گروههای جهادی به یاری مردم تشنه خرمشهر و آبادان شتافتند(یادداشت خبرنگار)
قریب به یک ماه است روز به روز بر شوری آب شهرهای آبادان و خرمشهر افزوده میشود تا جایی که شرایط به گونهای شد که زنگ یک بحران آن هم در موضوعی حیاتی مثل آب نواخته شد.
به دلیل مشکلات پیش آمده کیفیت آب لولهکشی در این شهرها به حدی دچار مشکل شد که به گفته اهالی در برخی از روزها امکان شستوشو و استحمام با این آب نیز وجود نداشت.
کارشناسان معتقدند کمبود بارشها و شکستگی لوله و عدم تکمیل طرح آبرسانی غدیر در این موضوع و این معضل بیتاثیر نبوده اما دلیل اصلی این بحران کاهش دبی رودخانه کارون و در نتیجه بازگشت آب دریا و شور شدن آب ورودی به تصفیهخانهها است.
مسئولان در استان و همچنین معاون وزیر نیرو در سفری که به آبادان و خرمشهر داشت قول دادهاند تا 15 تیرماه مشکلات پیش آمده را برطرف کنند.
اما در این میان گروههای جهادی در استان خوزستان که قریب به اتفاق آنان نیروهای مردمی و انقلابی هستند بیکار ننشستند و با جمعآوری کمکهی مردمی روانه مناطق محروم و حاشیهنشین شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر شده تا بتوانند به اندازه توان و ظرفیت خود به مردم این مناطق خدماترسانی کنند.
یکی از نیروهای جهادی حاضر در منطقه که مشغول آبرسانی به مردم بود گفت: وقتی مطلع شدیم وضعیت به گونهای شده که آب نه تنها برای آشامیدن که برای امور روزمره نیز مناسب نیست و مردم مجبور به خریدن آب هستند حدود 7 هزار لیتر آب را در منبعهای آب به وسیله وانتبار و برای مناطق محروم شهرهای خرمشهر و آبادان ارسال کردیم.
وی تصریح کرد: ما مطالبهگری خود را تا رسیدن مردم خرمشهر و آبادان به حق خود که همانا برخورداری از آب شیرین است ادامه خواهیم داد اما گروههای جهادی درمان موقتی برای مشکلات مردم است.
یکی از شهروندان نیز در مورد شرایط اخیر بیان داشت: شوری آب از قدیمالایام بوده ولی در حق قابل تحمل بود اما نزدیک به یک ماه است که شوری آب خیلی زیاد شده به گونهای که نه تنها برای آشامیدن بلکه برای سایر امور زندگی نیز قابل استفاده نیست.
وی بابیان اینکه ما بین دو رودخانه بهمنشیر و اروند هستیم گفت: دو طرح آبرسانی غدیر و آب حیات را هم دولت اجرا کرده ولی با این حال بیآب ماندهایم. تصفیهخانهها نیز به علت وخامت اوضاع جوابگو نیستند و از مدار خارج شدند.
این شهروند خوزستانی افزود: ما چند روزی میشود که آب بستهبندی را از مغازه خریداری میکنیم ولی واقعا بعضی از مردم شهر توان خریدن آب بستهبندی را ندارند.
وی در مورد نحوه توزیع آب در منطقه نیز بیان کرد: طی دو سه روز بحرانی تانکر در نقاطی از شهر میایستد و مردم بشکههایشان را میآورند و پر میکنند که با این روش تهیه آب برای افراد سالخورده و ناتوان مقدور نیست اما این راه حل مشکل نبوده و موقتی است زیرا تا دو سه روز میشود به این طریق عمل کرد ولی در نهایت مردم آب لولهکشی نیاز دارند.
به دلیل مشکلات پیش آمده کیفیت آب لولهکشی در این شهرها به حدی دچار مشکل شد که به گفته اهالی در برخی از روزها امکان شستوشو و استحمام با این آب نیز وجود نداشت.
کارشناسان معتقدند کمبود بارشها و شکستگی لوله و عدم تکمیل طرح آبرسانی غدیر در این موضوع و این معضل بیتاثیر نبوده اما دلیل اصلی این بحران کاهش دبی رودخانه کارون و در نتیجه بازگشت آب دریا و شور شدن آب ورودی به تصفیهخانهها است.
مسئولان در استان و همچنین معاون وزیر نیرو در سفری که به آبادان و خرمشهر داشت قول دادهاند تا 15 تیرماه مشکلات پیش آمده را برطرف کنند.
اما در این میان گروههای جهادی در استان خوزستان که قریب به اتفاق آنان نیروهای مردمی و انقلابی هستند بیکار ننشستند و با جمعآوری کمکهی مردمی روانه مناطق محروم و حاشیهنشین شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر شده تا بتوانند به اندازه توان و ظرفیت خود به مردم این مناطق خدماترسانی کنند.
یکی از نیروهای جهادی حاضر در منطقه که مشغول آبرسانی به مردم بود گفت: وقتی مطلع شدیم وضعیت به گونهای شده که آب نه تنها برای آشامیدن که برای امور روزمره نیز مناسب نیست و مردم مجبور به خریدن آب هستند حدود 7 هزار لیتر آب را در منبعهای آب به وسیله وانتبار و برای مناطق محروم شهرهای خرمشهر و آبادان ارسال کردیم.
وی تصریح کرد: ما مطالبهگری خود را تا رسیدن مردم خرمشهر و آبادان به حق خود که همانا برخورداری از آب شیرین است ادامه خواهیم داد اما گروههای جهادی درمان موقتی برای مشکلات مردم است.
یکی از شهروندان نیز در مورد شرایط اخیر بیان داشت: شوری آب از قدیمالایام بوده ولی در حق قابل تحمل بود اما نزدیک به یک ماه است که شوری آب خیلی زیاد شده به گونهای که نه تنها برای آشامیدن بلکه برای سایر امور زندگی نیز قابل استفاده نیست.
وی بابیان اینکه ما بین دو رودخانه بهمنشیر و اروند هستیم گفت: دو طرح آبرسانی غدیر و آب حیات را هم دولت اجرا کرده ولی با این حال بیآب ماندهایم. تصفیهخانهها نیز به علت وخامت اوضاع جوابگو نیستند و از مدار خارج شدند.
این شهروند خوزستانی افزود: ما چند روزی میشود که آب بستهبندی را از مغازه خریداری میکنیم ولی واقعا بعضی از مردم شهر توان خریدن آب بستهبندی را ندارند.
وی در مورد نحوه توزیع آب در منطقه نیز بیان کرد: طی دو سه روز بحرانی تانکر در نقاطی از شهر میایستد و مردم بشکههایشان را میآورند و پر میکنند که با این روش تهیه آب برای افراد سالخورده و ناتوان مقدور نیست اما این راه حل مشکل نبوده و موقتی است زیرا تا دو سه روز میشود به این طریق عمل کرد ولی در نهایت مردم آب لولهکشی نیاز دارند.
فاطمه زورمند