kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
در اعتراض به وضعیت فرهنگی کشور صورت گرفت

تذکر مجلس به وزیر ارشاد در مورد برگزاری کنسرت‌های مبتذل

20 نماینده خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکری در خصوص صدور مجوز برگزاری کنسرت‌های موسیقی مغایر با شئونات اسلامی با حضور خوانندگان مبتذل دادند.


 در ابتدای جلسه علنی خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه اخیر با نمایندگان مجلس اظهار داشت: لازم می‌دانم از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری سپاسگزاری کنم که هم رویکرد مجلس را برای سال جاری خوب تدوین کردند و هم اولویت‌های مجلس را مشخص فرمودند.
رئیس مجلس افزود: من فکر می‌کنم این برنامه بسیار مدونی برای کمیسیون‌ها و کلیت مجلس در چهار محور مهمی که ایشان بیان داشتند یعنی اقتصاد مقاومتی، مبارزه با فساد، توجه خاص به فرهنگ اسلامی و حمایت کردن از پیشرفت‌های علمی و فناوری در کشور خواهد بود. این، چهار محور اساسی برای مجلس و دولت خواهد بود.
لاریجانی در خصوص مبارزه با فساد گفت: در زمینه مبارزه با فساد که تأکید مقام معظم رهبری بود حتما باید ستاد مبارزه با فساد فعال‌تر شود و نمایندگان مجلس که در آن ستاد حضور دارند، پیگیرتر باشند و کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه نظارت‌های جدی در کار مسئولان اجرایی داشته باشند و مطابق آیین‌نامه که ماده ۲۳۶ است، اگر موارد تخلفی وجود داشت به مجلس گزارش دهند.
رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما در هیئت رئیسه مجلس بحث خواهیم کرد و زمان‌بندی تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را مشخص می‌کنیم که هر کمیسیونی در چه زمانی کارها را به مجلس ارائه دهد و مجددا از نصایح و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم امسال این فرمایشات سرمایه مهمی برای نمایندگان مجلس بود و انشاءالله از آن صیانت خواهیم کرد.
تقدیر از رزمندگان و ایثارگران
عملیات بیت‌المقدس
در ادامه جلسه خانه ملت، به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزاد‌سازی خرمشهر، از جمعی از ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا در صحن علنی مجلس و در جایگاه هیئت ‌رئیسه با حضور علی لاریجانی تقدیر به عمل آمد.
بر این اساس، از امیر سرتیپ جانباز پرویز هاشمی معاون عملیات ارتش، امیر سرتیپ دوم ستاد قادر رحیم‌زاده فرمانده پدافند و معاون طرح و برنامه ارتش، ناخدا یکم تکاور دریایی هوشنگ صمدی، سرهنگ خلبان محمد جوانمردی، غلامرضا خسروی‌‌نژاد جانباز ۷۰ درصد عملیات بیت‌المقدس، مهدی روشنی رزمنده عملیات بیت‌المقدس و خانم فاطمه صادقی‌زاده مادر شهید با اهدای لوح، تقدیر شد.
تصویب موافقت‌نامه ایران و عراق
 در خصوص اجتناب از اخذ مالیات مضاعف
پس از آن گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات درمورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه پارلمان قرار گرفت.
بر همین اساس در ماده واحده این لایحه وکلای ملت مصوب کردند موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد داده می‌شود.
بر اساس تبصره یک این ماده واحده هزینه‌های مالی موضوع بند ۳ ماده ۱۱ موافقتنامه مجوز کسب درآمد غیرقانونی است، از جمله ربا محسوب نمی‌شود.
براساس تبصره ۲ این ماده واحده نیز رعایت اصول ۷۷ و ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای بندهای ۲ تا ۴ و ماده ۲۵ موافقتنامه الزامی است.
در ادامه لاریجانی این ماده واحده و تبصره‌هایش را به رای نمایندگان گذاشت که وکلای ملت با ۱۶۵ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن به آن رای مثبت دادند.
در ادامه نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت این لایحه را با ۱۵۸ رای موافق، یک رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن علنی مورد تصویب قرار دادند.
براساس این مصوبه مجلس در ماده واحده این لایحه مقرر شد پروتکل اصلاحی موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تصویب لایحه‌ای درباره استانداردهای دریانوردان
پس از آن نمایندگان مجلس، لایحه تصویب قطعنامه‌های کنفرانس مورخ ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) اعضای کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه‌ها و نگهبانی دریانوردان (STCW) مورد بررسی و تصویب قرار دادند.
بر اساس این مصوبه مجلس مقرر شد قطعنامه‌های شماره یک و ۲ کنفرانس مورخ ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) اعضای کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه‌ها و نگهبانی دریانوردان مصوب ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) به شرح پیوست تصویب می‌گردد و به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود با رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.
تمدید مهلت اجرای قانون ثبت اختراعات
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه پارلمان درخواست یک فوریت برای طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری را مطرح کرد.
وی در تشریح درخواست خود گفت: طرح مذکور ۲۰ خرداد ماه یعنی در آینده‌ای نزدیک به اتمام می‌رسد و پس از آن به علت اینکه بررسی دائمی کردن این قانون زمان می‌برد، با خلأ قانونی مواجه می‌شویم. لذا درخواست یک فوریت را با امضای ۱۷ نفر از نمایندگان ارائه کردیم.
در ادامه پس از بحث و بررسی نمایندگان، درخواست یک فوریت برای طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری به رای نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با ۱۲۸ رای موافق، ۶ رای موافق و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن به یک فوریت این طرح رای مثبت دادند.
دولت عضو کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی می‌شود
همچنین لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی (ICMM) در ادامه جلسه علنی پارلمان در دستور کار صحن قرار گرفت و وکلای ملت آن را به تصویب رساندند.
نمایندگان در ماده واحده این لایحه به دولت اجازه دادند با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح در کارگروه بین‌المللی پزشکی نظامی به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح به عهده دولت است.
در ادامه لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بیمه‌گران و اتکایی‌گران خطرهای تجاری و غیرتجاری در کشورهای عضو سازمان تعاونی اسلامی و موسسه تضمین اعتبارات صادراتی و سرمایه‌گذاری عربی و تصویب اساسنامه آن در دستور کار پارلمان قرار گرفت، وکلای ملت آن را به تصویب رساندند.
براساس ماده واحده این لایحه، نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند در اتحادیه بیمه‌گران و اتکایی‌گران خطرهای تجاری و غیرتجاری در کشورهای عضو سازمان تعاونی اسلامی و موسسه تضمین اعتبارات صادراتی و سرمایه‌گذاری عربی به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت برعهده دولت است.
تذکر به وزیر ارشاد در مورد برگزاری
کنسرت‌های مغایر با شئونات اسلامی
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی  روز دوشنبه تذکرات کتبی مجلس به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد. به گفته صادقی، یکی از تذکرات  در خصوص «صدور مجوز برگزاری کنسرت‌های موسیقی مغایر با شئونات اسلامی با حضور خوانندگان مبتذل» خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به امضای 20 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است. پیش از پایان جلسه علنی پارلمان، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس طی اخطاری با استناد اصل ۴۰ قانون اساسی اظهار داشت: در آستانه انتخابات اتاق اصناف ایران هستیم و متأسفانه شاهدیم که اعمال نفوذی از سوی مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت در این انتخابات صورت گرفته و برخی مسئولین این اتاق را وادار به استعفا کرده‌اند تا دیگر به عنوان کاندیدا مشارکت نکنند. این دخالت‌ها خلاف قانون اصناف و قانون اساسی است.این نماینده مجلس بر همین اساس تأکید کرد: طبیعی است که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت از این اقدام دست برندارد، حق نمایندگان برای طرح سوال از وزیر مربوطه و پیگیری این موضوع باقی است.همچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در تذکر شفاهی با انتقاد از عملکرد وزارت امور اقتصاد و دارایی در پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون جوان در نوبت دریافت وام ازدواج هستند، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز تأکید ویژه‌ای بر تسهیل ازدواج و افزایش جمعیت دارند، اما متأسفانه دولت به ویژه وزارت اقتصاد در پرداخت وام ازدواج کمکی به جوانان نمی‌کند.
تقدیر از رسیدگی سریع دیوان محاسبات
 به پرونده رانت ۶۵۰ میلیون یورویی
در ادامه مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس، نامه تقدیر و تشکر ۱۵۰ تن از نمایندگان مردم در خانه ملت به لاریجانی در مورد سرعت عمل کارشناسان و حسابرسان دیوان محاسبات در رسیدگی به رانت ۶۵۰ میلیون یورویی در واردات کالاهای اساسی را قرائت کرد.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی، ریاست صحن علنی پارلمان را بر عهده داشت، زنگ پایان جلسه علنی روز دوشنبه پارلمان را به صدا درآورد.  بر اساس اعلام نایب رئیس مجلس، نشست علنی بعدی نمایندگان مردم در خانه ملت ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۱۸ خرداد برگزار می‌شود.