رئیس شورای رقابت خبر داد
تعویق قیمتگذاری خودرو به دلیل هماهنگ نبودن با دولت و مجلس
رئیس شورای رقابت گفت: هرچند قرار بود فرمول جدید محاسبه قیمت خودرو در روز چهارشنبه (امروز) توسط این شورا نهایی و ابلاغ شود اما این امر به دلیل عدم هماهنگی با دولت و مرخصی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو شورای رقابت هستند به تعویق افتاد.
رضا شیوا در گفتوگو با ایرنا، افزود: از آنجا که این نمایندگان مجلس برای سرکشی به حوزههای انتخابی خود سفر کردهاند، امکان بررسی فرمول جدید خودرو در جلسه روز چهارشنبه این شورا وجود ندارد.
وی اظهار داشت: با توجه به گفتههای سخنگوی دولت مبنی بر عدم موافقت دولت با تغییر نرخ خودرو، قرار شد که قبل از اعلام فرمول جدید خودرو، هماهنگیهایی در این زمینه با دولت انجام گیرد.
شیوا گفت: تاکنون هماهنگی با دولت در این خصوص انجام نشده و شورای رقابت منتظر دریافت اطلاعات در این زمینه است.
رئیس شورای رقابت تصریح کرد: با تعویق زمانبندی اعلام دستورالعمل خودرو، فرصت برای هماهنگی دولت نیز فراهم میشود و اطلاعات مورد نیاز دریافت خواهد شد.
وی با اشاره به بررسیهای شورای رقابت برای تغییر فرمول قیمتگذاری خودرو، افزود: تورم بخشی که برای این فرمول از بانک مرکزی دریافت شد، تورمی با محاسبه ارز آزاد بود که بر این اساس، شورای رقابت این نرخ تورم را به صورت ترکیبی و با محاسبه ارز آزاد و مبادلاتی استخراج کرده است.
شیوا گفت: در هفتهای که گذشت، شورای رقابت فرمول قیمتگذاری خودرو را نهایی کرد که این تغییر در فرمول، به طور طبیعی منجر به تغییر قیمت نیز خواهد شد، چرا که متغیرهای این فرمول تغییر میکند.
رئیس شورای رقابت افزود: بنابر این بود که این فرمول در هفتهای که گذشت اعلام شود، اما با توجه به گفتههای سخنگوی دولت مبنی بر عدم موافقت دولت با تغییر نرخ خودرو، شورا تصمیم گرفت که فرمول جدید را پس از کسب اطمینان از دولت اعلام کند، چرا که ممکن است دولت برنامه خاصی برای صنعت خودرو داشته باشد؛ بنابراین منتظر کسب اطلاعات بیشتر از این تدبیر دولت هستیم.
وی تصریح کرد: بر این اساس قرار بود در هفته جاری، اطلاعات را از دولت دریافت کنیم و پس از آن، تصمیمگیری نهایی در خصوص نرخ خودرو صورت گیرد که این امر به دلیل دریافت نکردن اطلاعات و حضور نداشتن برخی از اعضای شورا به تعویق افتاد.
گفته میشود فرمول قیمت خودرو به شرح زیر است: (متغیر تورم بخشی+ متغیر بهرهوری+ متغیر کیفیت)× قیمت خودرو در سال 92+ قیمت خودرو در سال 92= قیمت خودرو در سال 93
فرمول قیمتگذاری خودرو بر اساس یک فرمول معروف در اقتصاد است که بر این اساس، از اقتصاددانان و اساتید برجستهای برای جایگزینی فاکتورهای این فرمول کمک خواسته شده تا متغیرها به درستی در این فرمول قرار گیرند.
در فرمول جدید فاکتور کیفیت و بهرهوری به فرمول جدید شورای رقابت برای قیمتگذاری اضافه شده و شورای رقابت طرح جدیدی برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی دارد که بر اساس آن، میزان کیفیت خودرو در نرخ آن موثر باشد.
در فرمول جدید قیمتگذاری خودرو، برای خودروسازان جایزه و جریمه در نظر گرفته شده که به طور مستقیم در قیمتگذاری خودرو موثر است و به نوعی به نفع مصرفکنندگان به شمار میرود.
بر این اساس، میزان جایزه و جریمه خودروها محدودهای بین 2/5 درصد- تا 2/5 درصد+ دارد که به عنوان جریمه و پاداش بهرهوری و کیفیت در فرمول گنجانده شده است.
جریمه و جایزه بر اساس متغیرهای کیفیت و بهرهوری تعیین میشود؛ این در حالی است که دولت انتظار دارد هر سال بهرهوری بالاتر رود و البته بهرهوری نیز به معنای بهرهمندی بیشتر از امکانات موجود است؛ نه آنکه امکانات جدیدی اضافه شود.
البته اختصاص جایزه به خودروسازان به معنای پرداخت نقدی نیست و این فاکتور در فرمول قیمتگذاری خودرو به نحوی عمل میکند که به نفع تولیدکننده باشد و البته با توجه به اینکه این جایزه به تورم بخشی اضافه شده و در فرمول بهرهوری از عدد به دست آمده آن کم میشود، مصرفکننده نیز سود میبرد؛ ضمن آنکه خودروی باکیفیتتری را نیز دریافت میکند.
در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت تصریح کرد: این موضوع در اختیار شورای رقابت است و باید شورا درباره آن تصمیمگیری کند، بنابراین مصاحبههایی هم که از سوی مسئولان میشود، نظرات آنان است که برداشتهای متفاوتی از آنان میشود.
محمدرضا نعمتزاده با بیان اینکه شورای رقابت در آینده فرمولی را برای تعیین قیمت خودرو نهایی خواهد کرد گفت: هرچه شورای رقابت تصمیم بگیرد تابع آن هستیم.
وی اظهار داشت: با توجه به گفتههای سخنگوی دولت مبنی بر عدم موافقت دولت با تغییر نرخ خودرو، قرار شد که قبل از اعلام فرمول جدید خودرو، هماهنگیهایی در این زمینه با دولت انجام گیرد.
شیوا گفت: تاکنون هماهنگی با دولت در این خصوص انجام نشده و شورای رقابت منتظر دریافت اطلاعات در این زمینه است.
رئیس شورای رقابت تصریح کرد: با تعویق زمانبندی اعلام دستورالعمل خودرو، فرصت برای هماهنگی دولت نیز فراهم میشود و اطلاعات مورد نیاز دریافت خواهد شد.
وی با اشاره به بررسیهای شورای رقابت برای تغییر فرمول قیمتگذاری خودرو، افزود: تورم بخشی که برای این فرمول از بانک مرکزی دریافت شد، تورمی با محاسبه ارز آزاد بود که بر این اساس، شورای رقابت این نرخ تورم را به صورت ترکیبی و با محاسبه ارز آزاد و مبادلاتی استخراج کرده است.
شیوا گفت: در هفتهای که گذشت، شورای رقابت فرمول قیمتگذاری خودرو را نهایی کرد که این تغییر در فرمول، به طور طبیعی منجر به تغییر قیمت نیز خواهد شد، چرا که متغیرهای این فرمول تغییر میکند.
رئیس شورای رقابت افزود: بنابر این بود که این فرمول در هفتهای که گذشت اعلام شود، اما با توجه به گفتههای سخنگوی دولت مبنی بر عدم موافقت دولت با تغییر نرخ خودرو، شورا تصمیم گرفت که فرمول جدید را پس از کسب اطمینان از دولت اعلام کند، چرا که ممکن است دولت برنامه خاصی برای صنعت خودرو داشته باشد؛ بنابراین منتظر کسب اطلاعات بیشتر از این تدبیر دولت هستیم.
وی تصریح کرد: بر این اساس قرار بود در هفته جاری، اطلاعات را از دولت دریافت کنیم و پس از آن، تصمیمگیری نهایی در خصوص نرخ خودرو صورت گیرد که این امر به دلیل دریافت نکردن اطلاعات و حضور نداشتن برخی از اعضای شورا به تعویق افتاد.
گفته میشود فرمول قیمت خودرو به شرح زیر است: (متغیر تورم بخشی+ متغیر بهرهوری+ متغیر کیفیت)× قیمت خودرو در سال 92+ قیمت خودرو در سال 92= قیمت خودرو در سال 93
فرمول قیمتگذاری خودرو بر اساس یک فرمول معروف در اقتصاد است که بر این اساس، از اقتصاددانان و اساتید برجستهای برای جایگزینی فاکتورهای این فرمول کمک خواسته شده تا متغیرها به درستی در این فرمول قرار گیرند.
در فرمول جدید فاکتور کیفیت و بهرهوری به فرمول جدید شورای رقابت برای قیمتگذاری اضافه شده و شورای رقابت طرح جدیدی برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی دارد که بر اساس آن، میزان کیفیت خودرو در نرخ آن موثر باشد.
در فرمول جدید قیمتگذاری خودرو، برای خودروسازان جایزه و جریمه در نظر گرفته شده که به طور مستقیم در قیمتگذاری خودرو موثر است و به نوعی به نفع مصرفکنندگان به شمار میرود.
بر این اساس، میزان جایزه و جریمه خودروها محدودهای بین 2/5 درصد- تا 2/5 درصد+ دارد که به عنوان جریمه و پاداش بهرهوری و کیفیت در فرمول گنجانده شده است.
جریمه و جایزه بر اساس متغیرهای کیفیت و بهرهوری تعیین میشود؛ این در حالی است که دولت انتظار دارد هر سال بهرهوری بالاتر رود و البته بهرهوری نیز به معنای بهرهمندی بیشتر از امکانات موجود است؛ نه آنکه امکانات جدیدی اضافه شود.
البته اختصاص جایزه به خودروسازان به معنای پرداخت نقدی نیست و این فاکتور در فرمول قیمتگذاری خودرو به نحوی عمل میکند که به نفع تولیدکننده باشد و البته با توجه به اینکه این جایزه به تورم بخشی اضافه شده و در فرمول بهرهوری از عدد به دست آمده آن کم میشود، مصرفکننده نیز سود میبرد؛ ضمن آنکه خودروی باکیفیتتری را نیز دریافت میکند.
در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت تصریح کرد: این موضوع در اختیار شورای رقابت است و باید شورا درباره آن تصمیمگیری کند، بنابراین مصاحبههایی هم که از سوی مسئولان میشود، نظرات آنان است که برداشتهای متفاوتی از آنان میشود.
محمدرضا نعمتزاده با بیان اینکه شورای رقابت در آینده فرمولی را برای تعیین قیمت خودرو نهایی خواهد کرد گفت: هرچه شورای رقابت تصمیم بگیرد تابع آن هستیم.