kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
با فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» صورت گرفت

تصویب ۲ فوریت اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین در مجلس


با رأی اکثریت نمایندگان مجلس، طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین با قید دو فوریت بررسی خواهد شد.
به گزارش فارس،الحاق یک تبصره‌ با مضمون اینکه بیت‌المقدس پایتخت همیشگی فلسطین خواهد بود، به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین به صورت دوفوریتی در مجلس بررسی خواهد شد.
با رأی اکثریت نمایندگان مجلس، طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین با قید دو فوریت بررسی خواهد شد.
بنا بر این گزارش، پس از سخنان مخالف و موافق دو فوریتی بررسی شدن طرح مذکور که عنوان می‌دارد «بیت‌المقدس پایتخت همیشگی کشور فلسطین خواهد بود» وکلای ملت با 187 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن، آن را تصویب کردند.
پس از اعلام تصویب دو فوریت الحاق این تبصره به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، نمایندگان مجلس فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند.
براساس این گزارش، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس به عنوان مخالف دو فوریتی بررسی شدن این طرح گفت : « قبلاً در کانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، پایتختی قدس مصوب شده است و نه دو فوریت و نه اصل طرح الحاق یک تبصره به ماده یک آن قانون موضوعیت ندارد.»
‌جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم تکاب و میاندوآب نیز به عنوان موافق خاطرنشان کرد: این الحاقیه جهت تأکید بر پایتختی بیت‌المقدس برای فلسطین مطرح شده است و من از همه نمایندگان با گرایش‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌خواهم که دو فوریت آن را جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین تصویب کند.
موافقت نمایندگان با یک فوریت طرح
«تسریع در پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد»
نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز مجلس با یک فوریت طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۶ برای تسریع در پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد موافقت کردند.
به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (3 دی ماه 96) در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون برنامه ششم توسعه، با یک فوریت طرح اصلاح بند (هـ) تبصره 7 قانون بودجه سال 96 برای تسریع در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد موافقت کردند.این موافقت با 133 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.
بنابر این گزارش زهرا سعیدی به عنوان طراح این طرح، پیشنهاد برررسی اصلاح قانون فوق را به صورت دوفوریتی مطرح کرد، اما نمایندگان با 134 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن با بررسی این طرح به صورت دوفوریت مخالفت کردند.
زهرا سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در دفاع از طرح خود، اظهار داشت: اگر چه تا سال گذشته منبع برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد کافی بود، اما امسال این منبع با کسری مواجه شده است تا جایی که بیمه آنها نیز در سخت‌ترین شرایط پرداخت می‌شود؛ بازنشستگان فولاد در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند تا جایی که در تامین هزینه‌های درمان خود نیز درمانده شده است، چرا که دولت در پرداخت بدهی‌های خود به صندوق بازنشستگی فولاد کوتاهی کرده است.
سعیدی همچنین با ‌اشاره به اینکه دولت، وزیر کار و رئیس‌مجلس با این طرح موافق هستند، عنوان کرد که بازنشستگان فولاد چیزی جز حقشان نمی‌خواهند. آنها در شرایط بسیار سختی کار می‌کردند تا جایی که پوست دست آنها در حین کار از گرما و حرارت بسیار بلند می‌شد، اما اکنون در زمان بازنشستگی حداقل حقوق آنها نیز پرداخت نمی‌شود. باید بگویم 85 هزار بازنشسته فولاد و خانواده آنها منتظر رأی نمایندگان به منظور تسریع در پرداخت حقوقشان هستند.
بنابراین گزارش، نمایندگان نهایتا با یک فوریت طرح اصلاح بند (هـ) تبصره 7 قانون بودجه سال 96 برای تسریع در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد موافقت کردند.
مصوبات مجلس
بر اساس مصوبه دیروز نمایندگان مجلس، استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تاسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌های کشور رایگان شد. همچنین بر اساس مصوبه دیروز مجلس ، سازمان بهزیستی کشور مکلف شد با هدف حمایت از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند نسبت به پرداخت حق مددکاری یا پرستاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام کند.
از سوی دیگر با مصوبه نمایندگان وزارت بهداشت مکلف شد بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را پوشش دهد.
با موافقت مجلس همچنین وزارت کار مکلف شد که صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت را ایجاد کند.
نمایندگان از سوی دیگر دولت را مکلف به ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد دارای معلولیت کردند.
خبر دیگر اینکه با مصوبه مجلس سازمان آموزش فنی-حرفه‌ای کشور مکلف است راسا یا با جلب مشارکت بخش غیردولتی اقدام به پذیرش کارآموزان دارای معلولیت کند.
مجلس همچنین شهرداری‌ها را مکلف کرد صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان‌کار برای تمامی ساختمانها را به رعایت ضوابط دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت مشروط کنند.
از سوی دیگر مجلس وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها را مکلف کرد که پایانه‌های ایستگاه‌ها و ناوگان حمل‌ونقل را برای معلولان مناسب‌سازی کنند.
انتخاب ناظرین مجلس در «شورای معادن»
در جلسه علنی دیروز همچنین نمایندگان هر استان در مجلس ، به عنوان ناظر در شورای معادن شدند.
از سوی دیگر بر اساس مصوبه دیروز مجلس، دستور هفتگى مجلس باید به ترتیب وصول طرح‌ها و لوایح از کمیسیون‌ها و سایر موضوعات طبق آئین‌نامه توسط هیئت‌رئیسه مجلس تهیه و پس از چاپ و توزیع بر تابلو مخصوص نصب شود.
خبر دیگر اینکه وکلای ملت با بررسی اولویت‌دار تقاضای تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مخالفت کردند.
نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور
نماینده مردم بهشهر و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: با توجه به گران شدن بی‌سابقه قیمت تخم‌مرغ و افزایش نگرانی مردم در این رابطه، نامه‌ای در کمیسیون کشاورزی تهیه کرده‌ایم که در آن مراتب اعتراض نمایندگان را به نمایندگی از ملت به رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی اعلام کنیم.
علی‌محمد شاعری افزود: بر این اساس قرار است سایر نمایندگان هم این نامه را امضا کرده و پس از اتمام آن به حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ارسال شود.
علی وقف‌چی نماینده زنجان نیز از رایزنی جمعی از نمایندگان جهت شکایت از برخی اعضای هیئت‌رئیسه مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ به دلیل تعلل در اعلام وصول سؤال از رئیس‌جمهور با موضوع مؤسسات مالی و اعتباری خبر داد.
بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار برخورد لازم با مسئولان آموزش و پرورش لرستان شدند.
گفتنی است ذکر « ‌اشهد ان علیا ولی‌الله » در اذان و اقامه برخی کتاب‌های درسی استان لرستان حذف شده بود که مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش این استان با‌اشاره به موضوع ضمن عذرخواهی گفته است: این کتاب‌ها جمع‌آوری و اصلاح می‌شوند.
این کتاب از سوی معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان تهیه و چاپ شده و در آن ذکر «‌اشهد ان علیا ولی‌الله» حذف شده است.
ولی‌الله داداشی نماینده آستارا در مجلس نیز از تقدیم طرح استیضاح رحمانی‌ فضلی به هیئت ‌رئیسه مجلس با وجود 70 امضا به علت عدم نظارت بر فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در روزهای آینده خبر داد.