kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
اجلاس سه جانبه تهران با حضور روحانی، پوتین و اردوغان

تسلیم یا جنگ؛ انتخاب کنید/پیام اجلاس تهران برای تروریست‌ها در ادلب

اجلاس سه جانبه سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه با هدف بررسی تحولات و آینده سوریه روز جمعه در تهران برگزار شد.




اجلاس سه جانبه سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه با هدف بررسی تحولات و آینده سوریه، مبارزه با تروریسم در غرب آسیا(خاورمیانه) و توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و سه جانبه روز جمعه در تهران برگزار شد.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه ظهر جمعه جهت حضور در نشست سه‌جانبه تهران درباره سوریه از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شدند.
رئیس‌جمهور کشورمان در آغاز این نشست بطور رسمی از ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه استقبال کرد و سپس روسای جمهور عکس یادگاری گرفتند.
سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه پیش از این نیز در آذر سال 96 در سوچی روسیه و 15 فروردین سال 97 در آنکارا به رایزنی‌های سه جانبه و بررسی آخرین تحولات سوریه پرداخته بودند.
نشست‌های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در واقع حلقه تکمیل‌کننده نشست‌های مذاکرات صلح آستانه است که تاکنون 10 دور از آنها برگزار شده است.
نحوه مبارزه با تروریست‌ها،‌ چگونگی کمک به دولت مشروع سوریه، راهکار تداوم کمک‌های انسان‌دوستانه و چگونگی پایان دادن به بحران سوریه، مهم‌ترین محورهای مذاکرات آستانه و نشست‌های سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بوده است.
دیدار روحانی و اردوغان
رؤسای جمهور ایران و ترکیه در حاشیه اجلاس سه جانبه تهران با یکدیگر ملاقات و درباره آخرین مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
روحانی در دیدار رجب طیب اردوغان با ‌اشاره به روابط برادرانه و رو به گسترش تهران- آنکارا در زمینه‌های مختلف، بر ضرورت تلاش بیشتر مسئولان دو کشور در راستای دستیابی به هدف مدنظر در رسیدن به روابطی راهبردی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه ایران و ترکیه باید برای مقابله با تحریم‌های آمریکا روابط اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهند، افزود: روابط بانکی و فعالیت‌های کارگزاری بانک‌های دو کشور باید گسترش یافته و در راستای حل مشکلات برنامه‌ریزی شود. رئیس‌جمهور با ‌اشاره به ضرورت انجام مبادلات تجاری ایران و ترکیه با استفاده از پول‌های ملی و تجدید نظر در موافقتنامه تجارت ترجیحی، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه بیشتر مبادلات در حوزه انرژی با ترکیه است.
روحانی اظهار امیدواری کرد اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه در تهران بتواند نگرانی‌ها را برطرف کرده و گامی تازه در مسیر مقابله با تروریسم در این کشور، بازگشت آوارگان سوری به وطن خود و برقراری صلح و امنیت پایدار در سوریه باشد.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با تقدیر از استقبال و میهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس سه جانبه تهران، روابط تهران- آنکارا و ارتباط مسئولان دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات فی مابین تلاش کنیم.
رئیس‌جمهور ترکیه مواضع دولت آمریکا در قبال سایر کشورها را غیرقابل قبول و بدون ثبات دانست و گفت: ایران و ترکیه باید در شرایط کنونی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی برنامه‌ریزی کنند و تجارت دو کشور هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.
اردوغان همچنین بر توسعه روابط بانکی ایران و ترکیه و استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه در حاشیه اجلاس سه جانبه تهران با یکدیگر دیدار کردند.
لزوم پایان مداخله غیرقانونی آمریکا
رئیس‌جمهور کشورمان روز جمعه در اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران گفت: در هر گونه راه‌حلی برای آینده سوریه نقش اول و آخر از آن ملت سوریه است و تلاش سازمان ملل متحد و نمایندگان سه کشور ضامن روند صلح در تعامل مستمر با سوری‌ها صرفا برای کمک به مردم سوریه و فراهم کردن مقدمات تشکیل کمیته قانون اساسی، ادامه مبارزه با تروریسم، کمک‌های بشر دوستانه، بازگشت آوارگان، بازسازی سوریه و همچنین خروج نیروهای نظامی خارجی، از سوریه است.
روحانی با تبیین شش نکته کلیدی در مسیر پایان دادن نهایی به بحران سوریه، گفت: همکاری ما در بحران سوریه می‌تواند الگویی برای همکاری جهت حل و فصل سایر بحران‌های منطقه باشد. منطقه ما می‌تواند عاری از تهدید،‌اشغال، نظامی‌گری، تبعیض نژادی و مذهبی شود. همکاری سه کشور می‌تواند نقطه اتکای مطمئنی برای اعاده صلح در سوریه و همکاری‌های بلندمدت در سطح منطقه و جهان باشد. در پایان، یک بار دیگر بر نکات ذیل تاکید می‌کنم
1- در هر مذاکره سیاسی برای پایان بحران سوریه، باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود.
2-  ضروری است تا ریشه‌کن شدن تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه بویژه در ادلب، مبارزه با تروریسم ادامه یابد.
3-  در شرایط کنونی، کمک به بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه باید در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران آماده است نقش سازنده خود را در این زمینه ایفا کند.
4- حضور و مداخله غیرقانونی آمریکا در سوریه که منجر به تداوم ناامنی در آن کشور شده است باید فورا پایان یابد.
5-  جامعه بین‌المللی موظف است با اقدامات رژیم صهیونیستی به ویژه تداوم‌اشغالگری آن رژیم علیه سرزمین و موجودیت ملت و دولت سوریه که دامنه آن هر روز گسترش می‌یابد مقابله کند.
6- ضمن ارج نهادن بر تلاش‌های ارزشمند سه کشور در حل و فصل بحران سوریه، ضروری است همکاری و هماهنگی سه کشور تا استقرار کامل صلح و ثبات در سوریه ادامه یابد.
بازگشت آوارگان
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه اظهار داشت: ما پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه عادی‌سازی پایدار در سوریه داشته ایم؛ بیش از ۹۰ درصد از سرزمین سوریه آزاد شده است.
پوتین افزود: گروه‌های تروریستی باقی مانده در منطقه ادلب جمع شده‌اند؛ این ترویست‌ها تلاش دارند تا وضعیت آتش بس را بر هم بزنند و بیش از آن، اقدامات تحریک‌آمیزی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی انجام دهند.
وی گفت: در همین زمینه روسیه پیشنهاد کرده تا برنامه‌ای بین‌المللی برای بازگشت آوارگان به سوریه اجرا شود. از طرف دوستان ایرانی و ترکی این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد: علاوه‌بر مرکز آوارگان در دمشق، در موسکو مرکزی برای هماهنگی مستقر شده است. در جریان یک ماه و نیم اخیر بیش از ۱۵هزار نفر به سوریه بازگشته‌اند.
پوتین اظهار داشت: فضا بطور کلی به نظر می‌رسد که باید اقدامات مشترکی برای بازسازی سوریه انجام شود؛ از این طریق مساعدت شود تا سوری‌ها بطور جمعی بتوانند به کشور خود بازگردند.
حفظ
تمامیت ارضی سوریه
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در نشست سه جانبه روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران با بیان اینکه نتایجی که از این نشست به دست خواهد آمد از سوی افکار عمومی جهان بی‌صبرانه دنبال می‌شود، گفت: مطمئنم که این انتظار برآورده خواهد شد.
وی افزود: حفظ تمامیت ارضی سوریه و پیدا شدن راه‌حلی برای بحران سوریه از طریق سیاسی از جمله‌اشتراکات سه کشور بوده است.
رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ادلب امنیت ملی ترکیه نیز به شمار می‌رود.
اردوغان هرگونه حمله علیه ادلب را منجر به قتل عام خواند که سه و نیم میلیون انسان از آن تاثیر می‌پذیرد.
وی اظهار داشت: اکثر آنها که جای دیگری ندارند به مرزهای ما پناه می‌آورند. ما امروز از چهار و نیم میلیون پناهنده سوری پذیرایی می‌کنیم و ظرفیتمان تکمیل است. دوستان ایرانی و روس ما نگرانی‌های امنیتی دارند و ما نیز این نگرانی را درک می‌کنیم زیرا ما نیز همسایه روسیه هستیم.
تروریستها در ادلب
رجب طیب اردوغان در نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با موضوع سوریه خواستار برقراری آتش‌بس در ادلب سوریه برای حفاظت از مردم عادی شد که این پیشنهاد با مخالفت پوتین رئیس‌جمهور روسیه مواجه شد.
پوتین بر عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی در ادلب تاکید کرد وگفت: فکر نمی‌کنم تروریست‌ها اینجا نماینده داشته باشند. ما نمی‌توانیم به حملات پهپادهای تروریست‌ها جواب ندهیم.
این خبر حاکی است روحانی در ادامه گفت: ما از تروریست‌ها باید بخواهیم اسلحه خود را زمین بگذارند و اولویت در ادلب سوریه باید جداسازی میان شهروندان غیرنظامی و گروه‌های تروریستی باشد.
یأس آمریکا و رژیم صهیونیستی
روحانی عصر جمعه بعد از نشست سه‌جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، در سخنانی اظهار داشت: مهم‌ترین قدم این است کشورهایی که گروهک‌های تروریستی را می‌ساختند تا نفوذ خود را دنبال کنند مایوس
کردیم.
وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی که عاملان به‌وجود آمدن گروه‌های تروریستی هستند، امروز فهمیدند با مسلح کردن تروریست‌ها به اهداف خودشان دست نمی‌یابند. هدف دوم بسیار مهم، امید در منطقه است. امروز همه مردم منطقه امیدوارند می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و کشوری که در لبه پرتگاه بود توانستیم نجات دهیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعد از مبارزه با تروریسم باید به سایر اهداف‌مان در سوریه دست پیدا کنیم، اظهار داشت: یکی تدوین قانون اساسی جدید و انتخابات برمبنای قانون اساسی جدید و همچنین بازگشت آوارگان و دموکراسی به این کشور است. باید مسئله ادلب را به‌گونه‌ای حل کنیم که هم با تروریست‌ها مبارزه کنیم و هم مردمی که هستند دچار گرفتاری نشوند و مهم‌است که همکاری‌های خود را ادامه دهیم.روحانی در نشست خبری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای بررسی اوضاع سوریه، اجلاس روز جمعه را اجلاسی بسیار مفید خواند و گفت: در این اجلاس همفکری و هماهنگی خوبی را نسبت به مسائل امروز و آینده سوریه مشاهده کردیم.                                                                بقیه در صفحه ۱۰

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در نشست خبری مشترک با روسای جمهور ایران و ترکیه گفت: اولویت اصلی ما انهدام نهایی تروریسم در سوریه است. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری که پس از نشست سه جانبه درباره سوریه در تهران برگزار شد گفت: شاعر ایرانی سعدی شیرازی می‌گوید گر از محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت دهند آدمی. این اجلاس‌ها امکان محاسبه و ارزیابی فعلی در سوریه و گام‌های بعدی را فراهم می‌کند. ما برخلاف دیگران آتش دیگران را تماشا نمی‌کنیم و در جست‌وجوی خاموش کردن آتش هستیم.
بیانیه مشترک
روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در یک بیانیه مشترک با تاکید بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد، احترام به این اصول را از سوی همگان ضروری دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی، پوتین و اردوغان در این بیانیه مشترک که روز جمعه در اجلاس سه جانبه تهران و در 12 بند تدوین شد؛ بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی تروریست‌ها در سوریه تاکید کردند.
در بخشی از بیانیه مشترک آمده است: بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید ورزیده و تصریح نمودند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود. روسای جمهور تصدیق نمودند که هیچ اقدامی، فارغ از عامل-عاملان آن، این اصول را نباید تضعیف نماید. آنها تمامی تلاش‌ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.
در بخش دیگری از بیانیه فوق آمده است: بنا به دعوت جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، تصمیم گرفتند نشست بعدی خود را در فدراسیون روسیه برگزار نمایند.
بیانیه پایانی بدون تغییر
به گزارش مهر، در پی شبهه افکنی برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر تغییر بیانیه پایانی نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری با رد این ادعا تأکید کرد: هیچ تغییری در بیانیه انجام نشده و عین بیانیه‌ای که پیش از این توسط کارشناسان وزارت امور خارجه سه کشور تدوین شده بود، منتشر شد.
این منبع آگاه همچنین گفت: آقای اردوغان خواهان اضافه شدن آتش‌بس در ادلب به بیانیه شد اما با مخالفت روسیه، آنچه در نشست بصورت شفاهی توافق شد نه آتش بس، بلکه دعوت از گروههای تروریستی برای بر زمین نهادن سلاح‌های خود بود. وی افزود: سرانجام پس از پایان جلسه، مسئولین کشور ترکیه که فایده‌ای در این تغییر جدید نمی‌دیدند از پیشنهاد خود برای اصلاح بیانیه صرف نظر کردند.
نابودی اعتبار آمریکا
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه با ‌اشاره به نشست روز جمعه سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در صفحه شخصی خود نوشت: در حالی که دونالد ترامپ اعتبار آمریکا را نابود می‌کند و با «بازی‌های کوچکش» به متحدانش اهانت می‌کند، ما خوشحالیم که امروز با قدرت‌های مسئول و پاسخگو در تهران تعامل می‌کنیم تا حرکت به سمت راه‌حل سوریه در سوریه بیشتر شود. موافقت کردیم که تروریسم پایان یابد و از رنج انسانی در ادلب اجتناب شود.
تأکید پوتین بر حذف دلار از مبادلات
حسن روحانی عصر جمعه در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، با ‌اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش دوکشور به‌ویژه در سال‌های اخیر، اظهار داشت: خوشبختانه مناسبات و همکاری‌های ایران و روسیه در راستای روابط راهبردی دو کشور بوده و امروز اعتماد و اطمینان دو دولت برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همکاری ایران و روسیه در مسیر مبارزه با تروریسم و شکست‌ دادن ‌بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین گروه تروریستی، نه تنها به نفع مردم سوریه بلکه به نفع ملت‌های جهان بود.
روحانی با بیان اینکه باید از فرصت‌های جدید برای توسعه همکاری‌ها و گسترش چندجانبه‌گرایی بهره ببریم، بیان داشت: توسعه روابط بانکی و مناسبات کارگزاری ایران و روسیه نقش مهمی در گسترش روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور خواهد داشت.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با تقدیر از میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی و برگزاری شایسته اجلاس سه‌جانبه تهران، مناسبات و همکاری‌های تهران- مسکو را در بخش‌های مختلف مثبت ارزیابی کرد.وی با ‌اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی دو کشور و انجام مبادلات تجاری با استفاده از پول‌های ملی، اظهار داشت: شرکت‌های روسی به هیچ عنوان از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران صرف‌نظر نخواهند کرد.