kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
در نشست خبری جشنواره چهل‌چراغ مطرح شد

شناسایی 144 موضوع مغفول مانده انقلاب‌اسلامی با هدف تبیین برای نسل جوان



عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی از شناسایی و احصاء 144 موضوع مغفول مانده انقلاب اسلامی با هدف بازخوانی و تبیین برای نسل جوان خبرداد.
نشست خبری جشنواره چهل‌چراغ جهت پاسداشت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی در سالن انجمن قلم برگزار شد.
علی‌اکبر تورانیان، عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این نشست ابراز داشت: سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، به 144 موضوع رسیده که می‌تواند منجر به خلق آثار شود تا اتفاقاتی که در دهه 40، 50 و در نهایت 60 روی داده، برای نسل امروز بازخوانی و مطرح کنیم. این حرکت با توجه به شرایط فعلی و جوی که در جهت تطهیر رژیم پهلوی ایجاد شده و اینکه این انقلاب آیا ضرورت داشت یا نه و اینکه انگیزه مردم از انقلاب چه بود و... آغاز کرده‌ایم.
رضا اسماعیلی، دبیر بخش شعر جشنواره چهل‌چراغ نیز در این نشست اظهار داشت: در مورد ادبیات انقلاب، فراز و نشیب‌های تاریخ انقلاب و مواردی پیرامون آن، کارنامه چندان پر و پیمانی را شاهد نیستیم، اما بهترین مناسبت، سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی است، از این رو بهتر دیدیم با انتشار فراخوانی از همه نویسندگان، شاعران و اهالی قلم دعوت کنیم تا همه بتوانند با خلق و آفرینش آثار با موضوع انقلاب به میدان آمده و باب تازه‌ای باز شود.
وی به ضرورت برگزاری جشنواره با محوریت انقلاب ‌اشاره کرد و دو محور را مورد توجه قرار داد و گفت: اخیرا شاهد هستیم در مورد تطهیر رژیم پهلوی، جریانات مشکوکی شروع به فعالیت کردند و یا در فضای مجازی عده‌ای آن دوران را برجسته کرده و به آنها تأکید می‌کنند که این موضوع نشانه مظلومیت انقلاب است، اما در جبهه فرهنگی انقلاب، حوزه‌ای که در قالب هنری، شعر، داستان و رمان بتواند با این هجمه مقابله کند، در حد انتظار شکل نگرفته، از این رو امیدواریم این جشنواره فتح بابی در این مسیر باشد، اما نکته دوم، تحریف انقلاب اسلامی است. در رابطه با انقلاب، برخی وقایع را وارونه جلوه می‌دهند و در تلاش هستند واقعیات بیان نشود، حتی در اذهان شبهه ایجاد می‌کنند، اما براساس این ضرورت باید برای هنرمندان و نویسندگان و اهالی قلم زمینه فراهم شود تا در شرایط فعلی روی این مسائل کار کنند.
به گزارش فارس، اسماعیلی خاطرنشان کرد: اهالی ادب و هنر می‌توانند روی سرفصل‌های 144 گانه شناسایی‌شده از سوی مجمع ناشران انقلاب کار کنند و ما از این طریق از نویسندگان و شاعران شاخص نیز دعوت می‌کنیم به میدان بیایند.
راضیه تجار، دبیر بخش داستان جشنواره چهل‌چراغ نیز در نشست خبری این جشنواره بیان داشت: در جشنواره‌ها و یا فراخوان‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که تولید آثار بسیار نزدیک به هم هستند و یا سوژه‌ها رو هستند، اما الان وقتی بحثی این چنین در می‌گیرد و سرفصل‌ها به دقت خارج می‌شود و عناوینی مطرح می‌شود که اذهان را به این سمت سوق می‌دهند، همه و همه در تلاش هستند تا بحث‌های مغفول‌مانده مورد بررسی قرار گیرند، از این رو عناوین تبیین شده از سوی مجمع ناشران انقلاب باید‌اشاعه یافته و در ویترینی قرار گیرند تا از سوی رسانه‌ها منعکس شوند و نوقلمان و افرادی که جدی‌تر کار را دنبال می‌کنند، با مطالعه در این عرصه، پیش‌زمینه وسیع‌تری را مدنظر قرار دهند و داستان‌ها و آثار خلاقانه تولید کنند.