kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
با تصویب مجلس

سازمان بازرسی مجاز به استفاده از بازنشستگان نظامی و امنیتی شد

براساس مصوبه مجلس، سازمان بازرسی کل کشور مجاز شد تا در نظارت و بازرسی از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی از نیروهای بازنشسته استفاده کند.
در ابتدای جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی موارد باقیمانده از طرح اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.
بر اساس این مصوبه مجلس ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی مورد اصلاح قرار گرفت.
روز گذشته نمایندگان مجلس مصوب کردند که در مواردی که گزارش بازرسی متضمن اعلام تخلف اداری مدیران کل ادارات و مقامات بالاتر تا سطح وزرا و هم‌تراز آن‌ها است که مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری هستند، سازمان گزارش را برای رسیدگی به هیئت تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ارسال و تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند.
وکلای ملت در ادامه مقرر کردند که سازمان بازرسی کل کشور مجاز است در نظارت و بازرسی از نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و شرکت‌‌ها و موسسات تابعه از نیروهای بازنشسته واجدشرایط و متخصص مراجع مذکور استفاده نماید. آیین‌نامه اجرایی این بند با پیشنهاد سازمان به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.
وکلای ملت همچنین در ماده ۱۲ طرح مذکور مصوب کردند از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب ۱۳۶۰ و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۷۵ که در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۸۷ به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده بود، لغو می‌شود.
لاریجانی سالروز آزادسازی هویزه را تبریک گفت
در ادامه جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سالروز آزادسازی شهر هویزه را به مردم این شهرستان تبریک گفته و تصریح کرد: سالروز آزادسازی هویزه را به مردم شریف شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان تبریک می‌گویم.
تعیین ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت
انتخاب یک نفر به‌عنوان ناظر بر هیئت نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت دیگر دستور جلسه روز گذشته خانه ملت بود.
در جلسه چهارشنبه نوذر شفیعی و حسن کامران کاندیدا شده بودند که نمایندگان نوذر شفیعی را با ۸۸ رأی از مجموع ۱۸۱ رأی مأخوذه انتخاب کردند.
براساس بند ۵ ماده یک قانون نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت، هیئتی از نماینده رئیس جمهور، معاون وزیر امور خارجه، معاون وزیر اطلاعات و معاون وزیر دستگاه ذی ربط و دو نفر از نمایندگان مجلس در وزارت امور خارجه تشکیل می‌شود.
همچنین نمایندگان مجلس در جلسه علنی خود، ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را رفع کردند.
تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران
در ادامه نمایندگان مجلس کلیات و جزئیات لایحه یک فوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریتی بحران کشور را بررسی و تصویب کردند.
نمایندگان همچنین با تصویب ماده واحده این لایحه، مقرر کردند که مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۳ تمدید شود. وکلای ملت این ماده واحده را با ۱۲۱ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.
نبویان: حتی یک دلار از پول‌های آزاد شده
 به دست ایران نرسیده است
روز گذشته حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان دستور خود طی سخنانی اظهار داشت: تقویت رابطه با خدای متعال است که می‌تواند مشکلات جامعه ما را حل کند، نه تقویت رابطه با کشورهای ضددین و ضد اسلام و دشمنان ملت بزرگ ایران؛ رابطه با چنین کشورهایی که در دشمنی با ملت ایران از هیچ امری فروگذار نکرده‌اند، نباید مسئله اصلی سیاست خارجی ما تلقی شود. حل مشکل ما به دست خدای متعال است نه با عنایات سران کفر. باور واقعی به این امر که خدای متعال همه کاره جهان است، تن‌ها به عنایت اوست که زندگی بشر سامان یافته و مشکلات حل و موجب می‌شود که امام خمینی(ره) تأکید کند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
نبویان افزود: مقاومت در برابر سختی‌های تحمیلی سران کفر در دنیا در این اعتقاد معنی پیدا می‌کند که امام(ره) می‌فرمود، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. ایشان سختی‌‌‌ها را می‌دانست، جنگ هشت ساله را با تمام کشورهای مدرن و کافر ۱+۵ تحمل کرد، اما در عین حال می‌فرمود که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. امام (ره) با تحمل سختی‌‌ها ثابت کرد که دشمنان خدا و سران کفر نمی‌توانند بر مومنین پیروز شوند و همگی شاهد بوده‌ایم که این ملت بزرگ با ایمان خودش در مقابل آمریکا و بیش از ۳۷ کشور دنیا که به حمایت از صدام برخواسته بودند، به پیروزی رسید.
وی تأکید کرد: در مقابل، صدام با اعتماد به آمریکا و تکیه بر کشورهای بزرگ اروپایی مانند فرانسه، انگلستان و آلمان و کشورهای عربی منطقه نتوانست به پیروزی برسد و همه شاهد بودیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. تکیه و اعتماد به وعده‌های دشمنان ملت مانند سران کفر و امید به رفع زورگویی‌های آن‌ها یعنی رفع تحریم، جز شکست و ذلت برای ما نتیجه‌ای ندارد. این امر را در مسئله هسته‌ای مشاهده کردیم و با اینکه ۹۵ درصد ابعاد هسته‌ای خود را واگذار کرده‌ایم، دشمن به هیچ یک از وعده‌هایش از جمله رفع تحریم‌های وعده داده شده، عمل نکرده است و می‌دانیم هنوز حتی یک دلار از پول‌های آزاد شده به دست ایران نرسیده است.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هنوز نتوانسته‌ایم بدهکاری خود را به دانشگاه‌های خارج پرداخت کنیم. هنوز هیچ کشتی ما مورد بیمه آن‌ها قرار نگرفته است. در مقابل پیشروی‌های دشمن روز به روز بیشتر می‌شود، تهدیدهای نظامی مکرر، توهین‌های مکرر و تحقیر‌های مکرر ملت ایران در سفر هیئت پارلمانی اروپا و سفر اشتون به ایران، بیانیه پارلمان اروپا، مشروط دانستن سفر هیئت پارلمانی ایران به آلمان، انگشت‌نگاری از نمایندگان مجلس، منع سفر هیئت پارلمانی ایران با جلوگیری از گذر هواپیمای نمایندگان مجلس از فضای آمریکا، تصرف ظالمانه ساختمان بنیاد علوی و مصادره آن، از اقدامات سران کفر علیه ماست.
فوریت بررسی طرح بازنگری مقررات اداری
 و استخدامی شهرداری‌‌ها
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی پارلمان به یک فوریت طرح بازنگری مقررات اداری و استخدامی شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها رای دادند.
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ هزار شهرداری، حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه می‌کنند اما کارکنان آن مشکلات بسیاری دارند.
وی افزود: وقتی سال ۸۸ قانون خدمات کشوری اجرا شد، شهرداری‌‌ها از قانون مستثنی شدند و کارکنان آن شامل نظام پرداخت هماهنگ نشدند لذا این طرح را به منظور ساماندهی به امور استخدامی و اداری کارکنان شهرداری‌ها، ارائه دادیم.
عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا نیز در مخالفت با فوریت این طرح گفت: با وجود اینکه ضرورت دارد در مقررات اداری و استخدامی، بازنگری صورت دهیم اما بهتر است منتظر شویم تا وزارت کشور لایحه بدهد. همچنین فوریت برای این طرح ضرورت ندارد.
در پایان سخنان موافقان و مخالفان محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی، ریاست صحن علنی را برعهده داشت، یک فوریت این طرح را به رای وکلای ملت گذاشت و نمایندگان با ۱۱۸ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن به فوریتی شدن آن رای مثبت دادند.
قوه قضائیه لیست بدهکاران را اعلام کند
حجت‌الله خدایی‌سوری نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس در تذکر شفاهی از قوه قضائیه خواست تا لیست بدهکاران را اعلام کند و در ادامه گفت: این پول برای ملت است؛ ملتی که با ذلت برای ۴ میلیارد خود را به سختی می‌اندازد درست نیست که برخی افراد ۸۰ میلیارد پول ملت را ببرند و نگذارند که با مسائل سیاسی پرونده آن باز نشود. جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ساعت ۸ صبح اعلام کرد.