kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
به رغم مخالفت‌های آمریکا و اسرائیل

سامانه پیشرفته اس-300 به طور رایگان در اختیار سوریه قرار می‌گیرد

یک روزنامه روسی به نقل از ارتش این کشور نوشته، مسکو قصد دارد سامانه‌های موشکی دفاع هوایی «اس-300» را به طور رایگان در اختیار دولت سوریه قرار دهد. رژیم صهیونیستی و آمریکا با فروش این سامانه به سوریه به شدت مخالفت کرده بودند.





«کامرسانت» به نقل از منابعی در ارتش روسیه نوشته، مسکو قصد دارد سامانه‌های موشکی پیشرفته دفاع هوایی اس-300 را در آینده نزدیک به سوریه تحویل بدهد. به گزارش فارس، این روزنامه ادامه داده روسیه بدین خاطر اس-300 را به سوریه می‌دهد که این کشور بتواند «از دمشق و پایگاه‌های راهبردی ارتش سوریه در برابر حملات اسرائیل و آمریکا دفاع کند.»
براین اساس، روسیه قصد ندارد پولی بابت این سامانه‌های دفاعی، از سوریه دریافت کند و آنها را به عنوان بخشی از حمایت نظامی از دمشق، به صورت رایگان در اختیار این کشور قرار می‌دهد. به این ترتیب، سرعت ارسال بسیار سریع‌تر خواهد بود.کامرسانت به نقل از منابع خود در ارتش روسیه افزوده، بخش‌هایی از سامانه‌های اس-300 به زودی از طریق هواپیماهای ترابری یا کشتی‌های نیروی دریایی روسیه، به سوریه انتقال داده خواهد شد.همچنین تا زمانی که افسران ارتش سوریه نحوه کار با این سامانه را فرابگیرند، کارشناسان روسی در هماهنگی کامل با دمشق، این سامانه‌ها را کنترل خواهند کرد.مقامات روسیه معتقد هستند، تحویل دادن اس-300 به سوریه می‌تواند بر ثبات این کشور تأثیر مثبت بگذارد و آمریکا و رژیم صهیونیستی را از انجام حملات هوایی بازدارد.همچنین، روس‌ها هشدار داده‌اند که اگر سران رژیم صهیونیستی به این سامانه‌ها در سوریه حمله کند، پاسخ فاجعه‌باری دریافت خواهند کرد.
پیشتر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، گفته بود که بعد از حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، دیگر مانعی برای فروش سامانه‌های اس-300 به سوریه نمی‌بیند.بامداد شنبه (25 فروردین) سه‌کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه نابود کردن تأسیسات و توانمندی‌های شیمیایی دولت سوریه، 103 موشک به چند منطقه این کشور شلیک کرده بودند. بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، پدافند هوایی سوریه موفق شد 71 فروند از این موشک‌ها را رهگیری و ساقط کند. همچنین گفته می‌شود که در این حمله هیچ شهروند یا نظامی سوری آسیب ندیده است، جز سه نفر که آنها نیز در نتیجه انحراف یکی از موشک‌های شلیک شده، آسیب دیده بودند.تل‌اویو پیش از این گفته بود فروش اس-300 به سوریه، خط قرمز اسرائیل است.
غارت اموال مردم در عفرین
خبر دیگر اینکه تروریست‌های وابسته به «ارتش آزاد» که تحت حمایت ارتش ترکیه قرار دارند، دست به سرقت اموال و دارایی‌های ساکنان شهر عفرین و مناطق اطراف آن می‌زنند.
به گزارش فارس، دیده‌بان حقوق بشر علاوه بر اعلام خبر فوق، این خبر را نیز داده که عناصر ارتش آزاد دست به بازداشت جوانان و مردان منطقه عفرین می‌زنند یا آنان را از این منطقه، اخراج می‌کنند.ارتش ترکیه اول بهمن سال گذشته عملیاتی را با هدف اشغال شهر کردنشین عفرین در شمال سوریه انجام داد. نبرد ارتش ترکیه با مدافعان شهر، موسم به «یگان‌های مدافع خلق»، مدت‌ها به طول انجامید و بالاخره این شهر به اشغال نظامیان ترکیه درآمد.
این عملیات که «شاخه زیتون» نام داشت، مرگ ده‌ها غیرنظامی و آوارگی بیش از 170 هزار نفر از مردم منطقه را به دنبال داشته است.
تظاهرات علیه تجاوز آمریکا
در حالی که حدود 10 روز از تجاوز آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه می‌گذرد، اعتراضات مردم جهان علیه این اقدام وحشیانه و غیرقانونی همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در آمریکا مردم شهر شیکاگو علیه این اقدام «دونالد ترامپ» تظاهرات کردند.
یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات شیکاگو گفت: «ما باور داریم که آمریکا دروغ می‌گوید و بهانه‌های دروغین پیدا می‌کند، تا مداخله نظامی خود را در کشورهای مستقل خارجی توجیه کند.»روی چند پلاکارد نوشته شده بود: «جنگ را متوقف کنید، به دنبال عدالت باشید.»روی یک پارچه نوشته هم این جمله به چشم می‌خورد: «آمریکا دروغ می‌گوید و (حاصل این دروغ این است که) مردم می‌میرند.»
یک خانم تظاهرکننده هم دست نوشته‌ای را به گردن خود آویزان کرده بود، که روی آن نوشته شده بود: «دیگر بس است.»همان تظاهرکننده میانسال گفت: «(حمله هوایی آمریکا به سوریه) غیرقانونی بود. این یک جنایت جنگی است. حتی اگر ما می‌توانستیم راستی‌آزمایی و تأیید کنیم که سلاح‌های شیمیایی (در دوما) وجود دارد، در قوانین بین‌المللی موردی وجود ندارد که اجازه چنین حملات هوایی یک‌جانبه‌ای را بدهد.از شهر تورنتوی کانادا نیز خبر رسیده، نشست وزرای خارجه کشورهای گروه هفت در این شهر، با تظاهرات مردم علیه تجاوز اخیر غرب به سوریه همراه شده این معترضان ضمن مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، حمله به این کشور به بهانه سلاح‌های شیمیایی را محکوم کردند.آنها دست‌نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها این جملات نوشته شده بود: «از سوریه دست بردارید»، «به استفاده از سلاح‌های شیمیایی به عنوان بهانه برای حمله به سوریه پایان دهید)، «نظامیان آمریکایی از سوریه بیرون بروید.» و «به جنگ‌های تروریستی به رهبری آمریکا، نه بگویید». در یونان نیز گروهی در اعتراض حمله نظامی پاریس به سوریه، به سمت ساختمان سفارت فرانسه در آتن، سنگ و نارنجک‌های رنگی پرتاب کردند.
ساختگی بودن حمله شیمیایی
«اولی گاک» خبرنگار شبکه خبری «زد.دی.اف» آلمان در تشریح مشاهدات خود در جریان سفر به سوریه گفت: ساکنان دوما می‌گویند که (ادعای) حمله شیمیایی در این منطقه ساختگی است.وی که با ساکنان یک اردوگاه آوارگان دوما صحبت کرده است افزود، این افراد تاکید دارند که حمله شیمیایی ادعایی در دوما را تروریست‌ها صحنه‌سازی کرده بودند. این تروریست‌ها بالن‌های گاز کلر را در منطقه مستقر کرده بودند تا در صورت حمله هوایی دولت ، منفجر شوند و به این ترتیب بتوان دولت را به حمله شیمیایی متهم کرد.
این خبرنگار آلمانی همچنین با پزشکان بیمارستانی که در ویدئوی مربوط به حمله شیمیایی به آن‌اشاره شده هم صحبت کرد و آنها هم گفته‌اند که هیچ نشانه‌ای از مسموم شدن در میان قربانیان دیده نشده است.
18 فروردین ماه بود که تروریست‌های سوری، مدعی حمله شیمیایی ارتش سوریه به منطقه دوما شدند. دوما آخرین سنگر تروریست‌ها در غوطه شرقی بود؛ مکانی راهبردی در نزدیکی دمشق که تروریست‌ها پس از محاصره توسط ارتش سوریه و در نتیجه مذاکراتی سخت با دمشق، حاضر شدند آن را ترک و به سمت شمال سوریه راهی شوند.
بامداد شنبه (25 فروردین) سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در دوما، 103 فروند موشک به چند منطقه از این کشور شلیک کرده بودند.