kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
تیمور رحمانی:

تحریم‌ها باعث پیشرفت نظام مالیاتی شد

تیمور رحمانی، سرمقاله‌نویس روزنامه لیبرال دنیای اقتصاد، با ‌اشاره به حرکت کند نظام مالیاتی کشور، تأکید کرد: اگر تحریم‌ها و شرایط بیرونی نبود، همین مقدار هم کار جلو نمی‌رفت، فشارها و محدودیت‌ها منجر به همین تلاش‌های مالیاتی شده است.




تیمور رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه در مجلس و نظام اجرایی و حتی محیط‌های آکادمیک مقاومت برای ارائه اطلاعات وجود دارد که براساس هزینه فایده به آن نگاه می‌کنند، گفت: در کشور ما نگاه فردی به مالیات وجود دارد و براساس منافع خود دنبال مالیات هستند، از قانون‌گذار گرفته تا دولت و دستگاه‌های اجرایی.
به گفته این اقتصاددان، علمای نظام تدبیر باید روی اهمیت مالیات‌ستانی اجماع کنند،‌ اما مواردی مشاهده می‌شود که اصلاح فرایندهای مالیاتی در راستای تأمین یک فرد یا گروه یا موارد خاص است. وی با ‌اشاره به لزوم ایجاد پایگاه اطلاعات مالیات افزود: برخی گروه‌ها و ذی‌نفعان در تکامل این پایگاه خلل ایجاد می‌کنند. شرط اول نظام مالیاتی اطلاعات کافی است.رحمانی تأکید کرد: در حال حاضر جریان دریافت اطلاعات برای نظام مالیات‌ستانی بسیار کُند است و نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی بسیار کوچک بوده و اقدامات هنوز مثمرثمر نبوده است. وی در پاسخ به این سؤال که در خانواده بزرگ وزارت اقتصاد که شامل مالیات، گمرک، بورس، بیمه، بانک و خزانه و دیگر سازمان‌ها است، مجموعه یکپارچه اطلاعات منسجم و به روز وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان از دیگر دستگاه‌ها توقعی داشت، عنوان کرد: وقتی اقتصاد دولتی باشد و دولت سهم عمده‌ای در تولید داشته باشد، یکی از عوارض آن عدم همکاری و شفاف نشدن فعالیت‌ها و نابسامانی مالیات است.این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با ذکر مثالی یادآور شد: حتی یک بانک دولتی موقعی که می‌خواهد مالیات بدهد، سعی می‌کند سود و فعالیت‌ها را کمتر نشان دهد، این موضوع را در دیگر بخش‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.
رحمانی در پاسخ به این سؤال که چرا اجرای طرح جامع مالیاتی کند است، علی‌رغم اینکه از 10 سال پیش شروع و هزینه‌های زیادی بابت آن پرداخت شده است، اظهار داشت: حرکت نظام مالیاتی کند است. باید در این مدت به نظام پایدار و قابل اتکا مالیاتی می‌رسیدیم، حتی اگر تحریم‌ها و شرایط بیرونی نبود، همین مقدار هم کار جلو نمی‌رفت. فشارها و محدودیت‌ها منجر به همین تلاش‌های مالیاتی شده است.
تحقق 86 درصدی مالیات‌ها در سال جاری
معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ‌ ۸۶ درصد مالیات‌ها در ۱۱ ماه سال جاری وصول شده است، کل مالیات دریافتی را ۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
نادر جنتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با‌ اشاره وصل به درآمدهای مالیاتی 11 ماهه امسال اظهار داشت: 80 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که 45 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات مستقیم و 35 هزار و 400 میلیارد تومان نیز مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است.جنتی در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت‌های دولتی اوضاع خوبی ندارند و مالیات خوبی وصول نشده است، گفت: اکثرا شرکت‌ها زیان اعلام کرده‌اند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور است. اکثر واحدهایی که زیاد اعلام کردند، نیز تولیدی هستند و همچنین شرکت‌های بزرگ شرایط مشابه دارند.معاون مالیات‌های مستقیم سازمان مالیاتی بیان داشت: طبق قانون بانک‌ها باید یک سال پیش، اطلاعات خود را ارائه می‌دادند، ولی بالاخره زیر ساخت‌ها و نرم‌افزارها و ارتباطات این موضوع فراهم نیست.