kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



  استفاده از وام دیگران
س) آیا کسی که نیاز مبرم به وام دارد، می‌تواند وام ازدواج شخص دیگری را در إزاء مبلغی پول از او دریافت کند و اقساط آن وام را پرداخت نماید؟
ج) اگر بانک وام ازدواج را به یکی از زوجین بدهد، دریافت آن مبلغ از آن فرد، قرض گرفتن از او می‌باشد و پرداخت مبلغی علاوه‌بر اصل وام، ربا و حرام است.
مسافت شرعی
س) تکلیف نماز کسی که به مکانی سفر می‌کند که آن مکان از یک مسیر، کمتر از حدّ شرعی و از مسیر دیگر، حدّ شرعی است، چه می‌باشد ؟
ج) اگر از مسیری سفر کند که به مقدار مسافت شرعی است، حکم مسافر را دارد.
حدّ ترخّص
س) مسافری که به وطن خود می‌رود، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است ؟
ج) رسیدن به حدّ ترخّص وطن، برای تمام خواندن نماز کافی است، ولی احتیاط استحبابی در تأخیر تا ورود به شهر است و یا جمع بین شکسته و تمام مابین حدّ ترخّص و وطن.
س) مسافری که به غیر وطن به جایی می‌رود که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است ؟
ج) رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنا بر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است.
پرورش حیوان مجهول‌المالک
س) اگر کسی جوجه‌ای را در خانه‌ای که در آن مشغول به کار است پیدا کند و جویای صاحب آن بشود، اما کسی را نیابد و آن جوجه را نگه داشته و بزرگ کند، گوشت آن بر او حلال می‌شود یا خیر؟ حکم آن جوجه که حال بزرگ شده و نسل زیاد کرده چیست؟
ج) در فرض مرقوم، جوجه‌ مجهول‌المالک محسوب می‌شود و باید به عنوان صدقه به فقیر بدهد، در صورتی که کوتاهی کرده و صدقه نداده و این جوجه بزرگ شده است، تخم آن و نسلی که از تخم آن به وجود می‌آید نیز مجهول‌المالک است و باید به فقیر داده شود.
جایزه مسابقه پیامکی
س) حکم دریافت جوایزی که به ازای مسابقات پیامکی داده می‌شود چیست؟
ج) اگر در قبال شرکت در قرعه‌کشی چیزی دریافت نشود و کسر نمودن پول در قبال هزینه پیامک باشد فی‌نفسه اشکال ندارد، ولی اگر مبلغی به جهت شرکت در قرعه‌کشی کسر می‌شود به نحوی که با پول شرکت‌کنندگان، جایزه تهیه و به برنده می‌دهند، صورت شرعی ندارد و همان شرط‌بندی حرام می‌باشد.
مکمل‌های دارویی و ورزشی
س. حکم خرید و فروش مکمل‌های دارویی و ورزشی چیست؟
ج. در صورتی که اطمینان به وجود چیزی در آن خوردنش حرام است ندارد، فی‌نفسه اشکال ندارد.