کد خبر: ۱۲۸۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸

روایت وزیر اسبق ارشاد از تعطیلی طرح‌های فرهنگی در دولت روحانی(اخبار ادبی و هنری)



وزیر ارشاد دولت دهم از تعطیل کردن یا نیمه‌کاره رها شدن برخی از طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی در دولت روحانی خبر داد.
سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با جهان‌نیوز، با ‌اشاره به کم‌کاری دولت و بی‌توجهی رئیس‌جمهور در عرصه فرهنگ گفت: موردی داشتیم که ۸۵ درصد کار ]در دولت قبل[ انجام شده بود ۱۵درصد مانده بود که به نتیجه نرساندند و رها کردند.یک نمونه مجموعه تالارها در کرمان است. البته در هشت استان احداث تالار‌های هزار نفره یا۵۰۰ نفره را شروع کرده بودیم که امکان برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌ها در سطح ملی و بین‌المللی آنجا باشد، با ۱۴ هزار متر‌مربع فضا، با امکانات کامل که مع‌الاسف همه این پروژه‌ها کلا متوقف شد و نشان می‌دهد که اهمیتی به شهرستان و استان‌ها داده نمی‌شود. وقتی می‌خواستیم از یک شخصیتی تجلیل کنیم مثلا از استاد سبزواری در زمان حیاتش در دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار حداقل ۱۰۰تا ۲۰۰ میلیون تومان کمک می‌کردیم چند میلیارد به استان‌ها کمک می‌کردیم که در شهرستان‌ها برنامه داشته باشند، خودشان نمایشگاه و مراسم تجلیل و تکریم داشته باشند الان به یک شهرستانی می‌روم، رئیس‌ارشاد شهرستان می‌گوید برای کل سال پنج میلیون تومان به ما دادند با پنج میلیون تومان چه کاری می‌شود کرد. اینها نشان می‌دهد که فرهنگ اولویت نیست پس بخش حمایت، هدایت و نظارت کمی تا قسمتی تعطیل است. وی افزود: شورای عالی سینما در دولت دهم شکل گرفت که مثل دیگر شوراهای عالی ریاستش با رئیس‌جمهور بود. اعضای شورا هم هنرمندان و سینماگران و مدیران ارشد فرهنگی بودند. این جلسات منظم برگزار می‌شد...ولی در دولت یازدهم هرماه به ماه بعدی و بعد هر فصل به فصل بعدی موکول کردند و هرسال به سال بعد و پس از سه سال سه ماه اول که دیدند روحانی وقت نمی‌دهد برای تشکیل جلسه، صورت مسئله را پاک کردند و کلا شورای عالی سینما را منحل کردند تا در معرض سؤال خبرنگاران و سینماگران قرار نگیرند!حتی یک جلسه تشریفاتی هم تشکیل ندادند، البته از رئیس‌جمهوری که به اعضای کابینه‌اش که مرتب نیاز دارند وقت ملاقات نمی‌دهد، تعطیل کردن چنین شوراهایی دور از انتظار نیست. حسینی ادامه داد: مثال دیگر نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که با تاکید و اهتمام حضرت آقا تدوین و تصویب شد. در اواخر سال 91 در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی و درسال۹۲ یعنی اواخر دولت دهم ابلاغ شد. پس در آغاز کار دولت یازدهم همه چیز آماده و تدوین شده بود. در نقشه مهندسی ۱۳راهبرد کلان و ده‌ها اقدام ملی مشخص شده که بایستی به همه آنها عمل می‌شد اما حتی یک جلسه در طول دولت یازدهم و بعد هم در دولت دوازدهم به مدیریت رئیس‌جمهور یا معاون اول برای پیاده شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور تشکیل نشد و نقشه به بایگانی سپرده شد.