kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸

چهار استان مرزی رتبه نخست جذب تسهیلات روستایی را دارند

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: چهار استان مرزی شامل هرمزگان، آذربایجان‌غربی، کردستان و بوشهر رتبه نخست جذب تسهیلات ‌اشتغال پایدار روستایی را به خود اختصاص داده‌اند.

حمید کلانتری افزود: این استان‌ها به ترتیب 66 درصد، 58 درصد، 53 درصد و 51 درصد اعتبارات تخصیصی را جذب کرده‌اند.
وی تاکید کرد: عملکرد استان ایلام در جذب و پرداخت تسهیلات ‌اشتغال روستایی در مقایسه با دیگر استان‌های کشور مطلوب نیست و تنها 33درصد اعتبارات تخصیصی در این استان جذب شده است که در رتبه 21 و 22 کشور قرار دارد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استان ایلام در زمینه تسهیلات مصوب دستگاه‌های اجرایی رتبه نزدیک به آخر را در میان استان‌های کشور دارد و در زمینه تسهیلات مصوب بانک‌ها نیز با 420 میلیارد ریال همین وضعیت را دارد.
کلانتری اضافه کرد: در زمینه پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، وضع ایلام بهتر است و با 280 میلیارد ریال پرداختی در رتبه 21 و 22 کشور قرار دارد اما در مجموع وضعیت مطلوبی ندارد و مسئولان این استان درخصوص دلایل آن و همچنین راهکارهای رفع موانع پرداخت تسهیلات ‌اشتغال روستایی باید تامل و برنامه‌ریزی کنند.
وی یادآور شد: این استان در زمینه نسبت پرداخت تسهیلات به تعداد طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها با 23 درصد استان پنجم کشور است و این نشان می‌دهد عملکرد بانک‌ها خوب است و فعالیت کارگروه استانی در زمینه شناسایی، تصویب و معرفی طرح‌ها به بانک‌های عامل باید سرعت بیشتری بگیرد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه تعاونی‌ها نیز تنها 180میلیارد ریال طرح مصوب شده که از این میزان هم تنها 40 میلیارد ریال پرداخت شده است که رقم بالایی نیست.
کلانتری تاکید کرد: در این استان در زمینه جذب تسهیلات ‌اشتغال پایدار روستایی باید تحرک بیشتری ایجاد شود.
وی یادآور شد: در حالیکه در کشور بانک توسعه تعاون در زمینه پرداخت تسهیلات روستایی رتبه اول را دارد این استان با فاصله زیادی دوم است و بانک کشاورزی نیز با توجه به اعتبارات مناسبی که در نظر گرفته شده است عملکرد خوبی ندارد.
کلانتری با بیان اینکه مدیران بانک‌های استان باید مشکلات و موانع پرداخت تسهیلات ‌اشتغال روستایی را شناسایی و رفع کنند، اضافه کرد: تمامی استان‌ها برای جذب این اعتبارات تنها تا 15 شهریورماه امسال فرصت دارند در غیر اینصورت به استان‌های فعال دیگر اختصاص می‌یابد.