kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱

کوتاه از سراسر جهان

فلسطین ‌اشغالی
منابع خبری صهیونیست از وقوع انفجار بمبی در نزدیکی یگان مهندسی نظامیان رژیم اسرائیل در جنوب نواز غزه خبر دادند. بر اثر این انفجار که در شرق «خان یونس» روی داد، سه نظامی صهیونیست زخمی شدند. «آویخای ادرعی»، سخنگوی رسمی ارتش رژیم‌اشغالگر قدس دیروز با تأیید این خبر اعلام کرد که‌تانک‌های اسرائیلی در واکنش به این انفجار، مقر وابسته به نیروهای مقاومت فلسطین (حماس) در منطقه «عبسان الجدیده» را هدف قرار دادند. از زخمی‌های احتمالی این شلیک ‌تانک، خبری نرسید.
عراق
ایسنا: یک منبع مسئول در وزارت دفاع عراق گفت، نخستین محموله از تانک‌های روسی «تی-90» وارد بندر «ام‌القصر» در جنوب عراق شده است. علاوه بر آن، قرار است که تانک‌های دیگری از روسیه روانه عراق شوند. طبق قرارداد امضاء شده میان مسکو و بغداد، این تانک‌ها تحویل ارتش عراق می‌شوند.
 ترکیه
خبرگزاری صدا و سیما: دادگاهی در ترکیه سه خبرنگار برجسته این کشور را به اتهام ارتباط داشتن با عاملان کودتای نافرجام 25 تیر سال گذشته در این کشور، به حبس ابد محکوم کرد. افراد محکوم شده، «نازلی ایلیجاک» و دو برادر به نام‌های «احمد» و «محمت آلتان» نام دارند.دولت ترکیه طی یک سال و نیم اخیر، هزاران نفر را به اتهام ارتباط داشتن با کودتای نافرجام فوق، بازداشت کرده است.
آلمان
اسپوتنیک: براساس تحقیقات «مرکز راهبرد و مدیریت داخلی» آلمان، مردم این کشور می‌گویند، تهدید روسیه برای صلح جهانی به مراتب کمتر از تهدید آمریکا در این زمینه است. آلمانی‌ها علت تهدید بودن آمریکا را نیز شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور می‌دانند. طبق بررسی فوق، آلمانی‌ها از حملات عناصر داعش در این کشور هراس دارند.
آمریکا
یورونیوز: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا متهم به داشتن رابطه جنسی با یک مدل مجله‌های مستهجن شد. ترامپ اما، وجود چنین ارتباطی را تکذیب کرده است. تاکنون رئیس‌جمهور آمریکا به داشتن روابط غیراخلاقی با ده‌ها زن‌ متهم شده است.
به نوشته نشریه «نیویورکر» ترامپ به پرداخت حق‌السکوت به برخی از این زن‌ها نیز متهم است.
افغانستان
تسنیم: دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام کرد، طی سه ماه اخیر بیش از یک میلیون شکایت از افغانستان درباره وقوع جرائم جنگی و نقض حقوق بشر در این کشور، دریافت کرده است.این شکایت‌ها علیه نیروهای خارجی، نیروهای دولتی کابل،  تروریست‌های داعش و طالبان و زورمندان محلی است.
اتیوپی
الجزیره: در پی استعفای ناگهانی «هایله ماریام دسالین» نخست‌وزیر اتیوپی از پست خود، در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. دسالین که از سال 2012 تاکنون در رأس قدرت بود، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که قصد دارد از پست نخست‌وزیری کناره‌گیری کند. وی علت این تصمیم خود را بروز بحران سیاسی و ناآرامی در این کشور اعلام کرد.