kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
معاون یک شرکت سرمایه‌گذاری:

یک دلار کالای قاچاق سه دلار فرصت شغلی را نابود می‌کند

معاون یک شرکت سرمایه‌گذاری با تاکید بر شناسایی نقاط ضعف در مقابل کالای قاچاق، گفت: هر دلاری که در کشور ما قاچاق می‌شود حداقل به اندازه سه دلار فرصت ‌اشتغال در کشور را نابود می‌کند.

محمد احمدی بافنده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره ویژگی کالاهایی که در مقابل قاچاق آسیب‌پذیر هستند، اظهار داشت: سه دسته از کالاها برای افرادی که اقدام به قاچاق می‌کنند، دارای صرفه و توجیه است. گروه اول کالاهایی هستند که قیمت تمام شده آنها در کشور نسبت به قیمت واردات قاچاق گران‌تر باشد. گروه دوم کالاهایی را شامل می‌شود که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار باشد و گروه سوم کالاهایی که در کشور موجود نباشد یا واردات آن ممنوع بوده و یا محدودیتی برای آن وجود داشته باشد.وی افزود: در زمان آسیب‌شناسی موضوع قاچاق، باید بررسی کرد مزیت اقتصادی ما در مقابل یک کالای قاچاق چرا نزول پیدا کرده که قاچاقچی از این فرصت استفاده کرده و آن کالا را به کشور به صورت قاچاق وارد می‌کند؟
معاون اقتصادی و امور بین‌المللی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با‌ اشاره به این واقعیت که باید در کشور به کیفیت و تکنولوژی و ساختار تولید کالاها توجه بیشتری شود، خاطرنشان کرد: بدون شک هر کالایی که در ایران با کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی تولید شود، با استقبال افراد مواجه خواهد شد.
احمدی بافنده معتقد است، باید تعادلی بین سود سپرده و نرخ بهره تسهیلات وجود داشته باشد. وقتی سود سپرده بیش از 20 درصد است، چه کالایی امروز از سود بالا برخوردار است که تولیدکننده بتواند تسهیلات دریافتی را با سودهای 30 تا 35 درصد برگرداند؟
به گفته وی، یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاق افزایش راندمان تولید، حجم تولید و صادرات کالاست. این معاون شرکت سرمایه‌گذاری بیان کرد: 21جزیره در خلیج‌فارس وجود دارد که این جزیره‌ها می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند، اما امروز در اختیار قاچاقچی‌ها قرار دارد، زیرا سرمایه‌گذاری و از طرف دیگر ظرفیت اقتصادی در این مناطق ایجاد نشده است. احمدی بافنده اثر مستقیم و غیرمستقیم قاچاق بر تولید را تعطیلی تولید داخل دانست و گفت: طبیعی است جنس قاچاق فضای تولید داخل را ‌اشباع می‌کند و فضای‌اشباع شده مانع از تقاضا برای محصول داخل کشور می‌شود. مطمئنا آثار این اتفاق بسیار وحشتناک خواهد بود. هر دلاری که در کشور ما قاچاق می‌شود حداقل به اندازه سه دلار فرصت ‌اشتغال در کشور را نابود می‌کند. وی با اظهار تاسف نسبت به توقف تولیدات محصولاتی در کشور و واردات قاچاق آن، افزود: متاسفانه هیچ وقت راجع به نیاز داخل کشور و بهبود کیفیت تولید بحث نمی‌کنیم. سه کارخانه تولید آدامس در کشور داشتیم که تقریبا همه آنها تعطیل است و آدامس‌های موجود در بازار تماما قاچاق است که ارزش آن به صدها میلیون دلار می‌رسد.
این معاون شرکت سرمایه‌گذاری اضافه کرد: در حوزه دام هم مکمل و هم ویتامین از خارج از کشور تامین می‌شود، این در حالی است که ایران بعد از مصر جزو قدرت‌های کشاورزی منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود. همه دام ما نیاز به ویتامین، دارو و مکمل غذایی دارد، وقتی تولید در داخل انجام نشود چاره‌ای جز قاچاق محصول نمی‌ماند.