kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶

جابجایی 6 میلیون مسافر در سال با قطارهای حومه‌ای

مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن گفت: روزانه ۱۲۰ سیر قطار‌های حومه‌ای، شش میلیون مسافر را در کشور جابه‌جا می‌کنند.

مهدی قمری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در تشریح همه جزئیات خدمات قطارهای حومه‌ای و توسعه این سیستم حمل و نقلی، اظهار داشت: در سال گذشته حدود شش میلیون و 200 هزار مسافر توسط قطارهای حومه‌ای جابه‌جا شد. قطارهای حومه‌ای در 21 مسیر در کشور مسافران را جابه‌جا می‌کنند. در سال 96 روزانه با 60 زوج یا 120 سیر قطار حومه‌ای، مسافران ‌جابه‌جا شدند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار کیلومتر مسیر ریلی حومه‌ای در کشور وجود دارد، ادامه داد: در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در تعداد مسافر قطارهای حومه‌ای رخ داده است، در برخی از مسیرهای پرتقاضا نظیر تهران - پرند و تهران - پیشوا در سه سال اخیر رشد سه تا چهار برابری در جابه‌جایی مسافر و استقبال مردم داشته‌ایم. وی با بیان اینکه 35 درصد از سفرهای حومه‌ای کشور، در تهران انجام می‌شود، بیان کرد: روزانه 2/5 میلیون سفر حومه‌ای در تهران داریم،
مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن  اضافه کرد: در حال حاضر در مسیر تهران - پرند از روزانه پنج زوج قطار حومه‌ای به روزانه 14 زوج روزانه قطار حومه‌ای رسیده‌ایم و در ساعات اوج، با فاصله زمانی یک ساعت قطار اعزام می‌شود.
قمری‌نژاد افزود: در مسیر حومه‌ای تهران- پیشوا - گرمسار هم از چهار زوج قطار، امروز به 11 زوج قطار روزانه رسیده‌ایم و در همین مسیر تعداد مسافران‌ طی دو سال اخیر سه برابر شده است. در حال حاضر در بیش از 9 استان کشور قطارهای حومه‌ای فعال است اما این قطارها باید توسعه یابد که این شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین، خوزستان، آذربایجان شرقی، استان‌های گلستان، مازندران و خراسان رضوی قطارهای حومه‌ای فعال است و این 60 زوج قطارهای حومه‌ای تعداد کل قطارهای حومه‌ای سطح کشور است.
وی با اشاره به ورود 11 رام قطار ریل‌باس به شبکه ریلی کشور در سال جاری، اضافه کرد: امسال در بخش قطارهای حومه‌ای تهران، سیستم مکانیزه فروش و کنترل بلیت به صورت یکپارچه با سیستم مترو درون‌شهری‌ و اتوبوس‌رانی تهران راه‌اندازی می‌شود. در حال مقدمه‌سازی برای اجرای این سیستم‌ هستیم که با تکمیل آن مسافران می‌توانند با همان کارت‌بلیت‌های متروی تهران، وارد ناوگان قطارهای حومه‌ای شوند و از این قطارها استفاده کنند که این پروژه امسال تکمیل خواهد شد.
مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن افزود: در کل شبکه ریلی برای جابه‌جایی 11 میلیون و 700 هزار مسافر در سال صندلی ایجاد شده است؛ هم اکنون در شبکه قطارهای حومه‌ای 144 دستگاه واگن در حال خدمات‌رسانی است که در 21 مسیر خدمات ارائه می‌شود.
قمری‌نژاد ادامه داد: برای اطلاع‌رسانی ساعات حرکت قطارهای حومه‌ای سایت مستقلی با عنوان قطارهای حومه‌ای راه‌‌اندازی شده است. در این سایت ساعات حرکت قطارهای حومه‌ای اطلاع‌رسانی‌ و آخرین اطلاعیه‌ها مربوط به برنامه حرکت قطارهای حومه‌ای در آن منعکس شده است.