kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲

اندیشکده کاتو: مقتدا صدر دشمن دیرینه آمریکا و مخالف حضور این کشور در عراق است

یک اندیشکده آمریکایی با زیر سؤال بردن و فاجعه‌آمیز خواندن سیاست‌های این کشور در قبال عراق، اعلام کرد که «مقتدا صدر» دشمن دیرینه آمریکا و مخالف حضور این کشور در عراق است.

 

اندیشکده «کاتو» طی تحلیلی پیرامون نتایج انتخابات پارلمانی اخیر (22 اردیبهشت) عراق نوشت: نتایج انتخابات مجلس عراق، این نکته را تأیید می‌کند که آمریکا و رسانه‌های این کشور هنوز هیچ راهبردی در قبال وضعیت سیاسی پیچیده عراق ندارند. کارشناسان (آمریکایی) انتظار داشتند که «حیدر عبادی» نخست‌وزیر کنونی، در انتخابات  پیروز شود، اما یک روحانی شیعه (مقتدا صدر) حداکثر آرا را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایسنا، در ادامه این گزارش آمده است: «مقتدا صدر» که بخش اعظم آرا را به دست آورد، دشمن دیرینه آمریکا و مخالف سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و به ویژه حضور نیروهای این کشور در عراق است. در واقع، طی سال‌های نبرد آمریکا برای سرنگونی «صدام» دیکتاتور سال‌های دور این کشور، شبه نظامیان وابسته به جریان «مقتدا صدر» غالبا با نیروهای اشغالگر در عراق در ستیز بوده‌اند.
اندیشکده  کاتو در گزارش خود افزود: یک جنبه نگران‌کننده دیگر در انتخابات عراق، (رأی بالای) ائتلاف «الفتح» است.
در انتخابات پارلمانی اخیر، ائتلاف «سائرون»  تحت رهبری مقتدا صدر، 54 کرسی، ائتلاف  «الفتح» به رهبری «هادی عامری» 47 کرسی و ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر عبادی» 43 کرسی از مجموع 328 کرسی پارلمان عراق را به دست آورده و به ترتیب، اول تا سوم شده‌اند.
کاتو با اشاره به ضدآمریکایی بودن «ائتلاف سائرون و الفتح» نوشت: جان کلام این است که دو حزب سیاسی قدرتمند عراق هر دو به شدت ضد آمریکایی و به شدت هوادار ایران هستند. از سوی دیگر و در کمال بهت ناظران غربی، حزب حیدر عبادی، (ائتلاف النصر) نیز با وجود حمایت‌های آمریکا سوم شد. نمایش ناامید کننده این حزب، یکی از آخرین نمونه از انتخاب سیاستمداری از عراق و از سوی آمریکا بود که با حمایت ضعیف داخلی مواجه شد. البته ناگفته نماند که عبادی نیز (برخلاف نظر کاتو) به ایران کاملا نزدیک بوده و در اندیشه نیز فردی مذهبی است و به آمریکا صرفا به عنوان یک شریک سیاسی نگاه می‌کند.
این اندیشکده  با ذکر نمونه‌ای از سیاست‌های  اشتباه آمریکا در این کشور نوشت: «جرج بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و متحدان نومحافظه‌کارش نیز می‌پنداشتند که «احمد چلبی» رئیس مجلس سابق این کشور بعد از سقوط صدام، رئیس‌جمهور جدید شود.  به همین خاطر، واشنگتن میلیون‌ها دلار برای پیروزی حزب چلبی سرمایه‌‌گذاری کرده بود، اما بعد از خاتمه انتخابات، حزب چلبی تنها نیم درصد آرا را به خود اختصاص داد!
اندیشکده کاتو در بخش دیگر به نتایج ضعیف کسب شده از سوی احزاب کردستان عراق اشاره کرد و نوشت: نه تنها نتایج انتخابات عراق یک شکست بزرگ برای سیاست‌های آمریکا بود. بلکه نتایج متعلق به احزاب کردستان عراق نیز نگران‌کننده بود.
اندیشکده  کاتو در خاتمه با توصیه به دولت کنونی آمریکا در زمینه بازبینی رویکردهای اشتباه این کشور نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواستار حضور نظامی نامحدود در عراق است، اما این سیاست بسیار نامعقول به نظر می‌رسد. سیاستگذاران آمریکایی نزدیک به دو دهه است که چنین تصوری را دارند. باور اولیه‌ای که دولت بوش آن را پذیرفت و دولت‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهور قبلی و ترامپ نیز آن را دنبال کرده‌اند، این بود که عراق می‌تواند یک کشور متحد، دموکرات، باثبات و «حامی آمریکا» باشد، اما به چند دلیل ثابت شده که این پنداشت اشتباه است. پس اینک وقت به رسمیت شناختن محدودیت‌های نفوذ آمریکا در عراق و ارزیابی سیاست‌های فاجعه‌آمیز واشنگتن در این کشور است. باید گفت که دولت ترامپ نیاز به توسعه راهبرد خروج سریع از مرداب عراق را دارد.