kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰

کوتاه اقتصادی

* بر اساس اعلام مرکز آمار، در تیرماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان تهران با 7/6 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خراسان رضوی با 1/6 درصد افزایش می‌باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 13/8 درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان تهران (17/4 درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (9/5 درصد) است.
* مشمولان سهام عدالت که تاکنون اقدام به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه سهام عدالت جهت دریافت سود این سهام نکرده‌اند، تنها تا ۱۵ مردادماه امسال فرصت دارند که اقدام به این کار کنند. بر این اساس با توجه به اینکه هنوز برخی از مشمولان اقدام به ثبت شماره شبای خود در این سامانه نکرده‌اند، این امکان از روز 24 تیرماه تا روز 15 مردادماه برای مدتی محدود فراهم شده است تا مشمولان اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir کنند.
* ضوابط جدید استفاده از کارت بازرگانی، به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد. در ابلاغیه گمرک آمده است: به‌منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، نسبت به کنترل و نگهداری سقف ارزشی واردات برای ‌اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده کارت بازرگانی طبق مصوبه مذکور اقدام و در صورت اظهار کالا بیش از سقف تعیین شده، مراتب را در هر مورد به مرکز واردات و امور مناطق ویژه و آزاد اعلام نمایند.پیش از این و در تاریخ ۲۱ تیرماه امسال مصوبه‌ای را هیئت­­ وزیران ارایه کرد­­ که در یکی از بندهای آن سقف ارزشی واردات برای ‌اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت‌کننده کارت بازرگانی برای سال اول ۵۰۰ هزار دلار و برای سال دوم ۲ میلیون دلار تعیین و محدودیت‌هایی در استفاده از کارت‌های بازرگانی اعمال شد.