kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

جرائم شرکت‌های متخلف حمل و نقل جاده‌ای اعلام شد

در نشست خبری مسئولان سازمان راهداری، جرائم شرکت‌های متخلف حمل و نقل جاده‌ای اعلام شد.

 
 

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست فوق با  تشریح اقدامات انجام شده برای رسیدگی به مطالبات اخیر رانندگان کامیون اظهار داشت: مطالبات رانندگان به ۳ دسته تقسیم می‌شود که شامل مطالباتی است که مجلس باید به آنها رسیدگی کند. دسته دوم مطالباتی است که دستگاه‌های دولتی غیر از وزارت راه و دسته سوم مطالبات تحت پوشش سازمان راهداری است.
فرامرز مداح، ادامه داد: مجلس باید در خصوص اصلاح قانون سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی، قانون جدید تصویب کرده یا قانون فعلی را اصلاح کند؛ چون در حال حاضر قانون موجود به دلیل ذکر ساعت کاری رانندگان در آن، قابل استفاده برای تبدیل شدن شغل رانندگی به شغل سخت و زیان‌آور نیست.
مداح ادامه داد: سایر دستگاه‌های دولتی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موضوع اصلاح شرایط بیمه رانندگی و ایجاد تشکل‌های صنفی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بحث تامین لاستیک و رونق کامیون برای راننده‌ها را در دستور کار دارند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری، این سازمان برای رسیدگی به مطالبات راننده‌ها در خصوص افزایش کرایه حمل و نیز رسیدگی به شکایات آنها از شرکت‌های حمل و نقلی، کارگروه‌هایی را با حضور نمایندگان این صنف تشکیل داده است؛ ضمن اینکه راننده‌ها از برخی پایانه‌های بار شکایت دارند و مدعی هستند بارنامه به صورت عادلانه برای همه راننده‌ها صادر نمی‌شود. در این زمینه کارگروه، با تفکیک کامیون‌های ملکی متعلق به شرکت‌ها و کامیون‌های خودراننده احکامی را برای هر کدام صادر کرده است.
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری ادامه داد: جلساتی را نیز با کانون شرکت‌های حمل و نقل کالا برای بیمه تکمیلی درمان رانندگان برگزار کردیم که مقرر شد این کانون، مسئولیت صدور بیمه تکمیلی درمان کامیون‌داران را بر عهده بگیرد.
وی همچنین از راه‌اندازی سامانه‌های پیامکی و تلفنی برای دریافت شکایات و انتقادات رانندگان از شرکت‌های حمل و نقل خبر داد.وی در خصوص توزیع سوخت میان کامیون‌داران بر اساس پیمایش اظهار داشت: این موضوع جزو مطالبات عمده رانندگان نبود چون تنها ۲ دسته از کامیون‌داران میزان سوخت تخصیص یافته آنها بر اساس پیمایش با کمبود مواجه می‌شد که شامل کامیون‌های فعال به صورت همزمان در حمل و نقل درون شهری و برون شهری و نیز کامیون‌های پرمصرف می‌شوند. در این خصوص برای مورد اول قرار شد بارنامه مشابه با آنچه برای تردد بین شهری صادر می‌شود به این کامیون‌ها نیز در خصوص فعالیت‌های درون شهری آنها صادر کنیم تا میزان سوخت تخصیصی آنها افزایش یابد. همچنین برای کامیون‌های پرمصرف که تعداد آنها بسیار کم است در حال اندیشیدن راه حل هستیم.
به گزارش مهر، در پایان این نشست بنی اسدی، مدیرکل حقوقی سازمان راهداری در خصوص رسیدگی به شکایات رانندگان حمل و نقل گفت: در گذشته ما منتظر دریافت شکایات از خود رانندگان بودیم که در موارد زیادی آنها به سازمان مراجعه نمی‌کردند اما پس از اعتراضات اخیر رانندگان، کارگروه‌های ویژه رسیدگی به پایانه‌های بار و شرکت‌های حمل و نقل تشکیل شده که مستقیماً و بدون نیاز به دریافت شکایات از رانندگان به شرکت‌های حمل و نقل مراجعه و بارنامه‌ها را بررسی می‌کنند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری، در صورتی که کمیسیون‌ها با تخلف از رانندگان اخذ شده باشد، بر اساس قانون در دفعات اول تا سوم بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و در دفعات بعدی به پلمب شرکت‌ها اقدام می‌کنیم.