kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با کیهان:

فقط خوش‌خیال‌ها از پیشنهاد ترامپ ذوق زده می‌شوند

اظهارات ترامپ در مورد اینکه حاضر است با ایران مذاکره کند چنان در برخی هیجان‌ ایجاد کرد که به سرعت ماجرای چند ماه پیش و پاره کردن برجام را فراموش کردند؛ آیا در این شرایط که رئیس‌جمهور آمریکا با برجام چنین برخوردی کرد استقبال از گفته‌های او همراه شدن با کسانی نیست که قصد تحقیر ملت ایران را دارند؟!



سرویس سیاسی-

اظهارات ترامپ در یک نشست خبری کافی بود تا برخی را هیجان زده کند! ترامپ گفت که حاضر است با ایران بدون هیچ پیش شرطی! مذاکره کند. البته این گفته تنها چندساعت دوام داشت و پس از آن یک مقام کاخ سفید پیش شرط‌هایی را برای مذاکره گفت. همین کافی بود تا عبارت «مذاکره» با فونت درشت بر صفحات نخست روزنامه‌های زنجیره‌ای بنشیند و حتی در موردی آن را «مذاکره بزرگ» بنامند!
این موضوع به راستی می‌تواند موضوعی جدی برای یک بررسی جامعه شناختی از بعضی گروه‌های خاص جامعه باشد؛ مثلا طیفی از روزنامه نگاران یا برخی نمایندگان مجلس که از این موضوع به هیجان آمدند. به این دلیل که از اقدام دولت آمریکا در پاره کردن برجام تنها چندماه گذشته است. یعنی مدت حافظه تاریخی برخی در ایران به چندماه تقلیل یافته؟
لیبی و افتادن در چاه مذاکرات فرسایشی
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی پیرامون این موضوع به خبرنگار کیهان گفت: «امروز بعضی‌ها دوباره زمزمه‌هایی را برای مذاکره با آمریکا مطرح می‌کنند. برای همین منظور هم به در و دیوار شهر بیلبوردهایی نصب کرده‌اند که زمینه‌سازی این موضوعات را فراهم کنند. البته دین ما دین گفت‌وگو است اما مذاکره باید یک سری پیش نیازها داشته باشد.»
او در ادامه افزود: «یکی از این پیش نیازها این است که برای مذاکره باید آن کشور را و گفت‌وگو با آن کشور را به رسمیت شناخت. خب نخستین قدم آن است که حقوق کشور ما و تضییع حقوق کشور ما را باید اعلام کند. من پیشنهاد می‌کنم به کسانی که واقعا امروز برای مذاکره با ترامپ، آب از دهانشان راه افتاده نگاه کنند به کشورهایی مانند لیبی یا مصر و تبعات آنچه تحت عنوان مذاکره اتفاق افتاد.»
سر و تَه یک کرباس
ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس در گفت‌وگو با کیهان به سابقه دولت آمریکا‌اشاره کرد و گفت: «ما با دولت قبلی آمریکا در کمال صداقت مذاکره کردیم. آنها به لحاظ سلیقه با آقای ترامپ تفاوت دارند. البته سروته یک کرباس هستند و دشمن‌اند، اما تفاوت‌هایی در روش آنها هست. خلاصه آنکه ما با دموکرات‌ها (دولت قبل) پای میز مذاکره نشستیم و نتیجه نگرفتیم.»
داداشی تاکید کرد: «دیگر با این آقای ترامپی که عقل در سرش نیست و روش او از رو بستن شمشیر است برای جمهوری اسلامی بخواهیم مذاکره کنیم؟! قطعا نتیجه‌ای نخواهد داشت.»
هزینه اندک عهدشکنی
بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و عضو لیست امید در هنگام گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «باید بگویم که اظهارات اخیر ترامپ یک نکته مثبتی هم داشت و آن این بود که گفت ما پیش شرطی برای ایران نداریم و حاضریم در هر کجا و پیرامون هر موضوعی مذاکره کنیم. مسئله بسیار مهم این است که آمریکایی‌ها باید وفای به عهد خود را اثبات کنند وگرنه اینکه بیایند 2سال، 3سال وقت کشور ما را، مسئولین ما را بگیرند و بعد آقای ترامپ بیاید و بگوید من آن موقع حواسم نبود! یا آمریکایی‌های دیگر بگویند مذاکره بدی بوده است. خب اینها یک سری عملکردهایی است که از آمریکا سر زده و آنها باید پاسخگوی آن باشند.»
آمریکا اکنون در مقام عهدشکن است. نماینده ما در مجلس چرا باید این گفته ترامپ را که پیش شرط ندارند نکته مثبت بداند؟! چرا که وقتی در مجلس ما این موضوع مطرح می‌شود این پیامی روشن برای آمریکایی‌ها دارد که هزینه عهدشکنی در قبال ایران چقدر اندک است. ضمن آنکه باید به این توجه کرد که تا کی از یک سوراخ باید گزیده شویم و باز به آمریکایی‌ها امید داشته باشیم؟!
پس از آنکه نعمتی سخنان فوق را بیان کرد از او پرسیدم «ترامپ پس از حضور در کاخ سفید از معاهدات بین‌المللی خارج شد آیا اصلا می‌توان به چنین فردی اعتماد کرد؟ ضمن آنکه معتقدیم موضوع ترامپ نیست چرا که پس از خروج ترامپ اگر مجلس آمریکا و بقیه ارکان آن کشور اراده‌ای بر اجرای برجام داشتند اولا آن را از زمان اوباما اجرا می‌کردند دوم آنکه مانع خروج ترامپ می‌شدند یا دست کم در کنگره علیه او اعتراضی شکل می‌گرفت.»
نعمتی در پاسخ گفت: «این موضوع، موضوعی جدی است. بالاخره اگر قرار است اتفاقی رخ دهد؛ حداقل باید به حرف‌های خودشان متعهد باشند. واقعیت این است که نمی‌شود روی حرف‌های ترامپ حساب کرد. در خیلی موارد تزلزل شخصیتی ترامپ کاملا مشهود است. به نظرم آنها باید ابتدا روی تعهداتشان تمرکز کنند و وفای به عهد در مورد آن تعهدات بعد از آن می‌توانند تازه بگویند که درخواست مذاکره دارند و در آن صورت اینجا مسئولین با هم بحث و بررسی می‌کنند که آیا بشود یا نه. در غیر این صورت، طرح مذاکره هیچ اهمیتی ندارد.»
به ایران ظلم کردند: هم «اوبامای مودب»
 هم ترامپ
نصرالله پژمانفر نماینده مشهد به نکته مهمی‌اشاره کرد و آن این موضوع بر سر اصل مذاکره مابین ایران و آمریکا است، فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور این کشور باشد. چرا که همین چندسال به ما ثابت کرد که نتیجه مذاکره با «اوبامای مودب» این می‌شود که توافقی یک طرفه را باید اجرا کنیم و طرف آمریکایی با سخنان ظاهرا قشنگ و خیرخواهانه به تعهداتش عمل نمی‌کند. نتیجه مذاکره با ترامپ هم در نهایت به پاره کردن توافق نامه خواهد رسید.
نماینده مشهد در این ارتباط گفت: «ببینید اصل حرف و اختلاف بر سر بی‌اعتمادی است، یعنی آنها که امروز با یک سخن ترامپ چنین هیجان زده شده‌اند در نهایت ساده اندیشی و خوش خیالی هستند. »
این عضو کمیسیون فرهنگی یادآور شد: «نکته دیگر این است که اگر آمریکایی‌ها واقعا به دنبال مذاکره هستند دست کم این ظلم‌هایی را که در این چند دهه اخیر مرتکب شده‌اند جبران کنند. در مواردی باید به ارتکاب آن عمل اقرار کرده و همچنین بگویند که مرتکب عملی شده‌اند که حقوق ملت ایران به آن سبب تضییع شده است. در مواردی مانند بلوکه کردن اموال و دارایی‌های ایران باید آن پول‌ها را آزاد کنند. همچنین به تعهداتی که امضا کرده‌اند عمل نمایند. دولت آمریکا باید به این موارد عمل کند تازه آن وقت به خودش اجازه بدهد از مذاکره حرف بزند.»
وی در ادامه تصریح کرد: «اما ما چون خوی استکباری آمریکایی‌ها را می‌دانیم که هر سخن و عملکرد آنها با هدف باج‌گیری است و ایجاد زمینی تازه برای ظلمی دیگر به ملت ایران؛ مانند برجام که در آن مورد هم آمریکایی‌ها خواستار مذاکره شدند و پس از آنکه آمدند و امتیازهایی گرفتند و میزان قابل توجهی اورانیوم غنی شده و همچنین محصول استراتژیکی مانند آب سنگین را از کشورمان خارج کردند آنگاه زدند زیر همه چیز.»
پژمانفر در پایان تاکید کرد: «اگر مقصود آمریکایی‌ها از مذاکره این است که بنشینیم و چند ساعتی حرف بزنیم که قطعا این منظور ما نیست اما اگر مذاکره را برای حل مسئله‌ای دنبال می‌کنند ابتدا باید علامتی از آنها دیده شود که دست کم برای مذاکراتی که خود آنها نیز یک طرف آن بوده‌اند ارزشی قایل هستند و این وقتی حاصل می‌شود که آنها حداقل همین توافق برجامی را که خودشان یکی از طرف‌های آن بوده‌اند و پای آن را امضا کرده‌اند به درستی اجرا کنند. یعنی در واقع تحریم‌های ظالمانه بانکی و بیمه‌ای را بردارند، تازه آن وقت آنها می‌توانند موضوع مذاکره را مطرح کنند و در غیر این صورت ادامه روندهای گذشته و گفت‌وگوی بی‌نتیجه برای ملت ایران (به دلیل عمل نکردن آمریکا به تعهداتش) و امتیاز آور برای دولت آمریکا اسمش مذاکره نیست.»