kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
یک منتقد:

روشنفکرنماها مردم را نسبت به رسانه بدبین می‌کنند(اخبار ادبی و هنری)

سعید مستغاثی رئیس‌ پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در رابطه با عملکرد غلط برخی رسانه‌های تخصصی سینمایی و روابط عمومی نهادهای گوناگون مرتبط با سینما گفت: متأسفانه سندروم کمبود اطلاعات و بی‌سوادی در میان رسانه‌ها به شدت زیاد شده است به نحوی که ما شاهد افزایش بی‌رویه و افراطی رسانه‌های زرد هستیم که مثلاً کار تخصصی انجام می‌دهند.

این منتقد سینما در گفت وگو با سینماپرس افزود: زمانی که رسانه‌های مدافع دولت و روشنفکرنماها فیلمی مانند «فروشنده» را پررنگ و از آن حمایت می‌کنند و با تبلیغات پوچ و دروغین‌شان می‌خواهند مردم را به سالن‌های سینما بکشانند و مردم به تماشای این فیلم پوچ می‌روند و می‌فهمند که رسانه‌ها به آنها دروغ گفته‌اند حق دارند که اعتمادشان را نسبت به رسانه‌ها از دست بدهند. ما از این قبیل اتفاقات در سینمای کشورمان بسیار شاهد بوده‌ایم؛ همین اواخر رسانه‌های شبه روشنفکری از فیلمی مانند «عرق سرد» حمایت می‌کردند اما «به وقت شام» که اثری ارزشمند برای کشور ما محسوب می‌شود به دلیل آنکه کارگردانش گفته بود من سرباز نظام هستند را کوبیدند اما مردم با استقبال خود از «به وقت شام» نشان دادند که دیگر فریب این بازی‌های رسانه‌ای را نخواهند خورد؛ این اتفاق قبل‌ترها در رابطه با فیلم‌های دیگر نظیر «اخراجی‌ها» و «جدایی نادر از سیمین» نیز وجود داشت!
مستغاثی افزود: ما نیازمند تحولی اساسی و بنیادین در رسانه‌های تخصصی سینمایی هستیم؛ هرکسی از گرد راه نرسیده نباید مسئول یک رسانه شود و در پست‌های روابط عمومی سینمایی قرار گیرد. امروزه برخی رسانه‌ها به دست افرادی افتاده که تجربه لازم را ندارند و بدون دانش و سواد مرتبط با سینما صرفاً از جهت درآمدزایی یا سرگرمی مبادرت به راه‌اندازی یک رسانه تخصصی می‌کنند که این رویه بسیار غلط است و باید جلوی این قبیل اقدامات گرفته شود.