kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
وزیر نیرو:

منابع آب در دسترس ایران 10 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است

وزیر نیرو با اشاره به کاهش 10میلیارد مترمکعبی منابع آب در دسترس ایران گفت: این منابع از 130میلیارد مترمکعب به 120 میلیارد مترمکعب در زمان کنونی رسیده است.
حمید چیت‌چیان در همایش فرصت‌های همکاری ایران و آلمان در بخش آب و فاضلاب، تامین آب در ایران را از قدیم یک چالش اساسی عنوان کرد و گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و بارندگی ایران یک سوم متوسط بارش‌های جهان است.
وزیر نیرو با بیان اینکه سرانه آب در ایران از چهار هزار مترمکعب به یک هزار و 800 مترمکعب رسیده است، گفت: ایران هم‌اکنون در مرحله تنش و بحران آب قرار دارد و به مدیریت هوشمند و به هم پیوسته آب نیازمندیم.
چیت‌چیان تصریح کرد: تاکنون 641 سد در کشور ساخته شده که 44 میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کنند و 168 سد در حال احداث نیز وجود دارد که حجم مخازن کشور را به 50 میلیارد مترمکعب خواهد رساند.
وی افزود: از این پس باید به جای عرضه آب، تقاضای آب را مدیریت کنیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از 99درصد از جمعیت شهرهای ایران و 78 درصد از جمعیت روستایی کشور زیر پوشش خدمات آب هستند، گفت: 40درصد از جمعیت شهرها و یک درصد از جمعیت روستاها نیز زیر پوشش خدمات جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب قرار دارند.
وی افزود: کار بزرگی در پیش رو داریم و شرکت‌های آلمانی باید ما را در پیمودن راه آینده کمک کنند.
وزیر نیرو دو چالش اصلی ایران در بخش آب را کاهش سرانه آب تجدیدپذیر و آلودگی منابع آبی دانست و افزود: کنترل مصرف آب شهری، استفاده از لوازم کاهنده مصرف (نصب شیرهای کنترل و هوشمند)، بازیافت و بازچرخانی فاضلاب در صنایع (استفاده چند باره از پساب) و همکاری موسسه‌های آلمانی و ایرانی در تدوین استانداردهای آب و فاضلاب و محیط زیست از جمله برنامه‌های ما برای رفع این چالش‌ها است.
وی هوشمندسازی شبکه، نصب وسایل اندازه‌گیری و نصب اتوماسیون قوی را از فعالیت‌های صورت گرفته در بحث کنترل مصرف آب شهری عنوان کرد.
چیت‌چیان همچنین ایجاد ظرفیت‌های آموزشی برای مدیران و کارشناسان، خدمات مشاوره‌ای، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مطالعه‌های میدانی، مشارکت شرکت‌های آلمانی و ایرانی برای گسترش همکاری‌ها، ارتباط‌های بازرگانی و اقتصادی در ایران، مشارکت شرکت‌های آلمانی با اتحادیه‌ها و شرکت‌های ایرانی، ساخت محصول‌های آلمانی در ایران با استفاده از انرژی و نیروی کار ارزان در ایران را از جمله قالب‌های همکاری ایران و آلمان در بخش آب دانست.
وی حضور شرکت‌های آلمانی در نمایشگاه آب و برق ایران و استفاده از فاینانس را از دیگر زمینه‌های همکاری ایران و آلمان در بخش آب عنوان کرد.
وزیر نیرو با بیان اینکه ایران در مورد سرمایه‌گذاری خارجی قوانین محکم و تسهیل‌کننده‌ای دارد که بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند، گفت: نگاه دولت جدید برای همکاری‌ها و فرصت‌های ایجاد شده توسط دولت و امکان خرید زمین برای سرمایه‌گذاری در ایران راه را برای ورود شرکت‌های آلمانی به ایران هموار کرده و امیدواریم ماحصل این نشست، گسترش همکاری‌های ایران با آلمان در زمینه آب باشد.