kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

تبرئه 80 شیعه هوادار شیخ زکزاکی ازسوی دادگاه عالی نیجریه

دادگاه عالی نیجریه در حکمی از تبرئه 80 هوادار رهبر جنبش اسلامی نیجریه و رفع اتهام‌های وارده بابت ناآرامی‌های سال 2015 خبر داد.



ارتش نیجریه در سال 2015 به تجمعات حامیان شیخ زکزاکی در شهر زاریا حمله کرد که به گفته شاهدان به شهادت نزدیک به 1000 تن از جمله چند عضو خانواده وی منجر شد. برخی شمار شهدا را تا 2000 نفر هم اعلام کرده‌اند. در این یورش وحشیانه صدها نفر از شیعیان مظلوم توسط نیروهای امنیتی و ارتش دستگیر شدند که تا کنون در زندان به سر می‌برند.
بر اساس گزارش‌ها وکلای دفاع و دادستان یک دادگاه قضایی در نیجریه از تبرئه حدود 80 هوادار «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه که در آن یورش دستگیر شده بودند و متهم به برهم زدن اوضاع بودند خبر داد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ونگارد» دادستان دادگاه عالی قضایی نیجریه سه‌شنبه گفت که دادگاه در جلسه‌ای بدین منظور به نفع متهمان این ماجرا رای داده و اعلام کرده که مدرک کافی برای اثبات جرم این افراد موجود نیست. پیشتر مقام‌های قضایی نیجریه مدعی شده بودند که هواداران شیخ زکزاکی قصد حمله به کاروان نظامی حامل «توکور بوراتی» فرمانده نیروهای مسلح این کشور را داشتند.وکیل مدافع این پرونده در این زمینه گفته این واقعه پیروزی بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند در پرونده شیخ زکزاکی نیز تاثیر مناسبی بگذارد. شیخ زکزاکی نیز درحالی که دادگاه دستور آزادی شیخ زکزاکی را صادر کرده، از سال 2015 به این سو همچنان در بازداشت است. منابع نزدیک به خانواده رهبر جنبش اسلامی نیجریه که در بازداشت به سر می‌برد، اعلام کردند که وضعیت جسمانی زکزاکی وخیم است، لذا هرچه سریعتر باید آزاد شود. پلیس نیجریه چندی قبل نیز از دستگیری دستکم  115 شیعه هوادار شیخ زکزاکی خبر داده بود. برخی نزدیکان شیخ زکزاکی می‌گویند سعودی‌ها در سرکوب شیعیان نیجریه نقش برجسته‌ای دارند!