kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

افزایش 50 درصدی قیمت گوشت گوساله از دامداری تا مغازه

رئیس ‌انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله از درب دامداری تا مراکز عرضه ۲۰ هزارتومان (50 درصد) تفاوت دارد،گفت: قیمت این نوع گوشت نهایتا باید حدود ۴۳ هزارتومان باشد.

سید احمد مقدسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه میانگین قیمت کشوری گوشت هرکیلوگرم گوساله زنده ۱۵ هزارتومان است، اظهار داشت: درحالی که قیمت تمام شده تولید ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان است. زمانی که گوساله کشتار می‌شود قیمت آن به حدود ۳۰ هزار تومان می‌رسد و باید نرخ آن برای مصرف‌کنندگان با  احتساب هزینه‌های جانبی نهایتا ۴۲ تا ۴۳ هزارتومان باشد اینکه درحال حاضر این نوع گوشت به قیمت بالای ۶۰ هزارتومان به مردم عرضه می‌شود دلیلش مشخص نیست.
رئیس ‌انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید نظارت و کنترل خود را در این زمینه افزایش دهند، گفت: قیمت دام زنده در سالجاری حدود دو هزارتومان افزایش یافته و از کیلویی ۱۳ به ۱۵ هزار تومان رسیده است اما با این حال باز هم ۲۰ هزارتومان (50درصد) اختلاف قیمت بین درب دامداری و مراکز عرضه وجود دارد که صحیح نیست.  
مقدسی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بازار نهاده‌های دامی نیز افزود: بازار نهاده‌ها تقریبا به آرامش رسیده اما قیمت جو طی دو الی سه هفته اخیر حدود ۲۵ درصد افزایش یافته و از حدود ۱۰۶۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان رسیده است.
وی ادامه داد: با این حال ذرت و سویا نوسان قیمتی نداشته‌اند و هم اکنون قیمت هرکیلوگرم کنجاله سویا در بندر ۲۵۴۰ تومان و ذرت در بندر ۱۱۸۰ تومان است، دلیل این ثبات قیمتی اختصاص ارز ۳۸۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های مذکور بوده که توانسته بازار را
کنترل کند.  
رئیس ‌انجمن صنفی گاوداران کشور درباره ادامه خرید توافقی شیرخام از سوی دولت با وجود افزایش رسمی نرخ این کالا، اضافه کرد: خرید توافقی همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است، اگر شیر مازاد در بازار وجود داشته باشد دولت همچنان خرید را ادامه خواهد داد و در صورتی که با مازاد محصول مواجه نباشیم این عملیات متوقف می‌شود.  
مقدسی با بیان اینکه مطالبات دامداران به روز پرداخت می‌شود، افزود: دامداران نسبت به قیمت ۱۵۷۰ تومانی که اعلام شده اعتراض دارند چرا که قیمت تمام شده تولید ما ۱۷۵۰ تومان است.