kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

عید قربان هم مانع از جنایت آل سعود نشد شهادت 27 کودک در حمله ائتلاف سعودی به الحدیده یمن

عید بزرگ مسلمانان هم مانع جنایات رژیم آل‌سعود در یمن نشد. چند روز پس از جنایت هولناک بمباران اتوبوس دانش‌آموزان یمنی در صعده و همزمان با فرارسیدن عید سعید قربان کودکان یمنی بار دیگر قربانی حملات جنگنده‌های آمریکایی ائتلاف سعودی شدند و 31 زن و کودک در این جنایت جان باختند.

 
  سرویس خارجی-

هنوز دو هفته از جنایت ائتلاف سعودی در استان صعده که منجر به کشته و زخمی شدن 96 دانش آموز شد نگذشته که این بار عربستان در الحدیده کودکان را قتل عام کرد.  شبکه المسیره یمن به نقل از منابع محلی در استان الحدیده پنجشنبه اعلام کرد، جنگنده‌های این ائتلاف زنان و کودکان آواره را در یکی از روستاهای شهرستان «الدُریهمی» الحدیده به نام «الکوعی» هدف قرار داده‌اند. به گفته این منابع، ۲۷ کودک به همراه ۴ زن در این حمله به شهادت رسیده‌اند. این جنایت در حالی رخ داد که مردم یمن در حال سپری کردن ایام عید سعید قربان بودند. اما ائتلاف سعودی بدون توجه آوارگان یمنی را هدف قرار داد. گفته می‌شود این افراد به دنبال حملات اخیر ائتلاف سعودی به استان الحدیده جهت اشغال بندر و شهر الحدیده، خانه و کاشانه خود را ترک کرده بودند که در مسیر راه، هدف حمله جنگنده‌های ائتلاف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.
واکنش‌ها
«محمد علی الحوثی»، رئیس شورای عالی انقلابی یمن در واکنش به این جنایت اعلام کرد:«ما آمریکا، عربستان و کشورهای هم پیمان آن دو در تجاوز به یمن را مسئول این جنایت و همه جنایت‌های پلیدي مي‌دانيم که مرتکب شده‌اند. متجاوزان سعودی آمریکایی و هم پیمانانشان پس از کشتار دانش آموزان ضحیان، کشتار کودکان الدریهمی را نیز مرتکب شدند.»
حزب‌الله لبنان نیز ضمن محکوم کردن این حمله تاکید کرد قتل کودکان و زنان و بمباران مدارس، بیمارستان‌ها، بازارها و اماکن تاریخی یمن، جنایت جنگی است. موسسه دیده‌بان حقوق بشر هم با صدور بیانیه‌ای، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا رهبران ائتلاف سعودی را در لیست تحریم‌های خود قرار دهد. طبق این بیانیه، رهبران عربستان و امارات در خصوص آن‌چه در یمن اتفاق می‌افتد مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند.
ضربه انصارالله به آل سعود در عمق دریا
اما انقلابیون یمن هم در برابر این جنایات ساکت نبودند و در واکنش آن یک هدف نظامی دریایی سعودی را هدف قرار دادند. نیروی دریایی ارتش یمن پنجشنبه شب اعلام کرد طی یک «عملیات ویژه»، یک هدف نظامی سعودی را در عمق آب‌های عربستان سعودی هدف قرار داده است. به گزارش شبکه المسیره یمن، نیروی دریایی این کشور شامگاه پنج‌شنبه از این عملیات خبر داد و تأکید کرد در این عملیات «سلاحی مناسب» به «هدف نظامی» اصابت کرده است. هنوز جزئیات بیشتری در ارتباط با این عملیات منتشر نشده است و با توجه به اینکه عملیات مذکور در عمق آب‌های سرزمین عربستان سعودی اتفاق افتاده، احتمال می‌رود هدف این عملیات کشتی‌های نظامی سعودی باشد. در همین راستا، رسانه‌های سعودی ساعتی بعد از اعلام خبر این عملیات، طبق روال معمول مدعی شدند ائتلاف سعودی یک قایق بمب‌گذاری شده را که به صورت ناگهانی از سواحل الحدیده حرکت کرده بود، منهدم کرده‌ است!
وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن واقع در صنعا هم چهارشنبه شب از کشته و زخمی شدن 103 تن از نیروهای ائتلاف سعودی و وفادار به منصور هادی در ساحل غربی یمن خبر داد. به نوشته خبرگزاری سبأ، نیروهای انصارالله و ارتش یمن در نزدیکی یک بازار در منطقه «الجبلیه» در شهرستان «التحیتا» در استان الحدیده  توانستند کمین موفقیت‌آمیزی را در مسیر نیروهای تیپ نهم و سوم نیروهای ائتلاف سعودی واقع در ساحل غربی تدارک ببینند. در این حمله 46 تن از نیروهای ائتلاف سعودی کشته و 57 تن دیگر زخمی شدند.
خروج نظامیان آمریکایی از یمن
اما در ادامه گمانه‎‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر تشدید فشار افکار عمومی و همچنین فشار برخی قانونگذاران کنگره آمریکا به دولت این کشور درباره ادامه حمایت از جنایات ائتلاف سعودی، حالا یک رسانه غربی از خروج  نیروهای ارتش آمریکا از عربستان خبر داده است؛ نیروهایی که در حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن با عربستان هماهنگی و همکاری می‌کردند. رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داده: «مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته اند ارتش آمریکا پرسنل خود را که با حملات هوایی ائتلاف به رهبری سعودی در یمن هماهنگی می‌کردند، از عربستان خارج کرده و تعداد نیروهای خود را که در طراحی حملات هوایی کمک می‌کردند، به شدت کاهش داده است.»
به گفته «ایان کانری»، سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا، در اوج همکاری‌های واشنگتن با ائتلاف سعودی در ریاض و «یک جای دیگر»، تعداد ۴۵ تن از پرسنل ارتش آمریکا به صورت تمام وقت و شبانه‌روزی در حال کمک به ائتلاف به رهبری سعودی بودند اما این افراد در شرایط کنونی به 5 نفر کاهش یافته‌اند.