kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷

واکنش اخوان‌المسلمین مصر به ادعاهای انتخاباتی ژنرال السیسی

گروه اخوان‌المسلمین در واکنش به سخنان ژنرال السیسی در مورد حذف این گروه، این اندیشه را خیالی خام دانست.
به دنبال سخنان جنجالی عبدالفتاح السیسی رهبر کودتا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر مبنی بر حذف اخوان‌المسلمین در صورت پیروزی در انتخابات خردادماه، اخوانی‌ها این اظهارات را محکوم کردند. در بیانیه این گروه آمده است که اخوان‌المسلمین از زمان تاسیس خود تاکنون خاری در چشم دشمنان و همه دیکتاتورها در مصر بوده است، همه آنها می‌خواستند اخوان‌المسلمین را از بین ببرند، اما خودشان کنار رفتند و اخوان‌المسلمین همچنان باقی ماند. به گزارش واحد مرکزی خبر، «وفاء حفنی» نوه حسن البنا بنیانگذار اخوان‌المسلمین هم در واکنش به ادعاهای وزیر دفاع سابق مصر گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که اگر به ریاست جمهوری برسد، اخوان‌المسلمین دیگر جایی نخواهد داشت، از 30 ژوئن 2013 (زمان کودتا علیه مرسی) تاکنون با همه اقدامات خود نتوانستند اخوان‌المسلمین را از بین ببرند و ما شاهد حضور گسترده‌تر مردم در تظاهرات و اعتراض‌ها هستیم و حمایت مردم مصر از اخوان‌المسلمین در این مدت بیشتر شده است.
السیسی در مصاحبه تلویزیونی دوشنبه شب با متهم کردن اخوان‌المسلمین به فعالیت‌های تروریستی وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات این گروه را از فعالیت‌های سیاسی مصر به طور کامل حذف کند.
در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی دو کاندیدای ریاست جمهوری مصر، حمدین صباحی موسس جریان مردمی نیز در برنامه تلویزیونی شبکه النهار مصر، وعده لغو کمک‌های مالی آمریکا به مصر در صورت پیروزی را داد و تاکید کرد این کمک‌ها قاهره را به واشنگتن وابسته می‌کند. نفر سوم انتخابات ریاست جمهوری 2012 مصر بیان داشت که به همه توافق‌های بین‌المللی مصر پایبند خواهد بود اما در مورد معاهده کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل تاکید کرد که برخی از بندهای این توافق را اصلاح خواهد کرد تا به این ترتیب منطقه سینا تنها متعلق به مردم مصر باشد. از جمله مسائلی که صباحی وعده تحقق آن را داد مربوط به پایان دخالت ارتش در سیاست بود. وی ضمن تاکید بر تغییر بدنه وزارت کشور اعلام کرد در صورت پیروزی از فعالیت‌های سیاسی ارتش جلوگیری خواهد کرد.
ژنرال السیسی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصر سه‌شنبه شب در بخش دوم برنامه تلویزیونی «راه رسیدن به کاخ الاتحادیه» از اعطای کمک 20 میلیارد دلاری برخی از کشورهای عربی به مصر پس از کودتا علیه محمد مرسی تمجید کرد و در عین حال از قطر خواست رفتارش را اصلاح کند. ژنرال السیسی درباره روابط با کشورهای حوزه خلیج‌ فارس اظهار داشت که عربستان اولین کشوری بود که دولت موقت مصر بعد از عزل مرسی را به رسمیت شناخت و وعده داد عربستان نخستین کشوری خواهد بود که وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به آن سفر می‌کند. رهبر کودتاچیان از پادشاه عربستان به عنوان «بزرگ اعراب» یاد کرد و از سعودی‌ها خواست تا کشورشان را از آنچه وی افراد شرور خواند، محافظت کنند. السیسی همچنین ضمن محترم شمردن معاهده صلح با اسرائیل به صورت تلویحی گفت در صورتی که رژیم صهیونیستی در مذاکرات صلح به فلسطینی‌ها امتیاز ندهد با نخست‌وزیر این رژیم دیدار نخواهد کرد.
انتخابات ریاست جمهوری مصر پنجم و ششم خردادماه در حالی برگزار خواهد شد که سازمان یافته‌ترین حزب مصر یعنی اخوان‌المسلمین از حضور در آن منع شده است، این در حالی است که از جمعیت 80 میلیون نفری مصر 90درصد آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و هیچ گروهی به اندازه اخوان‌المسلمین در میان جریان‌های سیاسی اسلامگرای مصر هوادار ندارد و این به معنای حذف بزرگترین گروه اسلامی مصر در انتخابات است. همین امر خود می‌تواند دلیلی بر نامشروع بودن این انتخابات باشد که تنها دو کاندیدا دارد.