kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۸۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷

کوتاه از سراسر جهان


کره شمالی
رویترز: آمریکا اعلام کرده تحریم‌هایی را علیه دو مقام ارشد کره شمالی که نقش مهمی در برنامه توسعه موشک بالستیک این کشور دارند، اعمال کرده است. این تازه‌ترین اقدامات آمریکا برای فشار به کره شمالی با هدف متوقف کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای به‌شمار می‌رود. این در شرایطی است که روسیه بار دیگر پیشنهاد داده تا برای آغاز مذاکره بین آمریکا و کره شمالی میانجیگری کند.
چین
گلوبال تایمز: وزارت خارجه چین در واکنش به احتمال راه‌اندازی ناوشکن بالگردبَر ژاپن، توصیه کرده توکیو راهبرد دفاعی خود را دنبال کرده و سعی در کسب اعتماد داشته باشد. به گفته کارشناسان چینی راه‌اندازی این ناوشکن ژاپن حتی ممکن است به تخریب روابط چین و ژاپن منجر شود. سخنگوی وزارت خارجه چین از ژاپن خواسته تنها به راهبرد صرفا دفاعی خود اکتفا کرده و در مسیر توسعه صلح‌آمیز حرکت و در مسایل مربوط به امنیت نظامی منطقه با احتیاط عمل کند.
افغانستان
راشا تودی: ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان به خبرنگاران گفته در سال آینده میلادی مشاوران نظامی و نیروهای جنگی بیشتری به افغانستان اعزام خواهند کرد. به گفته این ژنرال آمریکایی «بیش از 1000 مشاور نظامی در میدان‌های جنگ در کنار نیروهای امنیتی افغان حضور دارند، با این حال سال آینده شمار این نظامیان افزایش چشمگیری خواهد یافت. این نیروها که شمار آنان ممکن است به 6000 نظامی برسد طی 9 ماه در افغانستان حضور خواهند داشت و جایگزین تیپ 25 پیاده نظام و 82 هوابرد ارتش آمریکا خواهند شد.» برخی مقامات افغان مهم‌ترین عامل ناآرامی‌های کشورشان را حضور نظامیان آمریکایی می‌دانند.
اسپانیا
خبرگزاری آلمان: دولت اسپانیا می‌گوید خروج هزاران تن از نیروهای پلیس از کاتالونیا را آغاز می‌کند. با گذشت 3 ماه از برگزاری همه‌پرسی جنجال‌برانگیز استقلال کاتالونیا، طبق برنامه قرار است که نیروهایی که به این ایالت اعزام شده بودند، از این منطقه خارج شوند. 10 هزار نیروی اضافی پیش از این به این منطقه فرستاده شده بودند. وزارت کشور اسپانیا و پلیس اسپانیا می‌گویند که این اقدام باید تا شنبه پایان یابد. پنجشنبه گذشته، انتخابات برای تعیین نمایندگان پارلمان و انتخاب رئیس‌جدید منطقه خودمختار کاتالونیا برگزار شد، انتخاباتی که در پی لغو همه‌پرسی استقلال این منطقه از اسپانیا، توسط دولت مرکزی این کشور برگزار شده است. شمارش آرای انتخابات سرنوشت‌ساز در منطقه کاتالونیا از ناکامی احزاب حامی باقی ماندن این منطقه خودمختار زیر چتر دولت مرکزی اسپانیا خبر می‌دهد.
یونان
باشگاه خبرنگاران: وزیر سیاست مهاجرت یونان پس از بازدید از اردوگاه آوارگان «موریا» واقع در جزیره «لسبوس» دریای اژه گفته: «از کشور‌های اروپایی خواسته‌ایم مسئولیت نگهداری از تعدادی از کودکان آواره را که به تنهایی در اردوگاه‌های یونان به سر می‌برند، برعهده بگیرند و دست از ریاکاری هم بردارند. اما اروپا پاسخی به این درخواست نمی‌دهد.» نزدیک به ۲۵۰ کودک در اردوگاه آوارگان یونان بدون خانواده حضور دارند.
پیشتر رسانه‌های یونان از وضع بد اردوگاه موریا، که بیش از ۵۰۰۰ آواره را در خود جا داده است، انتقاد کرده بودند. ظرفیت واقعی این اردوگاه که یکی از پنج اردوگاه واقع در جزایر دریای اژه به شمار می‌آید، ۲۳۰۰ نفر است.