به مناسبت 21 تیرماه؛ روز عفاف و حجاب
دشمن به دنبال صیدگوهری ارزشمند
روز 21 تیرماه در تقویم ما به نام روز عفاف و حجاب نام گذاری شده است، این روز یادآور خروش دلاورانه مردم مشهد مقدس در برابر قانون ممنوعیت حجاب توسط رضاخان در سال 1314 و کشتار بیرحمانه این مردم مظلوم به دست عوامل جنایتکار پهلوی اول در مسجد گوهرشاد است. سالروز این واقعه دردناک همواره یادآور اهمیت و ارزش گوهری است که مردم این سرزمین همواره برای حفظ آن تا پای جان ایستادگی کردهاند.در گفتار بزرگان یا وصیت شهیدان سرافراز هم سفارش بر حفظ حجاب و رعایت عفاف در جامعه اسلامی به عنوان یکی از مقولههای پرتکرار و موکد دیده میشود. امروز اما دشمن که راز اهمیت حفظ رعایت حجاب و عفاف در جامعه را به خوبی میداند و نشان داده است برای ضربهزدن به جوانان و آینده این کشور از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود به اسم دفاع از حقوق زنان یا فریبهای دیگر از در ترویج بیحجابی وارد شده است و متاسفانه با نگاهی به سطح شهرهای کشور با وجود انبوه زنان و دختران محجبه و عفیف، تغییر ملموس و اثرگذاری خطرناک توطئههای دشمنان در نوع پوشش برخی زنان و دختران ایرانی را شاهد هستیم که میتواند اثرات منفی اجتماعی و فرهنگی ناخوشایندی را در پی داشته باشد و این دقیقا همان خواسته دشمنان است.
با توجه به اهمیت مقوله مذکور، برای تبیین بهتر مقوله عفاف و حجاب در جامعه به برخی از آثار و برکات رعایت این گوهر ارزشمند جامعه اسلامی به نقل از خبرگزاری حوزه میپردازیم.
آثار عفاف و حجاب
از فواید و آثار مهم حجاب، ایجاد آرامش روانی است. بدحجابی زن در جامعه آتش هوس را در اندرون مرد میافروزد و مردان کم اراده و سست عقیده را به چشم چرانی که خود منشا بسیاری از مفاسد است وا میدارد.
قوانین الهی، قوانینی است از آفریدگار، برای بهترین آفریده که با احاطه کامل بر ابعاد وجودی انسان و ارزیابی همهجانبه و همسو با سیر تکامل هستی وضع میگردد و سعادت انسان را تامین مینماید. مسلماً پیروی از قوانین الهی فواید بیشماری را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد و نادیده گرفتن هر یک از آنها زیانهای بیشماری را به دنبال خواهد داشت. یکی از این قوانین، قانون حجاب است که از احکام ضروری اسلامی میباشد و فقهای شیعه آن را از ضروریات دین شمردهاند. در اینجا به بعضی از فوائد و آثار حجاب اسلامی میپردازیم.
آثار روانی
الف) دل آرام و مطمئن
از آنجا که حجاب یکی از احکام الهی است، انسان با عمل کردن به دستورات خداوند متعال به مقام قرب الهی نائل میشود. در جوار امن و قدس ربوی قرار میگیرد و در نتیجه به یک طمانینه و اطمینان قلبی در رعایت احکام اسلامی دست مییابد و به کمال رضایتمندی میرسد. علاوه بر این سبب اظهار دوستی به خداوند متعال و ائمه و در نتیجه محبوب خدا شدن میشود چنانکه آیه شریفه میفرماید: اگر خدا را دوست میدارید از من پیروی کنید که خدا شما را دوست بدارد و گناه شما را ببخشد که خداوند آمرزنده و مهربان است.
دوست داشتن و محبوب دیگران بودن یک نیاز فطری و روانی انسانی است با حفظ حدود شرعی و اطاعت از خداوند و محبوب خدا و اولیا شدن نیاز را ارضاء نموده و به اطمینان خاطر میرسد و در پرتو این امر احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس پیدا میکند چیزی که نبود آن باعث جلوهگریهای خیابانی و مشکلات ارتباطی میشود.
ب) حجاب، نیاز فطری
انسانها یک نیاز فطری درونی به نام حیا و شرم دارند. علاوه بر مطالعات مردمشناسی و روان شناسی جنسی، از مطالعات تاریخی نیز استفاده میشود که انسان در هیچ مقطعی بدون پوشش زندگی نکرده است و این مطلب حاکی از وجود شرم و حیای ذاتی انسان است. پرفسور اسوالد شوارتز، طبیب و روانشناس اتریشی مینویسد: «علاوه بر مردمشناسی تجزیه و تحلیل روان شناسی نیز ثابت میکند که احساس شرم، یکی از صفات عمده نوع بشر است. هیچ قبیلهای هر قدر هم بدوی بوده باشد شناخته نشده است که از خود شرم بروز ندهد و بچههای کوچک نیز شرم دارند.»
از آیات مربوط به خلقت حضرت آدم و حوا نیز فطری بودن پوشش و حجاب استفاده میشود. پس حجاب پاسخ مثبت به این نیاز درونی و فطری است که در نهایت به سلامت روانی فرد منجر میشود.
ج) حفظ بهداشت روانی
یکی از فواید و آثار مهم حجاب، ایجاد آرامش روانی است. فقدان حجاب و آزادی معاشرتهای بیبند و باری میان زن و مرد هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی میبخشد و تقاضای سکس را به صورت عطش روحی و یک درخواست اشباع نشدنی در میآورد.
استاد شهید مطهری در این زمینه میفرماید: «روح بشر فوقالعاده تحریکپذیر است، اشتباه است که گمان میکنیم تحریک پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام میگیرد.... هیچ مردی از تصاحب زیبا رویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالاخره هیچ دلی از هوس سیر نمیشود. از طرفی تقاضای نامحدود خواه نا خواه انجام نشدنی نیست و همیشه مقرون است با نوعی احساس محرومیت و دست نیافتن به آرزوها که به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماریهای روانی میگردد.»
د) بازیابی شخصیت
اگر زنان از حجاب بیبهره باشند هر گونه توجهی به آنان جنبه شهوانی دارد، در نتیجه ارزشهای راستین آنان فراموش میشود. به همین جهت تا زمانی که جاذبه ظاهری دارند مورد توجه هستند و وقتی این جاذبه از بین میرود، احساس غربت، پوچی و پشیمانی میکنند. هر قدر زن از شخصیت معنوی و زیباییهای درونی بر خوردار باشد به همان میزان خود را از به نمایش گذاشتن زیباییهای ظاهری بینیاز میبیند و احساس ارزشمندی بدون شروط دیگران پیدا میکند. پس حجاب رمز بازیابی شخصیت زن مسلمان است چنین زنی در خود کمبودی احساس نمیکند و ارزش خویش را در تن آرائی و خودنمایی و حرکات هوسانگیز نمیداند.
آثار اجتماعی
الف) بر چیدن زمینه فساد
بد حجابی زن در جامعه آتش هوس را در اندرون مرد میافروزد، مردان کم اراده و سست عقیده را به چشم چرانی که خود منشا بسیاری از مفاسد است وا میدارد چنانکه امام صادق(ع) میفرمایند: «نگاه تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است چه بسا یک نگاه که حسرت طولانی در پی دارد.» بنابر این حجاب زمینه بسیاری از مفاسد را بر میچیند.
ب ) افزایش بهرهوری و فعالیتهای اجتماعی
اگر زنان و مردان در محیطهای جداگانهای مشغول تحصیل، کار و یا هر نوع فعالیتی باشند و یا اگر فرضاً در یک محیط که مشغول هستند شئونات اسلامی را مراعات کنند، این امر از توقف و رکود کارآیی مردان از سوئی و از سوی دیگر از ایجاد مانع از پرداختن زن به کار و فعالیت اجتماعی جلوگیری میکند. مطالعات دانشمندان تربیتی نشان داده در آن مدارسی که دختر و پسر با هم درس میخوانند، کم کاری، عقب افتادگی، عدم مسئولیت به خوبی مشاهده شده است.
ج) اختصاص یافتن التذاذهای جنسی به محیط خانواده
حجاب، جامعه را از بیبند و باریها و لذتهای جنسی پاک میکند و التذاذهای جنسی را به نهان خانه زناشویی و محیط خانواده میبرد و به این ترتیب از بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی از قبیل افزایش میزان طلاق، بیعلاقگی به ازدواج و... که مشکلات زیادی را برای جامعه فراهم میکنند جلوگیری به عمل میآورد.