی میکند که حکم را میدانستند اما باز خود را به بیاطلاعی و سردرگمی میزدند تا حکم را اجرا نکنند.
وقتی با اسناد و اخبار متعدد، گماشتگان دولت آمریکا صراحتا FATF را اداره میکنند و بر تحمیل خواستههای خود از این طریق صراحت دارند، کدام عاقل مستقل و عزتمندی به تصویب همان طلبکارها تن میدهد؟!
ثانیا وقتی آمریکا، غرب، اصل برجام را با بدعهدی و پیمانشکنی هوا کردهاند و از «هزینه - فایده» آن برای ما، فقط هزینهها و تعهداتش مانده، کدام عقلی امضا میکند که مسیر در نظر غرب را در زمینه واگذاری امتیاز و اخذ امتیازات نسیه ادامه دهیم. وقتی چک برجام برگشت خورده بلکه به مرحله ابطال رسیده، برای چه باید تعهدات جدیدی را بپذیریم و چک بلامحل دیگری را بگیریم؟ با این کار قطعا برای نقض راحتتر برجام و اینکه هیچ مخالفتی نداریم، چراغ سبز دادهایم.
ثالثا رهبر انقلاب دلیلی ندارد در جزئیات و مصادیق دخالت کنند اما این بدان معنا نیست که دولت و مجلس، مجاز به نادیده گرفتن مصالح و امنیت ملی هستند. در ماجرای برجام نیز رهبر انقلاب در کنار تبیین خط قرمزها و بیان هشدارها و تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، بر حفظ شأن قانونی مجلس اصرار ورزیدند اما متاسفانه اکثریت مجلس، شأن خود را حفظ نکرد و برخلاف 40 روز بررسی مستند در کمیسیون ویژه که منافذ و خلل فراوانی را برای برجام فهرست کرده بود، در کمتر از 20 دقیقه، تعهدات 15-20 ساله برجام را امضا کردند. آن کوتاهی بزرگ و پرخسارت نباید تکرار شود. جالب اینکه با وجود تاکید رهبری به اهمیت مجلس، برخی نمایندگان کجفهم و سیاستباز - که 20 دقیقه را برای بررسی و تصویب برجام زیاد میدانستند - بعدها باز هم از خود سلب مسئولیت کرده و آن را متوجه رهبری کردند!
عذرخواهی عارف؛ دولتی را آوردیم که مجبوریم صورتمان را با سیلی سرخ کنیم
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان میگوید از مردم هم بابت مشکلات عذرخواهی میکنیم چون دولتی را روی کار آوردیم که مجبوریم صورتمان را با سیلی سرخ کنیم.
محمدرضا عارف در دیدار دبیرکل و برخی اعضای حزب همبستگی دانشآموختگان ایران(هدا) اظهار داشت: بسیاری از مشکلات ما به دلیل نداشتن حزب فراگیر است؛ اگر دوتا حزب فراگیر داشتیم، اصلا احتیاج به شورای عالی اصلاحات یا ائتلاف نبود.
به گزارش «مشرق»، وی اضافه کرد: نباید بگوییم چرا اتفاقات سالهای ۹۲ و ٩٤ اتفاق افتاد؛ اصلا پروژهای نگاه نکنیم. در انتخابات ۹۲ و ۹۴ دنبال نتیجه نبودیم بلکه دنبال بازگشت جریان اصلاحات در حاکمیت بودیم و میخواستیم این شکافی که بین ما و حاکمیت بود را برطرف کنیم.
رئیس فراکسیون امید افزود: باید تشخیص بدهیم روشمان به چه نحوی باشد که بتوانیم مطالبات مردم را پاسخگو باشیم؛ نباید بگوییم چرا به روحانی رای دادیم؟ خیلیها شیطنت میکنند. سال ۹۲ درست تصمیمگیری کردیم و درستتر از ۹۲، ۹۶ بود؛ در این میان، عملکرد روحانی بحث مجزایی است. ما وظیفهمان را درست انجام دادیم؛ باید پای این وظیفه بایستیم.
وی ضمن وارد دانستن نقد به این شورا، عملکرد آن را در انتخابات مجلس دهم و انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال ٩٦ موفقیتآمیز دانست و افزود: نباید به دلیل ضعف عده معدودی، عملکرد کل منتخبان، زیر سؤال برود زیرا اصلاحات پای فرد نیست؛ اصالت به جریان است نه به فرد.
عارف گفت: از مردم هم بابت مشکلات عذرخواهی میکنیم چون دولتی را روی کار آوردیم که نمیخواهد یا نمیتواند منویات اصلاحات را پیاده کند؛ البته منطقی هم نیست رو در روی آن بایستیم. مجبوریم صورتمان را با سیلی سرخ کنیم.