اخبار ویژه
صورت مسئله را عوض نکنید شما گفتید که تحریمها برنمیگردد
معاون وزیر خارجه به جای توضیح و عذرخواهی درباره غلط از آب درآمدن پیشبینیهای برجامی مدعی شد برخی از بازگشت تحریم لذت میبرند!
عباس عراقچی در جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزا گفت: برجام به دلیل خروج آمریکا از این توافق بینالمللی در یک شرایط غیرعادی به سر میبرد و ما و دیگر اعضای برجام در تلاش هستیم که اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشد به وضعیت قبل برجام و حتی فراتر از آن برمیگردیم.
عراقچی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه حیات جمهوری اسلامی ایران وابسته به برجام نیست، گفت: ما براساس منافع ملی کشور تصمیم میگیریم چه در برجام بمانیم و یا از آن خارج شویم.
وی افزود: اگر بازیکنان فوتبال ما در مقابل پرتغال بازی خوبی داشته باشند و بتوانند مقابله کنند و این تیم را تحت فشار قرار دهند و گل بزنند و بر اثر این مقاومت و رفتار در نیمه دوم پرتغال از ادامه بازی صرفنظر کند آیا این موضوع تقصیر ماست؟ در برجام نیز همین اتفاق افتاد. ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند و در همین چارچوب در نیمه دوم گفت ما نیستیم و از آن خارج میشویم این نشانه توانمندی ماست.
عراقچی با بیان اینکه متاسفانه برخی مواقع ما خودمان در داخل کشور با برخی از اظهارنظرها و صحبتها به ایجاد فضایی که دشمن علاقهمند است که علیه ما ایجاد شود کمک میکنیم تصریح کرد: من نمیفهمم که چرا برخی از بازگشت تحریمها لذت میبرند. برخی کاسبان تحریمند که آنها سر جای خود هستند برخی نیز کاسب سیاسی هستند و کیف میکنند که تحریمهای آمریکا برگردد.
این سبک سخن گفتن معاون وزیر خارجه درحالی است که وی و آقای ظریف و مشابهان آنها، بارها در مقابل انتقاد صاحبنظران درباره بیچفت بودن متن برجام و نسیه بودن وعدههای طرف غربی درمقابل مطالبه امتیازهای نقد و همچنین اینکه اگر آمریکا زیر تعهدش بزند، چیزی دست ایران را نمیگیرد، میگفتند «امضای کری تضمین است»، «برای اعتبار آمریکا بد میشود که زیر توافق بزند» و «چنین امکانی وجود ندارد»! در حقیقت آنها توافقی بسته بودند که گویا قرار بود برحسب ظاهر فقط براساس سرکار بودن دموکراتها سرپا باشد و جالب اینکه در همان دوره اوباما بارها برجام نقض شد ازجمله با تصویب قانون ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان 38 کشور که به ایران سفر میکنند.
درعین حال بنابر اذعان دولتمردان بسیاری، اغلب وعدههای لغو تحریم عملی نشد چنانکه ظریف گفت بعد از 20 ماه حتی نمیتوانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم و ...
با این اوصاف باید پرسید چرا به وعده برداشتن تحریمها عمل نکردید؟ و چرا بعد از همه مانورهای تبلیغاتی، حجم سرمایهگذاری خارجی در پسابرجام (دولت روحانی) یک میلیارد دلار کمتر از دولت ماقبل برجام بود؟!
گسترش استقبال مردمی از مجازات و مصادره اموال مفسدان اقتصادی
یک سایت حامی دولت، اظهارات رئیس قوه قضائیه و زمینه هشدار به اخلالگران اقتصادی و تأکید بر اعدام و مصادره اموال آنها را به نظرسنجی مخاطبان خود گذاشت.
نامهنیوز نوشت: رئیس دستگاه قضا صراحتا با سودجویانی که نظم بازار را به هم ریختهاند اتمام حجت کرد و گفت که پنبهها را از گوش درآورید، از اعدام تا 20 سال حبس در انتظارتان است. به نظر شما این اقدام یعنی دستگیری و مجازات مفسدان اقتصادی در تنظیم بازار و بهبود وضعیت اقتصادی موثر واقع میشود؟ مخاطبان ذیل این نظرسنجی نوشتهاند:
- درود بر آملی لاریجانی
- این افراد سود جو و فرصتطلب تروریستهای اقتصادی هستند که با سوء استفاده از ضعف مدیریتی حاکم بر تیم اقتصادی و بیتفاوتی آنان مخل امنیت کشور شده و بر مردم و نظام ظلم مضاعف مینمایند. لازم است با آنها در هر رده و با هر نسبتی به شدت براساس قوانین کشور برخورد قاطع نمود.
* آقایان مسئول مردم از شما همین انتظارها را دارند اگر غیر از این باشید مردم دلگیر خواهند شد.
* مسئله اینه که واقعا این کار رو بکنن و منتهی به سخنرانی نشه.
* این کسایی که این کارها رو میکنن یه مشت داعشی صفت هستند که میخوان مردم رو بیچاره کنن. باید دو قوه قاطع باشند و با آنها برخورد کنند.
* از داعش هم بدترن اینا.
* توی میدونهای شهر اعدامشون کنید این داعشیها رو.
* آقا این ادبیات کیهانی رو بزارید کنار.
* اعدام، فقط باید اعدام بشن همین.
- آقای روحانی این هم حمایت قوه قضائیه! لیستها را منتشر کنید.
- حالا اگه این لیست رو منتشر کنن شرطه.
- بسمالله دو نفر اعدام کن اگر مملکتمان درست نشد هرچی دلت خواست بگو.
- این پیشنهاد خوبی بوده که کیهان داده و حالا مسئولان دارن استقبال میکنن. آفرین بر این کسایی که به فکر مردم هستن.
- من بعید میدونم نه کسی دستگیر میشه نه لیستی منتشر میشه حالا وایسید ببینید.
- تو رو خدا یه بار هم که شده به این شعارها عمل کنید به خدا مردم حمایت میکنن.
- خدا خیرتون بده حرفای خوبیه ولی اگه عمل بشه.
- آقای روحانی آقای آملی مردم با شما هستن بفرمایید زودتر شروع کنید ممنون
ستاره محمدزاده
-از حرف تا عمل فاصله بسیار است.
قطعا اگر 3 مفسد اقتصادی را اعدام میکردند چهارمی دیگر پیدا نمیشد. قاطعیت در اجرای قانون نداریم و ضعیف عمل میکنیم و همیشه صدمه را آحاد ملت میخورند.
- همیشه ساز ناراحت میزنید. یه نفر هم اومده داره کمک میکنه شما همیشه ساز منفی میزنید. آقای آملی ما دفاع میکنیم از شما.
- آقای روحانی منتظریمها لیست رو منتشر کن دیگه/ چرا منتشر نمیکنی میخوایم ببینیم چه کسانی خون ما را میمکند.
- آقای آملی با شجاعت مقابل این عوضیها ایستادگی کنید.
مشکل اقتصادی دولت برنامه و هماهنگی است نه تعداد وزارتخانهها
لایحه اصلاح ساختار دولت در حالی در دستور کار مجلس قرار گرفته که کارشناسان میگویند مسئله اصلی دولت، نداشتن ایده برای اداره اقتصاد است.
روزنامه فرهیختگان در این باره تصریح کرد: دقیقا در یکسالگی دولت دوازدهم، خبر مهمی از سوی محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی اعلام شد. قرار است چهرههای جدیدی به کابینه اضافه شوند؛ اتفاق مهمی که گفته شده در صورت تحقق، بخشی از مشکلات کشور را حل میکند.
رئیس دفتر رئیسجمهور در سخنان کوتاه خود با اشاره به لایحه اصلاح ساختار دولت و احیای برخی وزارتخانهها گفت تغییرات مدنظر دولت در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و قرار است طی روزهای آینده با قانونی شدن این تغییرات «وزارتخانههای صنعت، بازرگانی، راه، مسکن، ورزش و سازمان ملی جوانان» تشکیل و «چهرههای جدید»ی به کابینه اضافه شوند و البته اشاره میکند: «امید دارم این چهرهها جوانتر بوده و با انرژی بیشتری کار کنند.»
همه اینها البته در حالی است که نهتنها از ابتدای دولت دوازدهم که از مدتها قبل یعنی همان سال 92 کارشناسان اقتصادی چه موافق و چه مخالفان دولت همگی اذعان به این داشتهاند که مسیر حرکت اقتصادی دولت که در نقاطی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی یا بانک مرکزی تدوین شده، مسیر علمی و دقیقی نیست و نتیجه قابلپذیرشی کسب نخواهد شد.
این کارشناسان علاوهبر این انتقاد مدتهاست عدم هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت را نیز مزید بر علت میدانند و معتقدند با این گسستگی و ناهماهنگی حداقل اهداف اقتصادی نیز محقق نخواهد شد.
از پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گرفته تا حسین راغفر و فرشاد مومنی، در اظهارنظرهای متعدد در این سالها منتقد افراد اقتصادی دولت و رفتار آنها بودهاند و تاکید میکنند که با این ناهماهنگی و سردرگمی، گره کور اقتصاد باز نخواهد شد.
خیلی از کارشناسان در مورد چالش اقتصادی دولتهای یازدهم و دوازدهم به مصادیق عینی هم ورود کردهاند. مثلا اینکه هیچ کس نمیداند محمد نهاوندیان که در دولت دوازدهم معاون اقتصادی روحانی شده، چه مسیری را طی میکند، یا مسعود نیلی که گفته میشود از مشاوران نزدیک به حسن روحانی است، چه نسخهای برای دولت تجویز کرده است و هر دوی این افراد چه نسبتی با رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی دارند؟
این پرسش مطرح است که چهرههای جدیدی که واعظی نوید حضور آنها را در کابینه میدهد، قرار است اولا جنس متفاوتی از مدیران کلاسیک – بوروکرات قبلی در دولت باشند یا خیر و ثانیا اینکه قرار است این افراد رویکردهای متفاوتی را از تیم قبلی نشان دهند یا همان سیاستهای بعضا تاریخ انقضا گذشته را در پی خواهند گرفت؟
اسحاق جهانگیری همین سه ماه پیش و در گفت و گو با سالنامه روزنامه شرق توضیحات مفصلی میدهد. او میگوید: انصافا آقای واعظی حضور فعالتری دارد، فردی اجرایی است و تصمیمهای جدیتری هم میگیرد. شاید به همین دلیل است که حضور رئیسجمهور در امور اجرایی کشور نسبت به دوره گذشته بیشتر و پررنگتر شده و از این رو دستوراتی که میدهند و مکاتباتی که با دستگاهها دارند، نسبت به گذشته زیادتر شده است. شاید یک مورد تفاوت کرده باشد و آن اینکه در دفتر رئیسجمهور درباره انتصابات بعد از کابینه تمرکزی شکل گرفته که من تقریبا در جریان آنها نیستم. حالا امروز اتفاقاتی افتاده که ظاهرا باید بیش از گذشته به عمق این اظهارات معاون اول دولت توجه کرد، چراکه دوباره تغییرات دولت نه از زبان رئیس یا سخنگوی دولت و نه حتی از زبان معاون اول بلکه از زبان محمود واعظی مطرح شده و نشانه دیگری آمده که معاون اول یعنی همان فرد اجرایی دولت و رئیس ستاد اقتصادی مقاومتی که قرار بود گرهگشای مسائل پیچیده این حوزه باشد، در جریان تغییرات تیمی که قرار است به ریاست او فعالیت کنند، قرار ندارد و این میتواند یکی دیگر از چالشهای آتی دولت باشد.
روحانی درست در زمانی که باید کار کند، کار نمیکند
یک عضو شورای شهر تهران میگوید روحانی نشسته است و کارآمد نیست.
زهرا نژادبهرام عضو ائتلاف امید به روزنامه فرهیختگان گفت: روحانی اصلاحطلب نیست. تیمی که با روحانی کار میکند حاضر به اصلاح نیست.
او میافزاید: روحانی باید در شرایط سخت وارد میدان شود. پا به کار بگذارد و وارد عرصه کار شود. آقای روحانی نشسته است و کارآمد نیست. آن هم در دورهای که این میزان فشار بر ما وارد میشود.
عضو شورای شهر میگوید اگر روحانی حتی نمیخواهد وارد پروسه تغییر وزرا شود و آنها را کنار بگذارد، یک مقام برای این سمتها تعریف کنید. کار کنید، ورود پیدا کنید، درنگ کردن در این لحظه برای دولت آقای روحانی جایز نیست.
وی خاطرنشان کرد: لنگرهایی که به پای روحانی بسته شده، وزرای او هستند.
وی همچنین درباره شورای شهر و شهرداری محمدعلی نجفی گفت: سبک مدیریتی که آقای نجفی داشتند سبک شارپ و پرانرژی نبود. شورای ما فعال بود. و زمانی که رای آورد، شروع به کار کرد. آقای نجفی ویژگی بسیار موثری داشت، من از ایشان دفاع میکنم، ولی در خیلی جاها ایشان را نقد میکنم. آقای نجفی در خیلی جاها باید حضور میداشت که کمتر بود. آقای نجفی باید نسبت به مدیریت نیروهای همکار خود جدیت بیشتری به خرج میداد که نداد. آقای نجفی باید تعامل خود را با شورا خیلی بیشتر میکرد که نکرد.
وی همچنین میگوید دولت بدهیهایش به شهرداری را بازپرداخت نمیکند.
شاهکار عقد قراردادهای یکطرفه و قابل فسخ در دولت مدعی حقوقدانی
در چند هفته گذشته چند شرکت بزرگ خارجی و البته عمدتاً اروپایی مانند شرکت توتال، سیتروئن، رنو، ایرباس و بویینگ و... قراردادهایی را که طی 2 سال اخیر (پس از توافق برجام) با ایران منعقد کرده بودند به شکل یکطرفه فسخ کردند.
سایت «الف» ضمن طرح این موضوع نوشت: سؤال این است که این شرکتها چگونه توانستند با یک اقدام خبری و اعلام در رسانههای خارجی قراردادهای خود با ایران را به شکل یکطرفه فسخ کنند؟
آیا آنها برطبق قرارداد این امکان را داشتهاند که هر زمان که تشخیص دادند آن را به شکل یکطرفه فسخ کنند؟
پاسخ به این سؤال برای مخاطبینی که هر کدام در طول زندگی خود قراردادهایی با مقیاس متفاوت منعقد کردهاند و در آن با موضوع حق فسخ طرفین و پرداخت خسارت توسط فسخکننده کاملاً آشنا هستند. چه بسا قراردادهای بسیاری که به دلیل تعیین خسارت سنگین و حق فسخ برای طرفین پابرجام مانده و تداوم پیدا کرده است.
سؤال این است که آیا در قرارداد با شرکتهایی که نامشان در صدر ذکر شد چنین شرایطی وجود داشته است؟
دو احتمال در این مورد وجود دارد؛ احتمال اول؛ در این قراردادها چنین شرایطی به عنوان فسخ یکطرفه قرارداد پیشبینی نشده است (یعنی حق فسخ و حق خسارت پیشبینی نشده است).
با کمال تأسف اگر این فرض درست باشد مسئولان مربوطه باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا چنین احتمالات عقلایی و ذاتی در قراردادها نادیده گرفته شده است؟ آن را باید ناشی از ذوقزدگی مسئولان بدانیم یا بیتجربگی آنها؟
احتمال دوم اینکه مسئولین بگویند ما پیشبینی همه چیز را کرده بودیم. از تجربیات گذشته درس آموخته و ضمن اینکه تمام راههای خروج یکطرفه را مسدود کرده بودیم اما برای فسخکننده نیز خسارات سنگینی تعیین شده بود که حالا که قرارداد را رها کردهاند ملزماند به ایران بپردازند. اگر چنین است خوب است مسئولین جزئیات ماجرا را به اطلاع مردم برسانند و بگویند اگر خسارتی در بین نیست آیا قصد دارند از این شرکتها به دادگاههای بینالمللی شکایت کنند یا نه؟
هرچند هیچکدام از این شرکتهایی که قراردادهایشان با ایران را فسخ کردهاند اعلام نمیکنند که ما حاضر هستیم خسارت این فسخ را بپردازیم. به همین دلیل احتمال اول در ذهنها تقویت میشود.
با اقدام توتال و شاید دیگران معلوم شد که ضمانت پیشبینی شده به هیچ وجه بازدارنده نبوده عملاً سرمایهگذاری آنها را به خطر نینداخته است و به همین دلیل خیلی سبکبال بار خود را برداشتند و رفتند.