kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

دستجرد همدان روستای بدون بیکار

هزار نفر از اهالی روستای دستجرد همدان به حرفه خیاطی مشغول‌اند و در انتظار تحقق وعده‌های شیرین مسئولان و رونق کسب‌وکار به سر می‌برند.

روستای دستجرد یکی از روستاهای دهستان مهاجران از توابع بخش لالجین شهرستان بهار در استان همدان است. شغل بیشتر مردمان این روستا خیاطی و سری دوزی است و کارگاه‌های کوچک و بزرگ خیاطی و تولیدی پوشاک در گوشه وکنار این روستا به چشم می‌خورد.
عضو شورای اسلامی روستای دستجرد گفت: زیرساخت کسب‌وکار در روستای دستجرد فراهم است و هیچ جویای کار بیکاری در این روستا وجود ندارد.
مهدی ارغوان اظهار داشت: روستای دستجرد دارای 951 خانوار و 3000 جمعیت است و از این تعداد هزار نفر دارای شغل هستند.
وی با بیان اینکه شغل بیشتر مردمان این روستا خیاطی است، که تولید آنها به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود.
عضو شورای اسلامی روستای دستجرد گفت: 300 کارگاه خیاطی در این روستا فعال است که در هر کارگاه حداقل سه نفر مشغول به کار هستند.
عضو شورای اسلامی روستای دستجرد افزود: در حال حاضر 20 درصد از لباس‌های بچگانه مورد استفاده کشور در دستجرد تولید می‌شود.
ارغوان گفت: متأسفانه درزمینه تبلیغات و برندسازی ضعیف عمل کردیم تا جایی که کارهای باکیفیت دستجرد با برند فروشگاه‌های تهران به دست اقصی نقاط کشور و حتی استان همدان می‌رسد. این در حالی است که هم استانی‌های ما هرگز متوجه نمی‌شوند که کالای خریداری شده آنها به دست خیاطان دستجرد دوخته شده است.
عضو شورای اسلامی روستای دستجرد با بیان اینکه در کارگاه‌های خیاطی این روستا تجهیزات به اندازه کافی وجود دارد، گفت: اگر بتوانیم از سراسر کشور و حتی کشور‌های دیگر سفارش بپذیریم، می‌توانیم 500 نفر نیروی کار را در این کارگاه‌ها مشغول به کار کنیم.
ارغوان تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر چرخ‌های خیاطی و تجهیزات ما بیکار مانده‌اند، و نسبت تعداد چرخ خیاطی به کارگرانی که در کارگاه‌ها خیاطی می‌کنند بسیار بیشتر است.
وی افزود: به عنوان مثال در یک کارگاه خیاطی که 15 چرخ خیاطی در آن وجود دارد تنها پنج نفر مشغول به کارند و مابقی تجهیزات بلا استفاده‌اند.
عضو شورای اسلامی روستای دستجرد با بیان اینکه ورود کالای قاچاق با قیمت ارزان به کشور راه پیشرفت اجناس ایرانی را بسته است، گفت: این امر موجب کمبود تقاضا و در نتیجه بیکاری و تعطیلی کارگاه‌های کوچک و بزرگ شده است.
ارغوان اظهار داشت: در حال حاضر 25 نفر نیروی کار از روستای اطراف به دستجرد آمده و مشغول به کارشده‌اند، اگر بازار فروش و سفارش‌های ما خوب باشد می‌توانیم افراد بیشتری را برای کسب‌وکار در این روستا جذب کنیم.
عضو شورای اسلامی روستای دستجرد گفت: اکنون تولیدکننده‌های ما به دنبال سفارش کار هستند و همه مسئولانی که می‌آیند و وعده و وعیدهایی می‌دهند و می‌روند و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند خسته‌اند.
ارغوان افزود: تاکنون مسئولان زیادی برای بازدید به روستای ما آمده‌اند، اما متأسفانه هیچ‌یک گره از کار ما باز نکرده و راه پیشرفت را به ما نشان ندادند. ما به دنبال پذیرش سفارش‌های کار از کشورهای همسایه هستیم که در این راه مسئولان باید راه را برای ما هموار کنند.
وی با بیان اینکه پرداخت مالیات باری سنگین بر روی دوش صاحبان تولیدی کوچک و بزرگ است، ابراز کرد: در ازای پرداخت کدام تسهیلات دولتی مالیات بپردازیم؟. ما در ملک‌های شخصی خودمان کار می‌کنیم و دولت تسهیلات و خدماتی را در اختیار ما نگذاشته که حال برای آن مالیات نیز پرداخت کنیم.
ارغوان گفت: از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنیم و آماده عقد قرارداد با مدارس، ادارات، مراکز نظامی و غیره هستیم.
عضو شورای اسلامی روستای دستجرد گفت: ترس از مالیات و هزینه‌های پرداختی مانع از دریافت پروانه کسب برای بسیاری از تولیدکنندگان شده است و آنها ترجیح می‌دهند کارهای تولیدی را به صورت خانگی دنبال کنند. وی افزود: حتی هزینه‌های آب، گاز و برق نیز برای تولیدی‌های ما با تعرفه صنعتی حساب نمی‌شود، و آنها ماهیانه مبالغ زیادی صرف هزینه این نوع خدمات می‌کنند. مدیرعامل کارخانه سنگ‌شور روستای دستجرد نیز گفت: کارخانه سنگ‌شور این روستا که در سال 93 با یک میلیارد تومان تأسیس شد متأسفانه در سال 95 به علت عدم استقبال و بازار راکد به تعطیلی کشیده شد.
یک تولیدکننده پوشاک در روستای دستجرد می‌گوید: پس از گذشت هشت ماه تلاش و پیگیری هنوز موفق به اخذ وام سرمایه در گردش نشده‌ایم.
بهزاد مبینی اظهار داشت: قول وام سرمایه در گردش 170 میلیونی را به ما داده‌اند، اما از شهریورماه گذشته تاکنون پیگیر اخذ این وام بودیم و هنوز موفق به گرفتن آن نشدیم.
 وی با بیان اینکه در کارگاه ما 15 چرخ خیاطی وجود دارد اما سرمایه‌ای برای رونق کسب‌وکار نداریم، گفت: از مسئولان مربوطه می‌خواهیم به کمک ما بیایند و نگذارند کارگاه‌های ما به تعطیلی کشیده شود.
رئیس‌اتاق بازرگانی استان همدان گفت: در ملاقاتی که با تولیدکنندگان روستای دستجرد داشتم به آنها پیشنهاد کردم تا به جای اینکه اجناسشان را با واسطه به ترکیه بفرستند، خود به شکل مستقیم این اقدام را انجام دهند و  دست واسطه را حذف کنند. علی‌اصغر زبردست در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درهمدان، می‌گوید: تولیدکنندگان این روستا تاکنون برای پیگیری اموراتشان به اتاق بازرگانی مراجعه نکرده‌اند.
وی افزود: تعدادی غرفه در اربیل عراق وجود دارد که تولیدکنندگان این روستا می‌توانند با هزینه‌ای پایین، این غرفه‌ها را اجاره و اجناس تولیدی خود را در آن به فروش برسانند.
مدیرکل امور روستایی و عشایر استانداری همدان افزود: تاکنون چندین تولیدکننده از روستای دستجرد موفق به کسب وام شدند که یکی از آنها مربوط به کسب وام 300 میلیونی برای ارتقای کیفیت ماشین‌آلات بوده است.
پورمجاهد تأکید کرد: آمادگی خود را برای کمک به مجموعه تولیدکنندگان روستایی اعلام کرده و حاضریم تسهیلات موردنیاز هر تولیدکننده را برای ایجاد‌اشتغال جدید تأمین کنیم.