kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
رویترز:

انتقال 30 درصد نفت جهان از راه دریا در دست ایران است

رویترز نوشت، با توجه به ترانزیت روزانه یک سوم نفت حمل شده در دریا از تنگه هرمز، این آبراه، یک شاهراه راهبردی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز طی گزارشی در مورد تنگه هرمز نوشت، این هفته ایران تهدید کرده است، در پاسخ به درخواست آمریکا برای توقف ممنوعیت صادرات نفت ایران، جلوی عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز را می‌گیرد.
این تنگه، آبراهی است که سواحل ایران و عمان را از هم جدا و خلیج فارس را به خلیج عمان و دریای عرب متصل می‌سازد. باریک‌ترین نقطه عبوری از این آبراه 21 مایل عرض دارد اما عرض مسیر کشتیرانی در هر جهت تنها 2 مایل است.بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2016، روزانه 18/5 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور کرده است که نسبت به سال 2015 افزایش 9 درصدی را نشان می‌دهد و رکوردی محسوب می‌شود؛ این رقم 30 درصد تمامی ترانزیت نفت در جهان از طریق دریا را شامل می‌شود.
بر اساس بررسی موسسه تحلیل آمارهای نفتی ورتکسا، محموله های نفت خام و میعانات گازی ترانزیت شده از طریق تنگه هرمز در سال 2017 به روزانه 17/2 میلیون بشکه و این رقم تنها در نیمه نخست سال 2018 به روزانه 17/4 میلیون بشکه رسیده است.بیشتر نفت صادراتی عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی فرستاده می‌شود. همچنین این آبراه، مسیر عبور تمامی ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) صادراتی قطر است.
عربستان و امارات تلاش کرده‌اند تا با احداث خط لوله های جایگزین این تنگه را دور بزنند، اما آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که این اقدامات موفق نبوده است.
در همین رابطه، تسنیم به نقل از پایگاه تخصصی اویل پرایس گزارش داد: یکی دیگر از گزینه‌ها که کمتر در رسانه‌های بین‌المللی از آن سخن به‌میان رفته، استفاده از ظرفیت نیروی دریایی ایران در تنگه باب‌المندب میان یمن و شاخ آفریقاست. ایران از سال 2013 به این طرف، کشتی‌هایی را به دریای سرخ اعزام کرده است. هرچند ایران اعلام کرده که این نیروها با هدف مبارزه با دزدی دریایی اعزام شده‌اند، اما در حقیقت کشتی‌های نیروی دریایی ایران در حال گشتزنی در خلیج عدن و دریای سرخ هستند، بدین ترتیب ایران پتانسیل مختل کردن ترانزیت نفت در این منطقه آبی را نیز داراست. بخش عمده‌ای از نفت و گاز صادراتی منطقه خلیج فارس با عبور از تنگه باب‌المندب وارد کانال سوئز می‌شود. هرگونه ناامنی‌ای در این تنگه می‌تواند موجب اختلال در عرضه نفت به بازار جهانی و رشد قیمت نفت
شود.