kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷

حمایت امیر قطر از توافق فتح و حماس

امیر قطر در دیدار مشترک با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد از تلاش‌ها برای تحقق آشتی ملی حمایت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری «فلسطین الآن»،‌ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در دیدار با محمود عباس و خالد مشعل ضمن ابراز خشنودی از توافق آشتی ملی میان فتح و حماس تاکید کرد کشورش از تمام تلاش‌ها برای پایان دادن به اختلافات و فضاسازی مناسب برای تحقق آشتی که منافع و آرمان‌های مردم فلسطین را محقق سازد حمایت می‌کند.
محمودعباس و خالد مشعل نیز در این دیدار از امیر قطر به دلیل حمایت و پشتیبانی دوحه از مردم فلسطین برای بازپس‌گیری حقوق مشروع خود و تشکیل کشور مستقل با پایتختی قدس قدردانی کردند.این در حالی است که آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد جنبش حماس در انتخابات آتی فلسطین پیروز خواهد شد.
وی با بیان اینکه اقدامات محمود عباس باعث شد حماس کنترل نوار غزه را در دست بگیرد تصریح کرد، اگر اقدامات عباس ادامه یابد حماس کرانه باختری را نیز تحت کنترل خود در‌می‌آورد.لیبرمن خاطرنشان کرد، هرزمانی که انتخابات برگزار شود، ما اطمینان داریم که حماس پیروز خواهد شد و تشکیلات خودگردان را تحت سلطه خود در می‌آورد. وی با ابراز نگرانی از این توافق میان فتح و حماس به توافق نرسیدن با محمود عباس در سال 2011 را فرصت از دست رفته دانست.
وی خاطرنشان کرد در سال 2011 توافقی با محمود عباس به دست آمد که بنیامین نتانیاهو مانع اجرای آن شد.
وی افزود، ما در مورد همه موضوعات پیش رفته بودیم و توافق آماده بود لیکن نتانیاهو گفت، چند روزی دست نگه داریم تا تونی‌بلر (نماینده کمیته صلح خاورمیانه) پیشنهاد بهتری بگیرد، روزها گذشت و هیچ پیشنهاد بهتری ارائه نشد. این اولین بار نیست که اخباری از مذاکرات محرمانه پرز و عباس منتشر می‌شود. عباس در اوت 2011 نیز در نشستی که با اعضای جنبش فتح داشت گفته بود که چهار بار با پرز دیدار کرده است. عباس در آن زمان گفته بود که اسرائيلی‌ها توافق را برهم زده‌اند.منابع خبری فلسطینی نیز اعلام کردند محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز در رام‌الله میزبان سوزان رایس خواهد بود.
سفر سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا به اسرائيل در حالی روی می‌دهد که مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین متوقف شده است.قرار است مشاور امنیت ملی آمریکا در سفرش به اراضی اشغالی، دیدارهایی با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم داشته باشد.در جریان این سفر نمایندگانی از وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، سوزان رایس را همراهی می‌کنند.