kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۱۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
در نشست خبری مشترک با پوتین و اردوغان در آنکارا

روحانی: نه به حرف‌های آمریکا می‌توان اعتماد کرد نه به قول‌هایش

رئیس‌جمهور که برای شرکت در دومین اجلاس سه جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه به آنکارا رفته بود، در نشست خبری مشترک با پوتین و اردوغان گفت: آمریکایی‌ها هر روزی یک حرفی می‌زنند. دولت فعلی آمریکا نه به حرف‌هایش آدم می‌تواند اعتماد کند نه به قول‌هایی که می‌دهد. هر روز رنگ خاصی دارد و چهره خاصی را از خودش نشان می‌دهد.




دومین اجلاس سه جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با محوریت موضوع سوریه روز چهارشنبه با حضور حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار شد.
روحانی پس از این اجلاس در نشست خبری مشترک با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه گفت: آمریکایی‌ها هر روزی یک حرفی می‌زنند. دولت فعلی آمریکا نه به حرف هایش آدم می‌تواند اعتماد کند نه به قول‌هایی که می‌دهد. هر روز رنگ خاصی دارد و چهره خاصی را از خودش نشان می‌دهد.
وی افزود: اول گفتند ما می‌خواهیم از سوریه خارج شویم و نمی‌خواهیم بمانیم بعد معلوم شد هوس پول کرده‌اند و به کشورهای عربی گفته‌اند به ما پول بدهید تا ما در سوریه بمانیم؛ معنی‌اش این است که در سوریه می‌مانند و پول بیشتری را از جیب کشورهایی که می‌خواهند بگیرند، خواهند گرفت. این چیزی است که ظاهر قصه است. رئیس‌جمهور با‌اشاره به اینکه اکنون امید مردم منطقه برای مبارزه پیگیر علیه تروریسم از همیشه بیشتر شده است، اظهار داشت: در مسیر مبارزه با تروریسم حدود 15 ماه پیش در شهر آستانه اجلاسی تشکیل شد و در آن روندی مورد نظر قرار گرفت که این روند منتهی به نوعی آتش بس و کاهش تنش در چهار منطقه در سوریه شد.
روحانی با ابراز خرسندی از برگزاری دومین نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا گفت: در جلسات سه جانبه، بحث‌های بسیار مفید و صریح  نسبت به سوریه و آینده آن داشتیم و خوشحال‌کننده‌ترین لحظه، آن زمانی بود که سه کشور توافق کردند برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم سوریه و نجات مجروحان بیش از گذشته با یکدیگر همکاری کنند. این لحظه شیرین و زیبا را امیدوارم در مقام عمل به گونه‌ای اجرا کنیم که بتوانیم به مردم مظلوم سوریه و بویژه  مجروحان بیش از پیش کمک کنیم. وی با بیان اینکه برخی قدرت‌های بزرگ جهانی از جمله آمریکا می‌خواستند برای سال‌های طولانی از گروه‌های تروریستی همانند داعش و النصره برای پیشبرد اهدافشان در منطقه استفاده کنند، گفت: ملت‌های بزرگی چون ملت سوریه و عراق و با کمک کشورهای دوست، این توطئه بزرگ آنها را خنثی کردند و امروز دیگر قدرتی به نام داعش وجود ندارد گرچه باقیمانده‌هایی از آن هنوز در گوشه و کنار وجود دارند.
روحانی: نظامیان آمریکا به دعوت چه کسانی
در سوریه حضور دارند؟
روحانی در این اجلاس با ابراز تشکر از رئیس‌جمهور ترکیه به خاطر میزبانی دومین نشست سران روند آستانه، تأکید کرد: دولت آمریکا باید به این سؤال پاسخ دهد که هزاران کیلومتر دور از سرزمین خود در سوریه چه می‌کند؟ و نظامیان آمریکا به دعوت چه کسانی در سوریه حضور دارند؟ حضور غیر قانونی و مداخله نظامی آمریکا در سوریه به منظور افزایش تنش و نهایتا تجزیه این کشور است. مردم سوریه که از جنگ با تروریست‌ها سربلند بیرون آمده‌اند، به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند که قدرت‌های خارجی در پی تجزیه کشورشان باشند و قاطعانه با این امر مبارزه خواهند کرد.
وی گفت: بحران سوریه راه‌حل نظامی و یا تحمیل شده از خارج ندارد و آینده سوریه تنها از طریق انتخاب دمکراتیک مردم سوریه رقم خواهد خورد. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران بر غیرقابل قبول بودن راه‌حل نظامی برای بحران سوریه تأکید کرده و طرحی چهار ماده‌ای را بر همین اساس ارائه داد. کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه، زمینه مناسبی را برای آغاز فرآیند حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه فراهم آورده است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: تلاش واقعی برای پایان بحران سوریه و ایجاد بسترهای لازم برای بازسازی این کشور و فراهم کردن زمینه‌های بازگشت آوارگان به محل زندگی خود می‌بایست مورد اهتمام ما و جامعه جهانی قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران آماده حضور موثر  در بازسازی سوریه است.
روحانی تأکید کرد: چشمداشت بیگانگان به سرزمین سوریه و تلاش برای تجزیه آن کشور تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست و صلح و ثبات در سوریه را به مخاطره خواهد انداخت. وی تصریح کرد: ضروری است مبارزه با تروریسم در سوریه تا ریشه‌کن شدن همه گروه‌های تروریستی، ادامه یابد. کشورهایی که هنوز دل در گروی پیروزی تروریست‌ها در سوریه دارند باید به خود آیند و با قطع کمک به آنها بیش از این خود را در مقابل مردم سوریه قرار ندهند.
بیانیه پایانی؛ ایستادگی سه کشور
در برابر تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه
در پایان این نشست رؤسای جمهور در بیانیه مشترکی رضایت خود از نتایج نخستین سالِ نشست‌های آستانه که از ژانویۀ ۲۰۱۷ برگزار شد را ابراز داشته، تأکید کردند که فرمت آستانه تنها ابتکار بین‌المللیِ مؤثری بوده است که به کاهش خشونت در سراسر سوریه کمک کرده و در برقراری صلح و ثبات در سوریه نقش داشته و به منظور یافتنِ راه‌حل سیاسیِ پایدار برای مناقشۀ سوریه به فرآیند ژنو شتاب داده است. بر پایبندی مستمر و قویِ خود به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و ماهیت غیرقومیِ سوریه تأکید ورزیدند. آنها تأکید کردند که هیچ اقدامی، صرف نظر از اینکه چه کسی آن را انجام دهد، نباید ناقض این اصولی باشد که به تأیید قطعنامه‌های مربوط سازمان ملل و نیز خواست نمایندگان همۀ بخش‌های جامعۀ سوری رسیده است. آنها همۀ تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید در عرصۀ میدانی به بهانۀ مبارزه با تروریسم را رد کرده، عزم خود را مبنی بر ایستادگی در برابر مقاصد جدایی‌طلبانه که به دنبال تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملیِ کشورهای همسایه است ابراز داشتند.
دیدارهای جداگانه روحانی با پوتین و اردوغان
روحانی در حاشیه این اجلاس با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، به طور جداگانه دیدار و درباره توسعه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با آنان گفت‌وگو کرد. وی در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با تبریک اعتماد مجدد مردم روسیه و انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور با رای بالا، روابط و همکاری‌های تهران-مسکو در بخش‌های مختلف را مثبت ارزیابی کرد و با‌اشاره به اینکه رؤسای جمهور دو کشور در طول چهار سال گذشته 12 دیدار با هم داشته اند، گفت: ایران و روسیه در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در مسئله سوریه دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای با هم دارند.
پوتین: ایران قدرت بزرگ منطقه‌ای است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با‌اشاره به روابط و همکاری‌های مثبت و نزدیک ایران و روسیه در زمینه مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در موضوع سوریه، بر ضرورت گفت‌وگوی دائم و همیشگی مسئولان دو کشور در راستای گسترش مناسبات تهران- مسکو تاکید کرد. وی تصریح کرد: ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای با ملتی هوشمند است و باید جایگاه، حقوق و منافع خود را در سطوح ملی و منطقه‌ای داشته باشد و سایر کشورها به آن احترام بگذارند. روحانی در دیدار با رجب طیب اردوغان با تقدیر از میزبانی شایسته اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه، این نشست را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: روند مذاکرات آستانه و تلاش سه کشور منجر به بیشترین موفقیت‌ها برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه شد و باید این تلاش‌ها تا زمانیکه مردم سوریه بتوانند با آرامش در کشورشان زندگی کنند ادامه داشته باشد. وی با‌اشاره به ضرورت تلاش مشترک همه کشورهای اسلامی منطقه بویژه ایران و ترکیه در راستای حل و فصل موضوع فلسطین، گفت: مردم مظلوم فلسطین حق دارند تا اعلام کنند که می‌خواهند به سرزمین خود بازگردند، اما توسط رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده می‌شوند. رئیس‌جمهور بیان داشت: ایران و ترکیه باید مناسبات و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف از جمله همکاری‌های مرزی، مبارزه با جرائم سازمان یافته، محیط زیست، گردشگری، مبارزه با مواد مخدر و همکاری‌های کمرگی و ترانزیت و روابط بانکی، انرژی واستفاده از پول ملی در مناسبات تجاری بیش از پیش ارتقاء داده و کمیسیون مشترک روابط راهبردی دوکشور در این راستا تلاش کنند. رجب طیب اردوغان نیز در این دیدار با بیان اینکه استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران- آنکارا تاثیر به‌سزایی دارد، اظهار داشت: در آینده‌ای نزدیک هیئت عالی رتبه از مقامات ترکیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تهران سفر خواهند کرد.