kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
یک کارشناس:

۵ سال است مدام می‌گویند مسکن امسال رونق می‌گیرد



یک کارشناس مسکن گفت: پنج سال مداوم است وقتی معاملات در یک ماه رشد می‌کند فعالان حوزه مسکن اعلام می‌کنند این رشد یعنی تحول؛ اما در عمل می‌بینیم که مسکن در رکود باقی مانده است.
این روزها قیمت و معاملات مسکن تغییراتی را به خود دیده است. در همین رابطه خبرگزاری مهر گزارش داد «در حالی که تقاضای اوراق تسهیلات مسکن که شاخص رونق یا رکود بازار مسکن مصرفی است، رو به کاهش است، وزارت راه با انتشار غیر رسمی گزارش بازار مسکن، مدعی خروج این بازار از رکود است.» این ادعا واکنش‌هایی را از سوی کارشناسان مسکن در پی داشته است.
فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان درباره این موضوع اعلام کرده که گران شدن یا افزایش معاملات مسکن در بعضی مناطق شهر تهران به منزله رونق نیست.یک کارشناس مسکن هم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آمارهایی که مقداری رشد بیشتری را در معاملات و قیمت مسکن نشان می‌دهد قابل بسط به کل کشور نیست بلکه باید ببینیم وضعیت اقتصادی به کدام سمت می‌رود. ساخت و ساز مسکن بر اساس نیاز بازار است که الان تقاضا محسوس نیست. زمانی هم مصرف‌کنندگان واقعی در بازار مسکن حضور داشتند و هم سوداگران ولی الان گروه اول به شدت کاهش یافته‌اند و گروه دوم نیز کلا حضور ندارند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن یکباره جهش کند.محمد عدالت‌خواه افزود: در حال حاضر دهک‌های پایین پولی برای خرید ندارند. در مسکن لوکس و نیمه لوکس هم با مازاد تولید مواجهیم. زلزله هم که باعث شده مردم در تصمیم برای خرید مسکن دچار تعلل شوند. پس نمی‌توان آمار رشد معاملات در یک منطقه از کشور را ملاک رونق تلقی کرد.
وی با بیان اینکه بعضا سیگنال‌های کاذب با اهداف خاص به بازار مسکن داده می‌شود، مدعی شد: حتی دستگاه‌های دولتی سیگنال‌های کاذب ایجاد می‌کنند؛ چون راه حل‌ها برای خروج از رکود مسکن اشتباه بوده است. بنابراین سعی می‌کنند با فرم‌های دیگر نشان دهند رونق شکل گرفته و چون دقیق نیست آمارهای نادرستی را به جامعه اعلام می‌کنند. بعضی افراد دوست دارند مردم خانه بخرند تا شغل ایجاد شود. پنج سال است که مدام می‌گویند امسال مسکن رونق می‌گیرد ولی این اتفاق نمی‌افتد. وقتی معاملات در یک ماه رشد می‌کند مشاوران املاک، بانک‌ها، ارگان‌ها، وزرا، معاونان وزرا و دیگر فعالان حوزه مسکن اعلام می‌کنند این رشد یعنی تحول. اما در عمل می‌بینیم که مسکن در رکود باقی مانده است.
گفتنی است بانک مرکزی دیروز اعلام کرد قیمت مسکن فقط در آذرماه 14/9 درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد، کنترل قیمت مسکن هم مانند بقیه بازارها از دست دولت روحانی در رفته است.
بانک مرکزی در گزارش جدید خود اعلام کرده است که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال 1396، به 17/8 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 50/2 درصد افزایش نشان می‌دهد.بنابراین گزارش، در ماه مورد اشاره، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 50/9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 14/9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.