kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

جشنواره گل غلتان نوزاد در دامغان آغاز به کار کرد

هفتمین جشنواره «گل غلتان نوزاد» با حضور رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی ایران و استقبال مردم، در شهر امیریه دامغان آغاز به کار کرد.
دامغان خبرنگار کیهان:
هفتمین جشنواره «گل غلتان نوزاد» با حضور رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی ایران و استقبال مردم، در شهر امیریه دامغان آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان از سمنان، این جشنواره از دیروز آغاز شده و تا جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد. این جشنواره امسال برای هفتمین سال پیاپی و با هدف احیای آداب و سنن قدیمی، نهادینه کردن این آیین، ایجاد فضایی شاد و سالم برای عموم جامعه و جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه در حال برگزاری است. گل‌غلتان نوزاد یکی از رسوم سنتی به جای مانده از گذشته در مناطق مختلف شهرستان دامغان است که در اولین بهار زندگی نوزاد برگزار می‌شود.
براساس این آیین سنتی، زنان همراه با ذکر صلوات بر حضرت محمد(ص) و قرائت اشعاری در وصف نبی مکرم اسلام، نوزاد را در میان پارچه‌ای سفید رنگ که گل‌های پرپر شده محمدی در میان آن ریخته شده قرار داده و می‌غلتانند.
جشنواره گل‌غلتان نوزاد، با برپایی نمایشگاه صنایع دستی با 40 غرفه شامل صنایع دستی و غذاهای محلی و اجرای موسیقی سنتی و محلی دامغانی افتتاح شد. اجرای سمنوپزان، برپایی کارگاه کرباس‌بافی، برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی و مسابقه چوگان و رصد ستارگان در شب در کلاته مبارک‌آباد امیریه از دیگر برنامه‌های روز نخست این جشنواره بود.
آیین گل‌غلتان نوزاد نخستین اثر معنوی استان سمنان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.