kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
بر اساس لایحه بودجه

76 هزار پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد


مستندات طرح‌های نیمه تمام عمرانی نشان می‌دهد، 76 هزار طرح عمرانی نیمه تمام ملی و استانی در کشور وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ افزایش تعداد پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به دلیل محدودیت منابع مالی در کشور و سپری شدن عمر مفید این طرحها قبل از بهره‌برداری، به چالش جدی و از دست رفتن صرفه اقتصادی این طرحها تبدیل شده و در همین راستا کتابچه پیوست لایحه بودجه 97 به این موضوع پرداخته است.
تکمیل و اجرای پروژه‌های نیمه تمام به مطالبه نمایندگان و مردم تبدیل شده و در صورتی که طرح‌ها به حال خود رها شوند، هزینه‌ مالی بیشتری در آینده برای تکمیل شدن نیاز دارند و سرمایه کنونی مصرف شده نیز در معرض خطر قرار گرفته است، بنابراین به گفته مسئولان یکی از روش‌های مناسب برای عدم رخداد چنین معضلاتی واگذاری و مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه‌ها است که البته باید چالش‌ها و نارسایی پیش روی آنها رفع شود.
با این حال نتایج واگذاری و مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌ها طی دو سال گذشته از نیمه دوم سال 1394 تا سه ماهه اول سال 1396 تعداد چهار هزار و 131 پروژه عمرانی جدید، نیمه تمام و بهره‌برداری با اعتبار سرمایه‌گذاری اولیه بالغ بر 45/4 هزار میلیارد تومان بوده است. (این مبلغ اعتباریست که بخش خصوصی تعهد نموده طی دوران احداث یا مرمت پروژه تأمین نماید که تزریق آن ممکن است طی چند ماه تا چند سال بسته به نوع پروژه متفاوت باشد)
همچنین هزینه سالیانه بهره‌برداری این پروژه‌ها در حدود 4/4 هزار میلیارد تومان و هزینه کل بهره‌برداری (با در نظر گرفتن دوران بهره‌برداری پروژه ها) حدود 69/6 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
در مورد پروژه‌های بهره‌برداری نیز هزینه صرفه‌جویی شده برای دولت (ناشی از عدم هزینه کرد در بهره‌برداری و درآمد حاصل از اجاره) سالیانه حدود 250 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
همچنین انواع طرح‌ها به تفکیک نوع پروژه برای طرح‌های ملی و استانی مشخص شده است که شش هزار و 49 مورد ملی و 70 هزار 615 مورد آن استانی است. در مجموع 76 هزار و 664 طرح نیمه تمام وجود دارد. جزئیات طرح‌ها نشان می‌دهد پنج استان مازندران،‌ گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب بیشترین پروژه‌ها را دارا هستند. کمترین تعداد پروژه عمرانی مربوط به استان‌های قم، البرز و قزوین است.در حال حاضر پیوست این پروژه‌ها در قالب لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس رفته تا برای آنها تصمیم‌گیری شود.