kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
دریادار خانزادی:

ناو خارک با «قلب ایرانی» به خلیج عدن رفت

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناو خارک در داخل بازسازی و قلب این مجموعه توسط متخصصین ایرانی نو شد که وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد.




امیر دریادار حسین خانزادی در گفت‌وگو با فارس، با‌اشاره به عملیاتی شدن ناو بالگردبر خارک، گفت: ناو خارک به نوعی بزرگترین ناو پشتیبانی غرب آسیا به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته برای تعمیرات اساسی از چرخه ماموریت خارج شده بود. وی تاکید کرد: ناو خارک در داخل بازسازی و قلب این مجموعه توسط متخصصین داخلی نو شد که وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: فرایند تعمیر رانش این شناور به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت زیرا خارک تنها شناور سامانه بخار است و فناوری پیچیده و ارزشمندی دارد که صنایع داخلی ما به آن دست یافته‌اند. امیر خانزادی تصریح کرد: در این پروژه، دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن تعویض و بطور کامل نو شده است و شناور خارک بعد از چند مرحله آزمایش ساحلی و دریایی، به همراه ناوگروه 54 عازم خلیج عدن شد.
امیر خانزادی ادامه داد: خارک یک شناور بزرگ، پایدار و مناسب برای ماموریت‌های دوردست در نیروی دریایی ارتش است و قطعا اگر ماموریت اقیانوس اطلس در دستور کار قرار گیرد، یکی از گزینه‌های اصلی ما اعزام ناو خارک است.
وی افزود: تعمیرات ناو خارک پیشگیرانه نبود و تعمیرات اساسی روی آن صورت گرفت و به دلیل اینکه فناوری این ناو در اختیار کشور سازنده یعنی انگلیس بود و آنها هیچ امکاناتی را در اختیار ما قرار نمی‌دادند، صنایع داخلی و متخصصین نیروی دریایی ما به خوبی توانستند سیستم رانش بخار این شناور را تعمیر و نوسازی کنند.
به گزارش فارس، ناو خارک با 33هزار تُن وزن، بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیا محسوب می‌شود که بیش از 5 سال از شروع تعمیرات اساسی آن می‌گذرد. این ناو که توانایی حمل بالگرد را نیز دارد، با طول 207 متر، عرض 26/5 متر و سرعت 39/8 کیلومتر بر ساعت (تا قبل از تعویض سیستم رانش)، 8 مرتبه در ماموریت‌های آب‌های آزاد حاضر بوده است. بزرگترین ناو منطقه غرب آسیا که تجهیزاتی نظیر یک قبضه توپ 76م.م، 4قبضه توپ 23م.م دو لول، 2قبضه توپ 20 م.م تک لول و 4 قبضه تیربار 12/7 م.م را برروی خود دارد، در سال 1356 (1977 میلادی) در انگلستان ساخته و 7 سال بعد به ایران تحویل داده شد. البته ایران 2 فروند از این ناو را سفارش داده بود که به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، انگلستان از تحویل ناو دوم خودداری کرد. این ناو مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های ناوبری و قابلیت حمل بالگردهای SH-3Dیکی از کاندیداهای اصلی حضور در ماموریت اقیانوس اطلس است.