kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

آتش‌سوزی رگ سفید تسلیم اراده آهنین مردان صنعت نفت شد


اهواز- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: توکل، تخصص، تعهد و تجربه مهارگران منجر به کنترل یکی از نادرترین فوران چاه‌های نفت و گاز در کشور و منطقه شد.
«سپهر سپهری» با اعلام خبر مهار آتش در چاه 147 رگ سفید که از 58 روز پیش در حال اشتعال بود اظهار کرد: فوران و آتش‌سوزی این چاه با توجه به فشار بالای گاز میدان نفتی رگ سفید از جمله حوادثی بود که در نوع خود منحصر به فرد و مهار آن نیازمند محاسبات فنی و مهندسی دقیق بود که متخصصان صنعت نفت در این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به خوبی توانستند در نتیجه هم‌افزایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب به آن عینیت ببخشند.
رئیس ستاد راهبری مهار فوران چاه 147 رگ سفید-2 در شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه مهار این فوران با دو روش در دستور کار قرار گرفت، افزود: بستن چاه(کشتن) از سطح و مسدود کردن آن از عمق روش‌هایی بود که به موازات یکدیگر آغاز و پس از ایجاد راه‌های دسترسی، احداث استخرهای آب، ایجاد شبکه تامین آب و خنک کردن محوطه، اجرایی گردید.
این چاه پس از 58 روز در نتیجه تلاش بی‌وقفه و مستمر مهارگران صنعت نفت در شامگاه سه‌شنبه پنجم دی‌ماه مهار و آتش سرکش خاموش و به کنترل درآمد.
چاه شماره 147 رگ سفید 2 در محدوده عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد، هفتم آبان ماه امسال هنگام عملیات حفاری دچار آتش‌سوزی شد و 2 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری جان خود را از دست دادند.
میدان نفتی رگ سفید که در محدوده گچساران واقع شده است در سال ١٣٣٠ خورشیدی کشف و بهره‌برداری از آن از سال 1345 آغاز شد.
این میدان در بین میدان‌های نفتی بی‎بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه - هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده و پس از میدان نفتی پازنان، بزرگترین حجم کلاهک گازی در بین میدان‌های نفتی ایران را دارد.
بهره‌برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری (خوزستان) و بهره‌برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-2) توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.
تولید کنونی این میدان 180 هزار بشکه در روز است و برآورد شده 16 میلیون و 500 هزار بشکه ظرفیت نفت درجای این چاه است.
نفت قابل برداشت میدان نفتی رگ سفید، 4 میلیون و 490 هزار بشکه و گاز قابل برداشت آن یک هزار و 534 میلیارد متر مکعب است.