kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵

روایت لاوروف از خواب‌هایی که آمریکا برای سوریه دیده است

وزیر خارجه روسیه هشدار داده، آمریکا در حال توطئه‌چینی برای جدا کردن بخش وسیعی از سوریه، به بهانه حمایت از کردها است.

به گفته «سرگئی لاوروف» آمریکا برای تجزیه بخش وسیعی از خاک سوریه در قالب ایجاد یک منطقه مستقل و سپردن اداره آن به کردها به شدت تلاش می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر خارجه روسیه که با «یورو نیوز» گفت‌وگو می‌کرد اضافه کرده که «نیروهای ویژه و دیگر واحدهای نظامی آمریکا بدون دعوت دمشق و به طور کاملاً غیرقانونی، در خاک جمهوری غربی سوریه مستقر شده‌اند...»آمریکایی‌ها حتی مجوزی از سوی شورای امنیت سازمان ملل ندارند تا بتوانند اشغالگری (خود) را توجیه کنند.»وی راهبرد آمریکا را تداوم حضور در خاک سوریه، علی‌رغم تخلف از مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانست.هم‌اکنون آمریکا در استان‌های «حسکه»، «دیرالزور» و «رقه» سوریه 14 پایگاه دارد. هر چند مقامات واشنگتن شمار نظامیان آمریکایی در سوریه را 4000 تا 5000 نفر اعلام می‌کنند، ولی ناظران بی‌طرف این تعداد را بسیار بیشتر می‌دانند.در ارتباط با حمایت آمریکا از تروریست‌های داعش در سوریه، تاکنون اسناد زیادی منتشر شده، که از جمله مهمترین آنها، عکس‌های هوایی وزارت دفاع روسیه است. در این عکس‌ها، همجواری نیروهای آمریکایی و عناصر داعش در استان «دیرالزور»، قابل مشاهده است.
تظاهرات علیه حضور آمریکا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هزاران نفر از ساکنان شهر «حلب» سوریه نیز با تجمع در یکی از میدان‌های این شهر، مخالفت خود را از حضور غیر قانونی نظامیان آمریکایی در کشورشان اعلام کردند.
تظاهرکنندگان خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه و پیروی واشنگتن از قوانین بین‌المللی را خواستار شدند. معترضان دست‌نوشته‌هایی را نیز در محکومیت تروریسم آمریکایی و گروه‌های مسلح تروریستی در دست داشتند و پرچم آمریکا را آتش زدند.شهروندان سوریه با تأکید بر حفظ وحدت و یکپارچگی خاک سوریه، بر حمایت خود از ارتش سوریه تا پاکسازی کامل همه اراضی این کشور از تروریست‌ها و حامیان آنها تأکید کردند.یکی از شرکت کنندگان در این تجمع گفت: «ما آمده‌ایم تا در برابر آمریکا و اسرائیل بایستیم. خداوند از سوریه محافظت می‌کند.»دیگر شهروند سوری هم تصریح کرد: «مردم سوریه به هیچ عنوان، حضور آمریکا در خاک سوریه را نخواهند پذیرفت. آمریکا با رضایت و یا با اجبار از سوریه خارج خواهد شد.»یکی دیگر از معترضان هم گفت: «ما نه از آمریکا و نه از اسرائیل نمی‌ترسیم. ما با حضور آمریکا مخالفیم و باید آنها از کشورمان خارج شوند.»دیگر شهروندان سوری هم در این تجمع گفتند: «ما به آمریکا می‌گوییم از سوریه خارج شوید چرا که مردم سوریه تمایلی به حضور شما در خاک کشورمان ندارند. آمریکا از تروریسم بین‌المللی حمایت می‌کند.»
ارتباط رژیم صهیونیستی با داعش
«عایده توما سلیمان» نماینده عرب «کنست» (مجلس) رژیم صهیونیستی اما از وجود ارتباط میان این رژیم و داعش پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری قدس، خانم توما سلیمان گفته، «براساس گزارش‌های سازمان ملل، اسرائیل از گروه تروریستی داعش نفت خریداری می‌کند.»به گفته این نماینده کنست، اسناد ارائه شده توسط سازمان ملل، کاملاً مستند و موثق هستند.خبر دیگر اینکه تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده، ارتش ترکیه در مناطقی از اطراف شهر «عفرین» سوریه از گاز شیمیایی استفاده کرده است.