kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

بزک‌کنندگان دیروز آمریکا امروز می‌خواهند مردم را بترسانند

پیش فروش‌های تزئینی خودروسازان، ترفند نخ‌نمای ترساندن مردم از سایه جنگ، انقلابی‌گری یعنی تندروی! و مشکلات فعلی ریشه در دولت ماقبل روحانی دارد! از جمله مطالب روز سه‌شنبه هفته گذشته روزنامه‌های زنجیره‌ای بود.



سرویس سیاسی ـ

از آنجا که روز پنج شنبه هفته گذشته بسیاری از روزنامه‌ها منتشر نشد، ستون دیروزنامه‌های زنجیره‌ای به شماره سه‌شنبه هفته قبلِ مطبوعات اصلاح‌طلب و حامی دولت می‌پردازد.
روزنامه شرق در شماره روز سه شنبه هفته گذشته نوشت: «تشکيل گروه اقدام (عليه) ايران باوجود شکل ظاهرا نرم آن، يادآور تشکيل گروه مشابهي در وزارت امور خارجه آمريکا براي اقدام عليه عراق بعد از اعمال تحريم‌ها و پياده‌کردن سياست «نفت در برابر غذا» محسوب مي‌شود. اين گروه مدتي قبل از حمله آمريکا به عراق، به هماهنگي سياست‌هاي آمريکا عليه عراق و از جمله تماس با مخالفان صدام و مشورت درباره آينده عراق پرداخت و بعد از پايان جنگ، همين گروه از سوي آمريکا نقش تأسيس حکومت جديد عراق را بر عهده داشت. از اين جهت تشکيل اين گروه را نبايد ساده انگاشت بلکه بايد آن ‌را گام بعدي در زنجيره سياست‌هاي دونالد ترامپ براي تزلزل در دولت ايران تلقي کرد. حفظ امنيت ملي کشور ايجاب مي‌کرد دونالد ترامپ در همان فاز مذاکره نگه داشته شود و مانند دوره ريگان، رئيس‌جمهور آمريکا را به سوي برداشتن گام بعدي هُل ندهيم که در سال 1366 خالي‌شدن دست ايران در جبهه‌ها نتيجه‌اش بود و امروز ممکن است شرايط متفاوت‌تري را براي ايران رقم بزند.»
مدعیان اصلاحات همین‌اند. برای توصیف دست کشیدن از توانمندی‌ها و دستاوردهای هسته‌ای در ازای وعده‌های توخالی و نیم‌بند حریف تیتر «صبح بدون تحریم» زدند، خسارت محض را «فتح الفتوح» نامیدند و آمریکا را بزک کردند، امروز هم با وجود تحقق پیش‌بینی‌ها از پیمان‌شکنی آمریکا و اروپا، باز روی مذاکره معرکه می‌گیرند و تا با ترساندن مردم و استفاده از ترفند نخ نمای سایه جنگ ـ که البته ادعا می‌کردند با برجام برداشته شد! ـ دیگر مؤلفه‌های قدرت کشور هم پیشکش دشمن شود و ایران بشود لقمه‌ای آماده برای بلعیده شدن.
از همین روست که اظهارات ظریف وزیر امور خارجه را در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در مطبوعاتشان سانسور کردند. ظریف در پاسخ به این سؤال که «چرا توافق را با وجود لغو نشدن تحریم‌ها پیش بردید» گفته بود: «این شاید یکی از ‌اشتباهات بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مدنظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، ‌‌
اشتباه می‌کردم.»

پیش‌فروش‌های تزئینی خودروسازان!
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «وقتی نمی‌توان خودرویی پیش‌خرید کرد» نوشت: «پیش‌فروش‌های تزئینی خودروسازان، پایانی ندارد. روز گذشته سیلی از گلایه و انتقاد از خودروسازان به سمت رسانه‌ها آمد. متقاضیان خودرو که مدت‌ها است با در بسته فروش خودرو مواجه شدند به امید عید‌قربان و پیش‌فروش احتمالی صبر کردند تا بتوانند خودروهای مورد نظر خود را بدون حاشیه چند میلیون تومانی بازار خریداری کنند. اما سایت فروش ایران‌خودرو و سایپا با خریداران خودرو همراه نبود. البته این امر برای ثبت‌نام‌کنندگان تازگی نداشت و بارها بخصوص در خودروهای پر متقاضی و مونتاژی مردم با عدم امکان ثبت‌نام و از دسترس خارج شدن سایت روبه‌رو شده بودند. چند وقتی است فاصله قیمتی برخی از خودروها در بازار و کارخانه به 70 میلیون تومان رسیده است. البته این رقم از 10 میلیون تومان به بالا در مورد خودروها متفاوت است. خودرویی که خودروساز با 48 میلیون تومان عرضه می‌کرده، این روزها در حدود 102 الی 103 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با عرضه قطره‌چکانی خودرو و کوهی از معوقات، بازار روز به روز با شرایط سخت تری مواجه می‌شود.»
ایران افزود: «گفته می‌شود، برای آن‌که بازار تا حدودی از شرایط التهاب خارج شود، خودروسازان طرح پیش فروش عید تا عید را شروع کردند. در این طرح یکسری از خودروها تحویل ماه‌های پایانی سال‌جاری و گروهی دیگر شهریور 98 هستند. نکته قابل توجه این است که طبق مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت خودرویی مجوز پیش‌فروش می‌گیرد که تحویل آن یک ماه باشد. حال سؤال این است که پیش‌فروش صورت گرفته چرا با ماه‌های طولانی در دستور کار قرار گرفته است.
زمانی که خبر پیش فروش خودرو مطرح شد، قابل پیش‌بینی بود که سایت‌های فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو و سایپا با کلیک‌های متعدد روبه‌رو خواهند شد. اما امید آن می‌رفت که چند نفری به مرحله آخر ثبت‌نام برسند. گزارش میدانی ما حاکی از آن است که این پیش‌فروش‌ها به صورت خیلی محدود و در برخی از خودروها به صورت نمایشی بوده است.»
ارگان دولت ادامه داد: «برخی‌ها معتقدند خودروسازان برای آن‌که بازار با افزایش قیمت بیشتری مواجه نشود خبر پیش‌فروش خودرو را اعلام کردند و این در شرایطی است که خودروسازان در خودروهای ارائه شده در طرح پیش‌فروش معوقات زیادی دارند و در برخی دیگر به خاطر کمبود قطعه امکان تجاری شدن خودرو یعنی عرضه به مشتری نیست. به هر ترتیب بیش از 50 هزار خودرو در پارکینگ‌های خودروسازی به خاطر نبود قطعه در حال خاک خوردن است. حال سؤال این است خودرویی که با کمبود قطعه روبه‌رو است و معوقات آن روبه افزایش است چرا باید در مرحله پیش‌فروش قرار گیرد؟ کارشناسان بازار و برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان هم که به مرحله ثبت‌نام خودرو نرسیدند، خاطرنشان کردند: ثبت‌نام‌ها واقعی نبوده است یعنی خودرویی برای عرضه وجود ندارد که خودروساز بتواند حتی در پایان سال عرضه کند.»
افزایش روزانه و سرسام‌آور قیمت خودرو در شرایطی است که دولت بارها کمک‌های مالی و تسهیلات قابل توجهی را در اختیار خودروسازها قرار داده است. از یارانه 200 میلیارد تومانی تا وام‌های خرید خودرو که سبب فروش ده‌ها هزار خودرو شد و در بهار 95 پارکینگ ایران خودرو و سایپا را جارو کرد. دولت با اتخاذ سیاستی عالمانه و کارآمد جلوی طمع‌ورزی خودروسازها و دلالان می‌ایستد یا با تماشاگری همراه آن می‌شود؟

انقلابی‌گری یعنی تندروی!
روزنامه ایران در سرمقاله روز سه‌شنبه نوشت: «گفتن حرف‌های تندروانه‌ای مانند اینکه «حوزه‌ها باید انقلابی باشند» معنایی جز این ندارد که حوزه‌ها باید تندرو باشند. زیرا اساساً حوزه‌ها نه امروز، بلکه از زمان آغاز نهضت امام‌خمینی(ره) انقلابی بوده‌اند و انقلابی هستند.»
چنین برداشتی از انقلابی بودن از سوی نویسنده موجب تأسف است. انقلابی‌گری را مساوی تندوری دانستن از القائات و تبلیغات دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی و پیاده‌نظام داخلی آنهاست تا با تهی جلوه دادن مفهوم انقلابی‌گری از عقلانیت و زدن برچسب تندروی به توده‌های وفادار به نظام و انقلاب، رشد و تکامل انقلاب اسلامی را تحت‌الشعاع قرار دهند.

مشکلات فعلی ریشه در دولت ماقبل روحانی دارد!
روزنامه آرمان در سرمقاله سه شنبه هفته گذشته نوشت: «مشکلاتی مثل بیکاری، تورم، کاهش ارزش پول ملی و غیره، ریشه در دولت ماقبل روحانی دارد هر چند که این دولت هم عملکرد مناسبی نداشته ‌است.»
با اینکه 5 سال از آغاز به کار دولت روحانی سپری شده است، روزنامه‌های زنجیره‌ای همچنان با بی‌مسئولیتی مشکلات را به دولتِ قبل از روحانی حواله می‌دهند.
این رویکرد غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی حتی صدای برخی فعالین اصلاح‌طلب را درآورده است. منتقدین این رویکرد غلط معتقدند که جامعه در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا شش ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و ‌اشکالات آن مرتفع شود. با این‌حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید.
مدعیان اصلاحات و برخی دولتمردان در دولت یازدهم در توجیه بی‌عملی دولت مدعی بودند که در حال آواربرداری هستیم و این آواربرداری 4 سال زمان می‌برد! حال این جماعت با تکرار این ترفند نخ نما، همچنان با بی‌مسئولیتی، کم‌کاری و کارنامه ضعیف خود را به گردن دولت قبل و دولت موازی و... می اندازند.