kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
گزارش خبری تحلیی کیهان

واکنش اروپا به تحریم‌های آمریکا: خیلی متأسف شدیم!

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدیدا ابراز تاسف کرده است. واکنش اروپا به اقدامات ضد ایرانی آمریکا تاکنون از لفاظی و کلی‌گویی فراتر نرفته است.



سرویس سیاسی-

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف شدید کرده و تاکید کرده است که این اتحادیه و دیگر امضاکنندگان برجام تلاش می‌کنند که کانال‌های سرمایه‌گذاری در ایران را باز نگه دارند.
به گزارش رویترز این بیانیه می‌افزاید: طرف‌های باقی‌ مانده در برجام تعهد داده‌اند که از جمله برای حفظ و نگهداری کانال‌های موثر مالی با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران تلاش کنند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی با وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس، ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا در پی خروج این کشور از برجام، با لحنی طلبکارانه تاکید کرده است که ایران باید همچنان به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام ادامه دهد.
اتحادیه اروپا همچنین از اجرایی شدن قوانین مسدودساز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خبر داده و تأکید کرده که برای حفظ کانال مالی موثر با ایران تلاش می‌کند.
واکنش در حد لفاظی!
متاسفانه واکنش اروپا به اقدامات ضد ایرانی آمریکا از لفاظی و کلی‌گویی فراتر نرفته است.
آمریکا از اولین روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴- در دولت اوباما، توافق هسته‌ای را نقض کرد. این عهدشکنی و نقض فاحش برجام در دولت ترامپ نیز ادامه پیدا کرد اما کشورهای اروپایی عضو 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اعتراض عملی به عهدشکنی‌های واشنگتن، با شانتاژهای آمریکا درباره توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران اعلام همراهی کردند. این رویکرد پس از خروج آمریکا از برجام نیز ادامه یافت.
در نیمه تیرماه سال جاری اتحاديه اروپا پس از پايان نشست مشترک کميسيون برجام، بيانيه‌اي 10 بندي منتشر کرد.  با مرور بندهاي 10 گانه بيانيه اتحاديه اروپا مي بينيم که اين بيانيه از فقدان تضمين براي حفظ برجام در مقابل عهدشکني و کارشکني آمريکا رنج مي‌برد.
بیانیه مذکور در کنار واکنش اخیر اتحادیه اروپا به تحریم‌های ضد ایرانی بیش از پیش ثابت کرد که تکرار ادبيات کلي و مبهم و شعارزده بدون ارائه تضمين‌هاي مشخص درباره مواخذه آمريکا در شوراي امنيت و نحوه مقابله با تحريم‌هايي که عملا برجام را از بين مي‌برد، همچنان مشکل اروپايي‌ها در ادعاي پايبندي به برجام است.
قوانین مسدودساز!
اتحادیه اروپا از اجرایی شدن قوانین مسدودساز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خبر داده است. اما بسیاری از کارشناسان و حتی مقام‌های اروپایی در میزان اثربخشی قوانین مسدودساز در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا ابراز تردید کرده‌اند، چراکه واشنگتن با تهدید شرکت‌ها با اخراج آن‌ها از بازار آمریکا، عملا آن‌ها را میان بازار ایالات متحده و ایران بر سر دو راهی قرار می‌دهد. از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بسیاری از شرکت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که همکاری با ایران را متوقف می‌کنند.
علاوه بر این، به اذعان کارشناسان غربی، مقررات مسدودساز اروپا توانی برای محافظت از بانک‌های اروپایی در برابر امکان قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا نخواهد داشت.
هراس تجار اروپایی
شرکت‌های آلمانی در آستانه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از دولت کشورشان و اتحادیه اروپا خواستند تا برای ادامه همکاری با تهران به آنها کمک کنند.
«داگمار فون‌بونشتاین» نماینده اتاق‌ بازرگانی ایران و آلمان در این مورد به روزنامه «راینیشن‌پست» گفت: ما به عنوان نماینده اقتصاد آلمان در ایران از «پتر آلتمایر» وزیر اقتصاد، دولت آلمان و کمیسیون اروپا می‌خواهیم که راه‌هایی برای پرداخت امن پیدا کنند.
فون‌بونشتاین افزود: مسئله کمک‌های مالی نیست. بزرگترین مشکل یافتن بانک‌هایی است که در زمینه تبادل مالی به صورت قانونی با ایران کار کنند و در شرایط کنونی این مسئله فقط به وسیله راه‌کار سیاسی قابل حل است.
بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، انجمن فدرال صنعت آلمان BDI  دیگر نهاد آلمانی است که از وضعیت موجود نگران است. «دیتر کمپف» رئیس این نهاد گفت: صنعت آلمان از اراده‌ صریح اتحادیه اروپا و آلمان که از خود در برابر سیاست تحریم‌های آمریکا حفاظت کنند، استقبال می‌کند.
گفتنی است وزیر اقتصاد آلمان پس از خروج آمریکا از برجام گفته بود که برلین هیچ امکانی برای حمایت از شرکت‌های آلمانی در برابر تحریم‌های آمریکا در مناسبات تجاری با ایران ندارد.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز چندی پیش گفته بود: «نباید این توهم را ایجاد کرد که می‌تواند تمام خسارات ناشی از تحریم‌ها را جبران کرد».
به گزارش فارس، «لارس نوردروم» سفیر نروژ در ایران در نشست «برجام و ژئوپلیتیک انرژی» که به میزبانی سایت شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، با بیان اینکه هیچ مانعی برای انتقال فناوری انرژی به ایران وجود ندارد، گفت: شرکت‌های نروژی فعال در آمریکا از ترس تحریم‌های این کشور قادر به صادرات فناوری‌های خود به ایران نخواهند بود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس هدف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را براندازی توصیف کرده‌اند.
تغییر رفتار ایران!
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد دوشنبه، در آستانه اجرایی شدن اولین بسته تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، به تکرار ادعاها علیه تهران پرداخت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از پمپئو نوشت: تحریم‌های جدید علیه ایران به صورت موشکافانه اجرا شده و تا زمانی که حکومت ایران تغییر رویه بدهد، پابرجا خواهند ماند.
وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری که بیشتر به گنده‌گویی شبیه بود گفت: مذاکره با تهران در صورتی ارزش دارد که ایران به تغییر رفتارهایش متعهد شود.
خیال‌پردازی
ایسرائیل کاتص، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در اظهار نظری با خیال‌پردازی، بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را باعث دو اتفاق خوب یا عالی در آینده خواند.
کاتص با اشاره به نزدیک شدن موعد اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، نوشت: تحریم‌هایی که امروز اعمال می‌شود، ایرانی‌ها را مجبور می‌کند که یا خواسته‌های آمریکا در حوزه هسته‌ای و (فعالیت‌های) منطقه‌ای را اجرا کنند یا خطر فروپاشی و سقوط نظام (ایران) را به جان بخرند.
وی سپس با تشکر از سیاست «تهاجمی و موجه» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران، افزود: گزینه اول خوب است اما دومی
عالی است.